عنبران مهد تولید گلیم

عنبران شهری در ۷ کیلومتری شمال شهرستان نمین، مهد تولید گلیم در استان اردبیل است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شهر عنبران رتبه سوم تولید‌ گلیم در کشور را نیز دارد، گلیم‌های این منطقه به ‌دلیل نقش و نقوش زیبا و از دل طبیعت و کیفیت مناسب شهرت جهانی دارند.

صبح و شب دختران و زنان دیار عنبران سالهاست‌ با تار و پود گلیم و گلیم‌بافی گره خورده است و سالهاست هنر دستشان گلیم‌بافی است، گلیمی  پر از رنگ و نقش و زیبایی که برای حفظ آداب و رسوم گذشته‌مان و صد البته برای گذران زندگی اهالی شهر بافته می‌شود.

گلیم‌های عنبران با نقوشی بی‌بدیل چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد، بیش از ۱۵ طرح در بین بافته‌های گلیم شهر عنبران دیده می‌شود که معروف‌ترین آنها نازنازی ترنج و بته‌ریز است.

در عنبران در هر خانه هر بانویی با به پا کردن دار کوچکی در منزل می‌تواند هنر دست خود را به کار گیرد و در واقع به صنعت منطقه خود کمک کرده و به اقتصاد خانه و خانواده نیز رونق بخشد. در گوشه هر خانه دار قالی‌ای منتظر دستان پرتوان زنان دیار عنبران است که در کنار کار خانه، کاری درآمدزا نیز داشته باشند.

با این کار هم اوقات فراغتشان را پر می‌کنند وهم با افتخار تمام  در تامین نیازهای معیشتی خانواده سهیم می‌شوند و پس از اتمام کار  گلیم، احساس سربلندی برای یک کدبانوی عنبرانی به ارمغان می‌آید وقتی او پس از به اصطلاح  «بریدن گلیم» و پرداخت نهایی محصول، نفسی عمیق می‌کشد و تمام خستگی کار و تلاش مضاعف از او دور می‌شود.

گلیم دو روی عنبران

با کمی تفکر در دوسوی گلیم بافته شده در عنبران می‌توان اوج هنر را در بافت دوسویه گلیم دریافت، عجیب است که با یک‌بار بافتن، هر دوسوی گلیم به یک شکل نمود پیدا می‌کند یعنی گلیم عنبران پشت و رو ندارد و علت عدم توانایی صنعت بی‌رحم امروزی در نابودی و ارائه جایگزین برای گلیم عنبران همین است و بس.

رتبه سوم عنبران در تولید گلیم در کشور/ نشان اصالت یونسکو برای شهر عنبران

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به اینکه شهر عنبران رتبه سوم تولید گلیم در کشور را دارد، گفت: در شهرستان نمین بیش از ۴ هزار بافنده گلیم مشغول به فعالیت در این هنر- صنعت هستند که در منطقه عنبران نیز که یکی از مهم‌ترین مناطق تولید گلیم در استان و شهرستان نمین است ۲ هزار نفر مشغول به تولید گلیم هستند.

محمودی افزود: سالانه در منطقه عنبران بیش از ۹۰ هزار متر مربع گلیم تولید می‌شود.

او گفت: تولیدات گلیم شهر عنبران علاوه بر استان و کشورمان، طعم شیرین صادرات به کشورهای اروپایی، کلمبیا، آلمان، گرجستان، ترکیه و آذربایجان را نیز تجربه می‌کند و بیش از ۷۰ درصد تولیدات گلیم صادر شده و ۳۰ درصد در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل افزود: به‌خاطر کیفیت بی‌نظیر و رنگ و نقش بی‌بدیل گلیم عنبران نشان اصالت یونسکو نیز به این شهر اختصاص یافته است.

تولیداتی متنوع با گلیم‌

در سال‌های اخیر برای اینکه مشتریان بتوانند در انتخاب گلیم گزینه‌های متعددی داشته باشند، بافت این محصول به شکل‌های تابلو فرش، مفرش، زیرتلفنی و کیف‌های متنوع، تلفیقی با چرم طبیعی تولید می‌شود که با استقبال خوب گردشگردان نیز روبرو شده است.

امیدواریم با پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه تکنولوژی، بافندگان عنبرانی نیز از ظرفیت فضای مجازی در جهت معرفی، فروش و حتی آموزش علاقه‌مندان به این حرفه بهره گیرند و مسئولان نیز در جهت صادرات این محصول و معرفی این ظرفیت به دنیا همت بیشتری به کار گیرند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.