دانستنی‌های حقوقی؛

مجازات فرار از زندان چیست؟

قانونگذار برای زندانیانی که اقدام به فرار از زندان می‌کنند و یا زندانیان فراری را پناه می‌دهند مجازات سنگینی در نظر گرفته است.

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت:چندی پیش شنیده شد که در برخی استان‌ها بعضی از زندانیان با درگیر شدن با مامورین از زندان گریخته اند.

او ادامه داد: البته که در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر دستگیری آن‌ها اعلام شد، ولی همین خبر بهانه‌ای شد که جرم فرار محکومین از زندان و پناه دادن به مجرمی که از زندان گریخته است را بررسی کنیم.

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: ماده ۵۴۷ قانون مجازات اسلامی صراحتا بیان کرده است «هر زندانی که از زندان یا بازداشتگاه فرار نماید به شلاق تا (۷۴) ضربه یا سه تا شش ماه حبس محکوم می‌شود و اگر برای فرار درب زندان را شکسته یا آن را خراب کرده باشد، علاوه بر تامین خسارت وارده به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

آقایاری در خصوص زندانیانی که به مرخصی می‌روند و در موعد مقرر به زندان باز نمی‌گردند افزود: در تبصره ماده مذکور مقرر شده است «زندانیانی که مطابق آیین‌نامه زندان‌ها به مرخصی رفته و خود را در موعد مقرر بدون عذر موجه معرفی نکنند فراری محسوب و به مجازات  محکوم می‌گردند.»

او در خصوص پناه دادن به زندانی فراری حالات مختلفی متصور شد و گفت: هرکس شخصی را که قانونا دستگیر شده و فرار کرده یا کسی را که متهم است به ارتکاب جرمی و قانونا امر به دستگیری او شده است مخفی کند یا وسایل فرار او را فراهم کند مجازات خواهد شد.

این کارشناس رسمی دادگستری ادامه داد: چنانچه کسی که فرار کرده محکوم به اعدام یا رجم یا صلب یا قصاص نفس و اطراف و یا قطع دست بوده مجازات مخفی کننده یا کمک کننده او در فرار، حبس از یک تا سه سال است و اگر محکوم به حبس دائم یا متهم به جرمی بوده که مجازات آن اعدام یا صلب‌است محکوم به شش ماه تا دو سال حبس خواهد شد و در سایرحالات مجازات مرتکب یک ماه تا یک سال حبس خواهد بود.

آقایاری عنوان کرد: البته در صورتی که ثابت شود فرد فراری دهنده و یا مخفی‌کننده یقین به بی‌گناهی فرد متهم یا زندانی داشته و در دادگاه نیز ثابت شود از مجازات معاف خواهد شد.

او اظهار کرد: صدور حکم زندان برای هر فردی به این معناست که او متخلف بوده و با توجه به تخلفی که انجام داده است باید مجازات قانونی را طی کند متاسفانه افراد به این مهم توجه نمی‌کنند که در صورت فرار از زندان با مجازات سنگین تری نسبت به مجازات قبلی خود مواجه خواهند شد و به همین دلیل در پیدا کردن فرصت اندکی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: اگر متهم یا محکومی که فرار کرده محکوم به امر مالی یا دیه باشد، عامل فرار علاوه بر مجازات تعیین شده در قانون ضامن پرداخت دیه و مال محکومٌ به (آنچه در مورد آن حکم شده) نیز خواهد بود.

آقایاری افزود: هرکس‌به‌شخص زندانی یا توقیف شده برای مساعدت به فرار، اسلحه بدهد به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.

او در پایان اضافه کرد: هرکس از وقوع جرمی مطلع شده و برای خلاصی مجرم از محاکمه و محکومیت مساعدت کند از قبیل اینکه برای او منزل‌تهیه کند یا ادله جرم را مخفی نماید یا برای تبرئه مجرم ادله جعلی‌ابراز کند حسب مورد به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوبه که قوانین رو یادآوری میکنید. اما زندان باید بهداشتش تامین باشه. چون قبلش فرار به این حجم نبوده.