۷ اردیبهشت مصادف با روز ایمنی حمل و نقل؛

سفر در جاده‌های ایران تا چه حد ایمن است؟ / خواب رانندگان نتیجه کمبود استراحتگاه در جاده ها!

ایمنی در حمل ونقل مهم‌ترین اصل برای زنده ماندن در جاده‌های کشور بنابراین باید فرهنگ سازی در این بخش از سوی تمامی دستگاه‌ها فراهم شود.

سفر در جاده‌های ایران تا چه حد ایمن هستند؟ / خواب رانندگان نتیجه کمبود استراحتگاه در جاده ها!به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز ۷ اردیبهشت مصادف با روز ایمنی حمل و نقل در کشور است. حمل و نقل به عنوان مهم ترین بخش اقتصادی کشور به شمار می رود که در این حوزه با توجه به آنکه ایمنی در تمامی حوزه ها لازم وضروری است

با رشد و توسعه روز افزون زندگی شهری و جابجایی برای انجام فعالیت ها، نیازمندی بیشتری به زیرساخت های حمل ونقل و گونه های مختلف آن به منظور تامین سیستم های حمل و نقل مطلوب (ایمن، سریع، راحت، اقتصادی برای شهروندان نمود یافته است.

بهره گیری از علم برنامه ریزی حمل ونقل جهت بهبود ایمنی حمل و نقل شهری به یک دغدغه اصلی برای دولتها و سازمان های مربوطه تبدیل شده است. در مباحث ایمنی حمل و نقل استانداردهایی برای شناسایی خطرات و مدیریت آنها تدوین گردیده که نیازمند توجه به آنها است.

در سیستم مدیریت ایمنی حمل ونقل تمام عوامل موثر در ایمنی یک سیستم قرار گرفته و درجهت افزایش سطح ایمنی در قالب استراتژی ها، اهداف و برنامه های مشخص تنظیم می شوند که این عوامل عبارت است از تصادفات حمل و نقلی, کنترل خطرات حمل و نقل, بازسازی تصادف, سایر حالات حمل و نقل و حمل و نقل مواد خطرناک.

ایمنی ترافیک یکی از مهمترین مسائل مربوط به عارضه های اجتماعی حمل و نقل امروزی است؛ به گونه ای که هر ساله در مسیرهای شهری شاهد انواع تصادفات ترافیکی هستیم که بیشترین درصد از حوادث شهری را به خود اختصاص داده اند بنابراین تامین ایمنی و شناخت عواملی که در ایمنی معابر شهری تاثیرگذار است، امری ضروری به شمار می رود.

حمل و نقل از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد به شمار می رود كه فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و پایه مبادله های بازرگانی و كلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. از این رو بخش حمل و نقل را باید یكی از مؤلفه های اصلی در تشخیص جوامع رشد یافته دانست.

رشد جمعیت، اشتغال و استقرار فعالیت های اقتصادی، خدمات و تسهیلات در نواحی مختلف باعث افزایش تقاضای جا به جایی می شود كه كشورمان با توسعه زیرساخت های فیزیكی در دهه های اخیر و كاربرد آنها در مدیریت حمل و نقل توانسته است ایمنی در این حوزه را تضمین كند. باید دانست سرمایه گذاری در ابزارهای امنیتی مناسب می تواند به صورت بالقوه منافع اقتصادی را به همراه آورد. از این رو امنیت را باید یكی از تقاضاهای مشتریان دانست. حفاظت از شبكه حمل و نقل به صورت پاك و سالم و با رویكرد پیشگیرانه در جهت كاهش جرم و خرابكاری این اطمینان را به جامعه می دهد كه این فضا به خوبی مدیریت شده و تحت نظارت و مراقبت است. از این رو ایمنی و امنیت را باید از ویژگی های بدیهی تمام شیوه های خدمات حمل و نقل عنوان كرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، شورای انقلاب فرهنگی، هفتم اردیبهشت را «روز ایمنی حمل و نقل» نامگذاری كرد و این روز از 1395 خورشیدی در تقویم رسمی كشور به ثبت رسید.

توسعه زیر ساخت های جاده ای باید همراه با فرهنگ سازی برای رانندگان باشد

بر اساس این گزارش سید حسین میر شفیع مشاور و نماینده وزیر در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه در گفت وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بخش عمده ای از تصادفات جاده ای در کشور ناشی از بی احتیاطی و خواب آلودگی و رعایت نکردن مقررات ایمنی از سوی رانندگان در جاده های کشور است, گفت: هر چقدر دولت و یا دستگاه های مسئول اقدام به توسعه زیر ساخت های جاده ای و افزایش بزرگراه کنند در صورتی که قوانین راهنمایی و رانندگی و احتیاط را رعایت نشود میزان تصادفات جاده ای نه تنها کاهش نمی یابد بلکه در بسیاری از موارد ممکن است نتیجه معکوس هم بدهد.

او ادامه داد: برای افزایش ایمنی در حمل و نقل باید تمامی نکات و موارد ایمنی به صورت کامل رعایت شود و فرهنگ سازی در این حوزه باید ایجاد شود.

آسفالت ۳۵ هزار کیلومتر راه روستایی

میر شفیع با بیان اینکه ۳۵ هزار کیلومتر در طول ۷ سال گذشته راه روستایی آسفالت شده است, گفت: میزان تلفات جاده ای در بخش روستایی از ۲ هزار و۴۰۰ نفر به یک هزار نفر کاهش یافته بود اما در طی ۲ سال اخیر آمارها نشان دهنده افزایش تلفات جاده ای است که این خود می تواند یک هشدار برای این حوزه به شمار رود بنابراین باید تمامی جوانب در حوزه فرهنگ سازی و توسعه زیر ساخت ها را رعایت شود.

نبود آسفالت مناسب و مجتمع های خدماتی برای کامیون داران خسته کننده خواهد بود

احمد کریمی دبیر کانون کامیون داران کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هم اکنون هیچ مشوق و یا تسهیلاتی برای جابجایی و حمل کالاهای اساسی توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای از بنادر کشور ارائه نشده است, گفت: سازمان راهداری بحث ارائه لاستیک و سوخت را برای این کامیون ها مطرح کرده این در حالی است که سوخت و لاستیک به میزان استفاده از این کامیون ها در اختیار آنها قرار می گیرد و متناسب با پیمایش این ناوگان ها لاستیک به آن‌ها تعلق می‌گیرد و هیچ لاستیک و یا سوخت مازاد بر استفاده به آنها تعلق نمی گیرد بنابراین برنامه های تشویقی برای حوزه کامیون ها در این شرایط وجود ندارد.

امنیت
کریمی به موضوع حمل و نقل ایمن در جاده‌های کشور هم اشاره کرد و افزود: باید شرایط ایمنی در حوزه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل شخصی فراهم شود تا شاهد کاهش تصادفات در جاده های کشور باشیم.

دبیر کانون کامیون داران با بیان اینکه بخشی از آسفالت جاده‌ها نامرغوب است و این موضوع شرایط ایمنی را برای ناوگان جاده‌ای سخت کرده است, افزود: ممکن است راننده در لاین کندرو با آسفالت نامرغوب مواجه شود و مجبور شود به لاین تندرو برود که این خود ممکن است باعث ایجاد تصادف شود بنابراین باید دستگاه‌های مسئول در این زمینه اقدامات لازم برای بهبود آسفالت های جاده را در دستور کار خود قرار دهند.

کریمی یادآور شد: در بسیاری از مسیرها تردد کامیون ها آسفالت خراب ممکن است شرایط را برای تردد کامیون ها ثبت کند بنابراین برای افزایش ایمنی در حوزه حمل و نقل اصلاح آسفالت ها باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

نبود مجتمع های خدماتی و رفاهی عامل خواب آلودگی رانندگان ماشین سنگین

او با اشاره به اینکه ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی برای حوزه حمل و نقل عمومی یکی از اولویت ها برای ناوگان حمل و نقل عمومی به شمار می‌رود, گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی از مبدا تا مقصد نیاز به استراحت دارد این در حالی است که در بسیاری از مسیرها مجتمع های خدماتی و رفاهی برای این ناوگان بسیار کم است و از سوی دیگر بسیاری از مجتمع های خدماتی اجازه ورود ناوگان حمل ونقل عمومی را نمی دهد در نتیجه این خود باعث افزایش خستگی رانندگان می شود.

کریمی یادآور شد: به طور مثال در مسیر تهران تا بندر عباس جای مناسبی برای استراحت و یا حتی تعمیر کامیون ها وجود ندارد و بسیاری از مجتمع های خدماتی و رفاهی در جاده ها هم مربوط به حمل و نقل شخصی است این موضوع باعث ایجاد مشکل برای رانندگان کامیون می شود.

امنیت
دبیر کانون کامیون داران توضیح داد: بسیاری از کامیون ها برای استراحت در کنار مراکز پلیس و یا پاسگاه ها قرار می گیرند که البته اگر این مراکز اجازه توقف برای تعمیر کامیون ها را بدهند چراکه بسیاری از آن ها اعلام می کنند که مانع دیده کامل ما می شوید از سوی دیگر به دلیل آنکه در طی چند ماه اخیر جاده ها برای رانندگان کامیون امنیت کافی ندارند مورد سرقت قرار می‌گیرند بنابراین این رانندگان ترجیح می دهند که در کنار مراکز پلیس راه و یا پاسگاه ها توقف کنند بنابراین ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی برای‌ کامیون ها و امنیت آنها ضروری است.

او ادامه داد: به دلیل نبود و آسفالت های مناسب و اصلاح نکردن بسیاری از جاده ها این ناوگان در برخی از موارد ناگزیر به انجام حرکات مارپیچ هستند تا در دست انداز نیفتد تا کامیون آنها دچار مشکل نشود.

پیشرفت متوازن بخش حمل و نقل در تمامی شیوه ها و بهره برداری مناسب از آن به عنوان پیش نیاز توسعه بخش ها به افزایش امنیت ملی منجر می شود و زمینه ساز توسعه سیاسی و اجتماعی نیز خواهد شد. امروزه كشور‌های توسعه یافته دارای زیرساخت های مناسب حمل و نقل و به دنبال آن ایمنی در انواع عرصه های هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی هستند كه نشان از توجه دولت‌ ها به حمل و نقل و اختصاص اعتبار كافی به آن دارد.

صنعت حمل ونقل در ایران نیز در دوره های مختلف با فراز و فرودهایی همراه و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب بوده است. با توجه به موقعیت راهبردی كشور در منطقه، ایجاد نظام حمل و نقل كارآمد اهمیت ویژه ای دارد كه برای رسیدن به این جایگاه بایستی به امنیت در این صنعت توجه ویژه ای داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار