تاکید بر یک حق قانونی؛

بشار جعفری: آزادسازی جولان اشغالی اولویت دولت سوریه است

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بار دیگر بر بازپس‌گیری بلندی‌های جولان اشغالی از رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست مانیتور، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، آزادسازی بلندی‌های جولان اشغالی را اولویت مهم دولت دمشق اعلام کرد.

نماینده سوریه در سازمان ملل با تاکید بر بازپس‌گیری ارتفاعات اشغالی جولان از رژیم صهیونیستی گفت بازپس‌گیری جولان براساس مرز‌های ۴ ژوئن ۱۹۶۷ در قوانین بین‌المللی تضمین شده است و همچنان برای دولت سوریه در اولویت قرار دارد. این منطقه پس از جنگ شش روزه به اشغال درآمد و بعد‌ها در سال ۱۹۸۱ به سرزمین‌های اشغالی الحاق شد.

جعفری در سخنانی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل افزود سازمان ملل، تحت فشار برخی اعضای دائم خود، هنوز نتوانسته قطعنامه‌های پایان دادن به اشغال سرزمین‌های اعراب توسط اسرائیل، بویژه قطعنامه ۲۴۲، ۳۳۸ و ۴۹۷ را اجرا کند.

خبرگزاری سانا اخیرا گزارش داد قصور سازمان ملل باعث شده برخی کشور‌ها برای نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی، از جمله اقدام رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز حق حاکمیت این رژیم بر بلندی‌های جولان جسارت پیدا کنند.

رئیس جمهور آمریکا چندی پیش با انتشار نقشه‌ای در صفحه توئیتر خود محدوده تحت قلمرو دولت آتی فلسطین را نشان داد که در آن بلند‌های جولان به سرزمین‌های تحت اشغال تل آویو اضافه شده است.

ترامپ در حالی فرمان سال گذشته میلادی الحاق بلندی‌های جولان به سرزمین‌های اشغالی را امضاء کرد که جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه فلسطین اشغالی کرد. رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ این مناطق را به عنوان بخشی از خاک سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد؛ هر چند این اقدام هیچگاه مورد تائید سازمان ملل قرار نگرفت.

مجمع عمومی، پایبند نبودن رژیم صهیونیستی به قطعنامه شماره ۴۹۷ مصوب سال ۱۹۸۱ را محکوم و تاکید کرد تصمیم این رژیم از چهاردهم دسامبر ۱۹۸۱ برای اعمال قوانین و حاکمیت خود بر جولان اشغالی ملغی و باطل است و هیچ مشروعیتی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار