در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

جزئیات پذیره‌نویسی صندوق سرمایه گذاری «واسطه‌گری مالی یکم»/ دولت صرفا قصد تامین مالی ندارد

صالح گفت: می‌توانستیم سهام دولتی را تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت عرضه کنیم اما دولت صرفا قصد تامین نقدینگی را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صالح رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما درباره نحوه فروش سهام دولتی اظهار کرد: فروش سهام یک شرکت روش های متفاوتی دارد برای مثال ما ممکن است بلوک مدیریتی یک شرکت را به فروش برسانیم که شرایط مختلفی دارد اما ما فروش صندوق‌های ویژه سرمایه گذاری را در نظر گرفتیم تا علاوه بر تخفیف در نظر گرفته شده توانایی خرید برای همه مردم وجود داشته باشد.

او با اشاره به تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده گفت: ما می‌توانیم تا ۳۰ درصد قیمت ارائه شده تخفیف درج کنیم تا در صورت بروز نوسان بازار مردم ضرر نکنند.

صالحی گفت:  اولین پذیره‌نویسی برای صندوق‌های ETF طی دو هفته آینده انجام می شود و دو مرحله دیگر بعد از آن ارائه خواهد شد؛ اگر کسی در بسته اولیه از تخفیف ها استفاده کند در فروش‌های بعدی ملزم خواهد بود به قیمت تابلو خرید کند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی ضمن تکذیب توانایی دولت برای بالا بردن قیمت فروش گفت: دولت توان خرید ندارد و فقط می‌تواند در صف فروش قرار بگیرد که در نهایت منجر به افزایش قیمت می‌شود.

او درباره علت درج تخفیف‌ها گفت: برای صندوق اولیه ۵ بنگاه خوب و مهم در نظر گرفته شده است که تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی عرضه می‌شود؛ ما به راحتی می‌توانستیم این قیمت‌ها را روی تابلو تا ۵۰ درصد بالا تر از قیمت عرضه کنیم این نشان می‌دهد دولت صرفا قصد تامین نقدینگی را ندارد.

صالحی درباره دسترسی اقشار ضعیف به خرید این سهام گفت: ما برای جلوگیری از اجحاف در حق مردم جامعه به جای اعلام در شب فروش از ۱۶ روز قبل این موضوع را مطرح کردیم؛ در این مرحله که آگهی آن امروز فراخوان داده شد به دو شیوه پذیره نویسی خواهیم کرد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: علاوه بر توانایی خرید با کد بورسی امکان خرید با حداقل اطلاعات و از درگاه‌های بانکی هم فراهم شده است؛ امکان این خرید برای اشخاص حقوقی امکان پذیر نخواهد بود و صرفا اشخاص حقیقی توانایی خرید خواهند داشت.

در ادامه  علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران بیان کرد: این سهام تا دو ماه قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار را نخواهد داشت؛ این شرایط برای همه یکسان خواهد بود و برای دارندگان کد بورسی هم به همین شکل است.

او بیان کرد: در آخرین عرضه ما دو میلیون نفر مشارکت کردند که با تغییر زمان معاملاتی آن را مدیریت خواهیم کرد.

صالحی گفت: برای هر یک از اعضای خانوار سرپرست می‌تواند واریز کند اما در نهایت برای هر کد ملی در نظر گرفته خواهد شد.

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران بیان کرد:  سهام صندوق‌های ETF تا دو ماه قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار را نخواهد داشت؛ این شرایط برای همه یکسان خواهد بود و برای دارندگان کد بورسی هم به همین شکل است.

او بیان کرد: در آخرین عرضه اولیه ما دو میلیون نفر مشارکت کردند که با تغییر زمان معاملاتی آن را مدیریت خواهیم کرد.

در ادامه برنامه رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: برای هر یک از اعضای خانوار سرپرست می‌تواند واریز کند اما در نهایت برای هر کد ملی در نظر گرفته خواهد شد.

او درباره تفاوت این صندوق با سهام عدالت گفت: در این شرایط مردم واحدهای صندوق را خریداری می‌کنند. روزی که این صندوق ارائه شود هیچ کس حق تغییر در اساس نامه را نخواهد داشت و موارد ضروری در اساس نامه در نظر گرفته شده است.

صالح ادامه داد: مدت مدیریت به پایان سال ۱۴۰۰ محدود شده و هر کس که تا ۰.۱ درصد از سهام را جمع کند یک سیت مدیریتی به دست خواهد آورد. هر گاه این هزار تا ۰.۱ درصد کامل شود دولت به طور کامل خارج شده و مدیریت به دارندگان سهام واگذار می‌شود اما تا آن روز دولت به صورت موقت این صندوق‌ها را مدیریت خواهد کرد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اهمیت مطالعه اساس نامه تصریح کرد: تحت هر شرایطی ما تا سال ۱۴۰۰ این صندوق را به دارندگان سهم ۰.۱ درصدی ارائه خواهیم کرد؛ مردم واحدهای صندوق را خواهند خرید.

در ادامه هادی سلیمی زاده کارشناس اقتصادی گفت: در آینده این عرضه صف فروش بزرگی ایجاد خواهد کرد و ساختار سفته بازی جدی را فراهم می‌کند؛ چالش اصلی ما صف‌های جدی خواهد بود که بعد از این ایجاد می‌شود.

صالح در پاسخ به این انتقاد با تاکید بر بازدهی مناسبی که این سهم‌ها در بازار بورس خواهد داشت تصریح کرد: دارایی‌های صندوق به سهم‌های بورسی وصل است و امکان خیلی کمی وجود دارد که ۵ سهم به طور ناگهانی افت کند.

او ادامه داد: بدبینانه ترین حالت زمانی است که ارزش این سهم‌ها در تابلوی بورس بیش از ۲۵ درصد نزول کند که هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد؛ ممکن است یک سهم کاهش پیدا کند اما کاهش یکباره ۵ سهم احتمال بسیار کمی دارد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی فروش قسط بندی را دارای معایب زیاد دانست و گفت: با انجام چنین کاری ممکن بود خود سهام دارها و محل سرمایه گذاری به صورت جدی تحت تاثیر قرار بگیرد.
 
او بیان کرد: ما در قالب چند هلدینگ، بخش‌های مختلف کشور را وارد بورس خواهیم کرد. ما در بازار بورس تابلوهای متفاوتی داریم؛ ما مردم را شریک می‌کنیم پس نباید هیچ ابهامی وجود داشته باشد بنا بر این تا ۶ ماه آینده این هلدینگ‌ها را وارد بورس خواهیم کرد.

صالحی گفت: دولت خیلی دغدغه حفظ سرمایه مردم را داشت و به همین دلیل از خود وزارت اقتصاد آغاز کردیم. عزم دولت برای این موضوع جزم شده و در بخش‌های مختلف در حال بحث هستیم.

او درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: در حساب و کتاب‌ها شک و شبهه‌هایی وجود دارد برای مثال در شرایط فعلی بدهی آن‌ها بیش از درآمد و دارایی‌هایشان است. پرسپولیس ارزش‌گذاری شده و باید در صورت مالی بنشیند اما استقلال هنوز ارزش گذاری نشده است؛ اساسنامه بورس را بر این‌ها حاکم خواهیم کرد و در نهایت عرضه خواهد شد تا به شرکت سهامی عام تبدیل شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی بیان کرد: مبنی بر تقاضای مردم ۳ صندوق را عرضه خواهیم کرد که مجموعا ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام،لطفا بفرمایید من برگه سهامم۴۹۲۰۰۰تومانه چند به من تعلق میگیره،قرار بود همه برگه هایک میلیونی حساب بشه چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدشیرراد
۱۸:۱۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من سهام عدالت ثبت نام نکردم هرچی ام پیگیری کردم جوابی ندادن بایدچیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
حسنرحیمی
۰۲:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام خسته نباشی.من هیچ سهامی دریافت نکردم. تکلیف چیه.؟ به کجامراجعه کنم. پول سهام پرداخت شده. امابعدازمدتی هیچ پولی درکارتم وجودنداشت.خواهشن.منوراهنمایی کنیدوراحل بدید
آخرین اخبار