شهر بادگیرها و دوچرخه ها خسته از مزاحمت مشاغل

شهر یزد در گذشته شهری به دور از دغدغه شهر‌های ماشینی، معروف به شهر دوچرخه‌ها و بادگیر‌ها با مردمی سخت کوش، قناعت پیشه و طالب آرامش بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، اگر از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های یزدی بپرسید حتما خواهند گفت که مردم یزد در گذشته عادت به زود خوابیدن در شب و سحر خیزی داشتند و هر صبح بعد از عبادت و قبل از طلوع آفتاب راهی مشاغل خود می‌شدند.

مشاغلی برخاسته از نیاز مردمان کویر، همچون دامداری، کشاورزی، زیلوبافی، شعر بافی، مسگری، سفال گری و شیرینی پزی. اما با گذشت زمان و با افزایش جمعیت شهر نیاز به وجود مشاغل جدیدی در میان مردم احساس شد، مشاغلی مانند سنگبری، تراشکاری، صافکاری و نقاشی اتومبیل که بسیاری از این مشاغل در بافت مسکونی شهر فعالیت داشته و رفته رفته با افزایش تعداد آن‌ها در بسیاری از مناطق، بافت‌های مسکونی را اشغال کرده و چه بسا موجب نارضایتی اهالی منطقه شده اند.

ایجاد بازارچه‌های اصناف به دور از مناطق مسکونی

افزایش نارضایتی‌های مردمی از فعالیت بعضی از اصناف در بافت مسکونی شهر، مسئولان را بر آن داشته تا در این باره چاره‌ای بیندیشند، ایجاد بازارچه‌های اصناف در خارج از شهر و انتقال مشاغل مزاحم به مناطقی دور از بافت‌های مسکونی از جمله تدابیر شهرداری یزد است.

دشتی، رئیس ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، درباره طرح انتقال مشاغل مزاحم و اجرای بازارچه اصناف گفت: حدود چهار تا پنج هزار شغل مزاحم شهری در چهار گروه تعریف می‌شوند: سبز، زرد، نارنجی و قرمز،  که این مشاغل برای هر شهر تعریف خاص خود را دارد.

او افزود: مشاغل سبز مشاغلی هستند  بدون مشکل، آلودگی و مزاحمت مانند کفاشی، پارچه فروشی و غیره. و شغل زرد شغلی  است که چون مردم به صورت روزانه با آن سر و کار دارند نمی‌توان آن را به خارج شهر انتقال داد، ولی باید محیط و ابعادشان اصلاح شود تا با کمترین مزاحمت در شهر فعالیت کنند مانند باطری سازی و تعویض روغنی.

شهر بادگیرها و دوچرخه ها خسته از مزاحمت مشاغل

دشتی ادامه داد: شغل نارنجی: این گونه مشاغل در شهر نمی‌توانند باشند، زیرا مزاحمت دارند، اما می‌توانند چسبیده به شهر در شهرک‌هایی که شهرداری در نظر گرفته فعالیت کنند مثل صافکاری، نقاشی اتومبیل، تراشکاری، نجاری و غیره که مردم سر و کار روزانه با آن‌ها ندارند و اما شغل قرمز که شامل مشاغل کارگاهی است که  امکان وجود آن ها در شهر به هیچ عنوان وجود ندارد از جمله کشتارگاه‌ها ودامپروری‌ها و سنگبری ها.

این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به این تقسیم بندی شهرداری یزد برای رفاه حال همشهریان و رعایت حقوق آن‌ها دو شهرک در نظرگرفته که یکی از آن‌ها در حدود ۸۰ درصد از زمین واگذار شده و شهرک دیگر نزدیک به کارخانه فولاد یزد در سال جاری آماده سازی می‌شود.

دشتی ادامه داد: مشاغل مزاحم در شهر یزد شناسایی و موقعیت مکانی شان در دسترس است، در شهرک انتقالی هر خیابان برای یک صنف در نظر گرفته شده به طوری که صنوف در کنار هم باشند و در سال جاری نیز دو هزار واحد از زمین‌های شهرک تحویل  و از سال ۱۴۰۰ انتقال به متقاضیان صورت می‌گیرد.

بازارچه‌های اصناف دارای همه امکانات لازم هستند

رئیس ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزددر گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، آماده سازی شهرک به صورت کامل است به این معنا که تمامی اقدامات مربوط به زیرسازی، آسفالت، آب، برق، تلفن و گاز قبل از تحویل زمین‌ها انجام می‌شود و این انشعابات در دسترس و در کنار واحد‌ها خواهد بود و فقط صاحبان مشاغل باید هزینه انشعابات را پرداخت نمایند. به گفته دشتی در این شهرک امکاناتی مانند فضای سبز، مسجد و حتی پارکینگ در نظر گرفته شده است.

نارضایتی شهروندان از فعالیت مشاغل مزاحم در بافت مسکونی

یکی از شهروندان یزد که ساکن کوچه دیوار بلند یزد واقع در خیابان انقلاب است، گفت: این منطقه مدتهاست که به علت فعالیت برخی از مشاغل نظیر چوب بری، کانال سازی و تعویض روغنی چهره مسکونی خود را از دست داده و فعالیت اینگونه مشاغل در کوچه و محله علاوه بر ایجاد آلودگی خصوصا آلودگی صوتی موجب شلوغی محل شده و رفت و آمد بیش از حد اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه آرامش همسایگان و اهالی محل را برهم زده است.

شهر بادگیرها و دوچرخه ها خسته از مزاحمت مشاغل

 مشاغلی که در اولویت انتقال به شهرک مشاغل قرار دارند

دشتی رئیس ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، بیش از ۲۰۰ واحد از واحد‌های شهرک مشاغل برای سنگ فروشی‌ها در نظر گرفته شده است و در مرحله اول سنگ فروشی‌های سطح شهر انتقال خواهند یافت. در مرحله بعد صافکاری و نقاشی اتومیبل، درب و پنجره سازی‌های چوبی.آهنگری ها، مصالح ساختمانی و تعمیرگاه‌های بزرگ اتومبیل انتقال می‌یابند.

البته مشاغلی مانند سنگ فروشی‌ها یا مصالح چوبی می‌توانند دفتر فروش خود را در داخل شهر داشته باشند، ولی محل تولید و بارگیری کالا‌ها به شهرک مشاغل انتقال می‌یابد.

قمی سخنگوی شورای شهر یزد معتقد است درباره اولویت انتقال مشاغل چند مولفه را باید در نظر گرفت ازجمله آلودگی صوتی، آلودگی زیست محیطی و منع آمد و رفت.

مشاغلی مانند ریخته گری و یا آن دسته از مشاغلی که ابعاد فعالیتشان فراتر از محیط کاری شان است و برای ساکنان منطقه ایجاد مزاحمت می‌کنند، باید به شهرک‌ها انتقال یابند.

به عنوان مثال گاهی دیده می‌شود که یک تعمیرگاه اتومبیل در داخل یک کوچه چهار یا شش متری مشغول کار است و علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی و زیست محیطی در عبور و مرور ساکنان محل نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد که باید حتما به داخل شهرک مشاغل منتقل شود.

به گفته دشتی در حال حاضر برخورد با مشاغل مزاحم به صورت موردی است، به این معنا که بر طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، زمانی که مشاغل مزاحم شهری در بافت شهری قرار گرفته و ایجاد مزاحمت می‌کنند و از سوی مردم از آن‌ها شکایتی صورت می‌گیرد، شهرداری درخواست متشاکیان را مورد بررسی و کارشناسی قرارمی دهد.

سپس در کمیسیونی متشکل از اداره بهداشت، شهرداری و محیط زیست بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و اگر این سه سازمان تشخیص دهند که این شغل، شغلی مزاحم است، یک اخطار ۱۰ روزه برای انتقال داده خواهد شد و اگر در ظرف ده روز شکایتی از طرف صاحب شغل صورت نگیرد به این معناست که رای شهرداری را پذیرفته است و باید محیط کار خود را به خارج شهر انتقال دهد و اگر صاحب شغل مذکور شکایت نمود کمیسیون بند ۲۰ رای شاکی و شهرداری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آغاز شمارش معکوس برای انتقال مشاغل مزاحم

قمی سخنگوی شورای شهر یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت فعالیت مشاغل مزاحم در بافت شهری اشتباه است، ولی متاسفانه زمانی سهل انگاری شده و از فعالیت اینگونه مشاغل داخل شهر جلوگیری نشده است.

اما اکنون دیگر ادامه فعالیت این مشاغل در بافت مسکونی امکان پذیر نیست و شورای شهر مصوبات متعددی برای انتقال اینگونه مشاغل به شهرک‌ها داشته که آخرین مصوبه مربوط به تسهیلاتی است که در این زمینه برای این مشاغل در نظر گرفته تا با تسهیلات مناسبی به شهرک‌ها انتقال یابند. ازجمله این تسهیلات می‌توان به پیش پرداخت کمتر و اقساط طویل المدت در واگذاری واحد‌های شهرک‌ها به صاحبان این مشاغل اشاره نمود.

قمی ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت راه و شهرسازی انتقال مشاغل به داخل شهرک‌ها هرچه سریعتر انجام شود.

سامانه شهربین پذیرای نظرات و پیشنهای شهروندان

قمی سخنگوی شورای شهر یزد می‌افزاید شهروندان یزدی می‌توانند نظرات و احیانا شکایت‌های خود را درباره فعالیت مشاغل مزاحم از طریق سامانه «شهر بین» به صورت پیام کوتاه و یا عکس به نمایندگان خود در شورای شهر انتقال دهند.

شهر بادگیرها و دوچرخه ها خسته از مزاحمت مشاغل

انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر علاوه بر آسایش زندگی مردم، رونق اقتصادی و تجاری را به دنبال دارد. ایجاد بازارچه‌های اصناف در خارج از شهر، علاوه بر کاهش آلودگی محیط و مزاحمت برای ساکنان شهر، موجب کاهش ترافیک در سطح شهر می‌شود.

به عنوان مثال برای مشاغلی مانند سنگبری دیگر ماشین‌های حامل سنگ در شهر تردد نخواهند نمود و مشتریانی که خواهان خرید محصولاتی مانند مبل یا محصولات چوبی یا حتی سنگ نمای ساختمانی هستند، لازم نیست در سطح شهر در جستجوی کالا‌های مورد نظر خود باشند، بلکه مستقیما به بازارچه اصناف مراجعه می‌کنند و در یک خیابان واحد می‌توانند از تمامی فروشگاه‌هایی که محصول مورد نظرشان را عرضه می‌نمایند بازدید کرده و تنوع گسترده‌ای از محصولات را در مدت زمان کوتاهی مشاهده کنند و خرید راحت‌تر و به صرفه تری داشته باشند.

ضمن اینکه اگر شهروندان برای دریافت خدمات مورد نیاز خود به لوازم و قطعاتی نیاز داشته باشند می‌توانند این قطعات را نیز در داخل شهرک تهیه نمایند.

علاوه بر این رقابت مشاغلی که در کنار هم قرار گرفته اند سبب بالارفتن کیفیت محصول و قیمت مناسب‌تر کالا‌ها و خدمات عرضه شده می‌شود و مهم‌تر از همه، انتقال مشاغل مزاحم موجب زیبا شدن چهره شهر خواهد شد.

گزارش از ناهید عنصری

انتهای پیام/ و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۵ ۳۱ تير ۱۳۹۹
حرف بیخود میزنن
6ماهه شکایت کردم زنگ میزنم میپیچونن
خسته کردن مارو
خدا ازشون نگذره که اینقدر سازمان و دفتر بیخود ایجاد میکنن بدون کوچکترین بازده ای الکی میخوان فقط امار بدن
آخرین اخبار