آیا با وجود رکود اقتصادی شدید، آمریکا باز هم از رژیم‌ صهیونیستی حمایت مالی خواهد کرد؟

رای الیوم در گزارشی نوشت اسرائیل هیچوقت منفعت راهبردی برای آمریکا نداشته است بلکه همواره به مثابه باری راهبردی بر دوش واشنگتن بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رای الیوم نوشت رکود اقتصادی شدید در آمریکا که نتیجه شیوع بیماری کروناست شاید به تغییر در روند سیاست‌های حمایتی این کشور از رژیم صهیونیستی منجر شود به خصوص اینکه، واشنگتن برای ادامه تامین مالی تل آویو، از حمایت مردمی هم برخوردار نیست.

روزنامه رای الیوم در یادداشتی با اشاره به خسارت‌های اقتصادی وارد شده به آمریکا در پی شیوع کرونا و نیز سقوط قیمت نفت (شیل) این کشور به زیر صفر دلار، نوشت: آمریکا جنگ‌های عراق و افغانستان را با هدف سیطره بر دریای خزر و از بین بردن جایگاه عراق به راه انداخت. اما با تقویت حضور ایران و کنترل تنگه هرمز، این امید آمریکا از بین رفت. بعد از آن به سوریه به عنوان جایگزین عملی برای فرستادن نفت خلیج فارس به اروپا به دور از تنگه هرمز و احتمال غرق شدن آن امید بست، اما کرامات مقاومت و محور روسیه و ایران این امید را هم ناامید کرد.

بعد از آن آمریکا برای تولید نفت شیل به صخره‌های آتش فشانی در غرب تگزاس روی آورد و طی سه سال اخیر از طریق ده‌ها هزار شرکت تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری و برای تولید دستکم ۱۰ میلیون بشکه در روز تلاش کرد، تولیدی که می‌تواند جایگزین مناسب نفت و گاز خلیج فارس و روسیه برای اروپا باشد. اما رکود حمله‌ور شد، قیمت نفت سقوط کرد و شرکت‌ها ورشکست شدند و به شرط همکاری روسیه، تلاش‌ها برای کاهش عرضه مازاد، دستکم برای مدت دو سال و قبل از بازگشت قیمت نفت به بشکه‌ای ۶۰ دلار، ادامه خواهد یافت. به این ترتیب همه امید‌های آمریکا برای سیطره بر بازار‌های انرژی از نظر تاکتیکی و راهبردی، از بین رفت به خصوص در سایه پیشنهاد‌های چین برای خرید نفت خلیج فارس و پیشنهاد‌های فروش (گاز) روسیه در بازار‌های اروپایی برای مدتی طولانی و با قیمت‌هایی که بر سر (قیمت) تولید نفت شیل می‌زند.

نویسنده ادامه داده است: آیا آمریکا دوران امپراطوری را پشت سرگذاشته و فروپاشی آن آغاز شده است؟ پیشتر در مقاله‌ای درباره «مشکلاتی» که اسرائیل برای آمریکا و جهان دارد نوشته بودم. در پایان این مقاله به پژوهشی تحلیلی با عنوان «آمادگی برای خاورمیانه بعد از اسرائیل» استناد کرده بودم، پژوهشی که جامعه اطلاعاتی آمریکا متشکل از ۱۶ دستگاه اطلاعاتی با بودجه سالانه‌ای به میزان ۷۰ میلیارد دلار آن را آماده کرده بود. در این پژوهش نتیجه گیری شده بود منافع ملی آمریکا اساسا با اسرائیل صهیونیسم تضاد دارد و نویسندگان پژوهش اینگونه نتیجه گیری کرده بودند که اسرائیل در حال حاضر به سبب ماهیت و رفتارهایش که اجازه نمی‌دهد آمریکا با کشور‌های عربی و اسلامی و تا حدی با جامعه جهانی روابطی عادی داشته باشد، بزرگترین خطر برای منافع ملی آمریکاست. در این پژوهش همچنین آمده است نمی‌توان از دخالت گسترده اسرائیل در امور داخلی آمریکا از طریق جاسوسی و قاچاق غیرقانونی سلاح چشم پوشی کرد.

در ادامه آمده است: اسرائیل هیچوقت منفعت راهبردی برای آمریکا نداشته است بلکه برعکس همواره به مثابه باری راهبردی بر دوش آمریکا بوده است به خصوص بعد از جنگ شش روزه. در کانون و محور سیاست خارجی آمریکا و رویکرد آن در خاورمیانه همواره منافع اسرائیل بر منافع ملی راهبردی آمریکا برتری داشت و باید پرسید بعد از رکود کنونی و حمله کووید ۱۹ و با توجه به اینکه دولت آمریکا دیگر درآمد مالی برای ادامه تامین مالی اسرائیل ندارد و از حمایت مردمی در این خصوص برخوردار نیست، روند حمایت از اسرائیل و اولویت دادن منافع آن بر منافع آمریکا چگونه خواهد بود؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار