سردار فتحیان خبر داد؛

بیش از ۱۰۰ شهید سلامت در خط مقدم مقابله با کرونا

مشاور وزیر بهداشت گفت: بیش از ۱۵ هزار کادر پزشکی و ۱۰۰ هزار پرستار در سراسر کشور با کرونا مقابله کردند و بیش از ۱۰۰ شهید سلامت جان خود را فدا کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار نصرالله فتحیان مشاور وزیر بهداشت و مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: رهبری خردمند، فرزانه و حکیم و مردمی هوشمند و قانون پذیر، نظام بهداشت، درمان، اورژانس و اموزش و پژوهش قوی و بسیج قدرتمندی که با نظام سلامت همراهی کرد و برای آگاهی مردم پای کار آمد، همه از نقاط قوت ایران در مقابله با کروناست.

او ادامه داد: از روز اول که با کرونا مواجه شدیم، همه دستگاه‌هایی که وظیفه پشتیبانی از نظام سلامت را داشتند، به میدان آمدند. کرونا بیماری بسیار خطرناکی است که ابعاد پنهان آن بسیار بیشتر از ابعاد شفاف آن است.

بیش از ۱۱۵ هزار پزشک و پرستار در خط مقدم مقابله با کرونا

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا  گفت: همه دستگاه‌های حامی به پشتیبانی نظام سلامت آمدند، نیرو‌های مسلح به دستور مقام معظم رهبری پای کار آمدند و تمام قد تمام تجهیزات لجستیک پزشکی را در اختیار نظام سلامت قرار دادند.

سردار فتحیان گفت: بیش از ۱۱۵ هزار کادر پزشکی و ۱۰۰ هزار پرستار در سراسر کشور کار بزرگی کردند و یک بار دیگر جامعه پزشکی در برابر ملت ایران روسفید شد و بیش از ۱۰۰ شهید سلامت جان خود را فدا کردند.

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا  بیان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار نیروی بهداشتی در سراسر کشور کار بزرگ مقابله با کرونا را دنبال و  ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی خدمات را مدیریت کردند.

کمک ۵۰۰ میلیارد تومان  خیرین در بحران کرونا

فتحیان ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد و نیرو‌های جهادی هر یک نقشی کم نظیر را در مقابله با این بیماری ایفا کردند، ویروس کرونا تمام جامعه و تمام جغرافیا را هدف قرار داده و این بسیار خطرناک بوده که هنوز ابعاد پنهان آن بیش از ابعاد روشن شده آن است، طبق گزارشی که به من ارائه شد، نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان در این شرایط اقتصادی برای کمک به بیمارستان ها، از تهیه مواد ضدعفونی کننده گرفته تا خرید تجهیزات مورد نیاز تامین شد که این روحیه ملت ایران را نشان می‌دهد و ستودنی است.

او ادامه داد: نگرانی که متخصصان ما داشتند این بود که اگر بیماری یک پیک مجدد بزند، دچار کمبود در فضای بیمارستان‌ها نشویم که در این راستا یکی از اقدامات بزرگ نیرو‌های مسلح و سازمان‌های مردم نهاد انجام دادند، این بود که فضا‌های پسا بیمارستانی را به عنوان نقاهتگاه طراحی کردند. بیش از ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی در بیش از ۳۰۰ مکان با اقدامات لجستیکی، خدماتی و دارو و درمانی خوب در اختیار نظام سلامت قرار گرفت و همچنین بیش از ۳ هزار نیروی داوطلب پرستار و بیش از ۲ هزار نیروی مددکار اجتماعی به صورت داوطلبانه در این نقاهتگاه‌ها قرار گرفتند و این فضا‌ها را برای کمک به مردم آماده کردند که از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

احتمال حمله بیولوژیکی بودن کرونا 

سردار فتحیان بیان کرد: این احتمال وجود دارد و رهبر معظم انقلاب در حکمی به ستاد کل نیروهای مسلح اولین فردی بودند که احتمال بیولوژیکی بودن ویروس کرونا را اعلام کردند، چینی‌ها آمریکایی‌ها را متهم کردند و اخیرا امریکایی‌ها چینی‌ها را متهم کردند که این نشان می‌دهد بالاخره خبری هست اما هنوز به شاخص قطعی نرسیدیم. محققان ما در حال تلاش و تحقیق برای بررسی این موضوع هستند اما هنوز سند و شواهد متقنی نداریم.

او درباره دستگاه کرونایاب و حواشی مربوط به آن اظهار کرد: اطلاعی درباره این دستگاه ندارم و امیدوارم آنچه گفته شده محقق شود.

 شیطنت ها در خرید کیت از کره

سردار فتحیان درباره واردات کیت های تشخیص کرونا اظهار کرد: در حال حاضر بخش زیادی از کیت‌ها در داخل کشور از سوی مجموعه شرکت‌های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی و بخش دفاع در حال تولید است. در عین حال یکی از توصیه های سازمان جهانی بهداشت انجام تست گسترده بوده و عاملی تعیین کننده در شناسایی هر چه زودتر بیماران است، قرار بود محموله کیتی را برای آزمایش گسترده از کشور کره وارد کنیم. بر اساس بررسی هایی که انجام شد کشور کره آمادگی داشت که بتواند این کیت ها را در اختیار نظام سلامت قرار دهد و متاسفانه قدری شیطنت در این مسیر انجام شد و علی‌رغم اینکه این موضوع کاملا با نظام سلامت همراه بود و تلاش کرده بودیم که بتوانیم با کمترین قیمت کیت ها را تهیه کنیم، اما متاسفانه تا این لحظه به دلیل شیطنت‌هایی که انجام شد، این خرید محقق نشد، اما این کیت ها مورد نیاز ملت ایران است تا بتوان در مرحله دوم غربالگری تست گسترده ای را انجام دهیم.

فتحیان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پادگان ها و زندان ها از نظر ابتلا به کرونا، گفت: خوشبختانه در مجموعه نیروهای مسلح طرحی را با نام طرح امام رضا (ع) داشتیم، این طرح توسعه بهداشت و سلامتی در مجموعه نیروهای مسلح بود. بر همین اساس همواره پادگان‌ها از ابعاد مختلف بهداشت محیط، بهداشت فردی و بهداشت روانی مورد پایش قرار می گیرند. در مقابله با بیماری کرونا هم نیروهای مسلح به خوبی عمل کردند و با اپیدمی گسترده ای در پادگان ها مواجه نشدیم.

وضعیت کرونا در پادگان ها و زندان ها

او ادامه داد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی در پادگان ها انجام می شود و ناظرین بهداشت از مجموعه نیروهای مسلح مرتب بر پادگان ها نظارت دارند و تاکنون گزارش اپیدمی را در پادگان ها نداشتیم، در حوزه زندان ها هم با تدبیر خوب رییس قوه قضاییه، خلوت سازی زندان ها جزو برنامه‌ها قرار گرفت و بخش زیادی از زندانیان را به مرخصی فرستادند. برای زندانی‌هایی که امکان مرخصی رفتن نداشتند، تا حد امکان امکانات بهداشتی فراهم شد و مسئولان بهداشتی هم جلسات متعددی در این زمینه داشتند و نظارت ها اعمال می‌ شود، خوشبختانه تاکنون گزارشی از ابتلای گسترده و وسیعی در پادگان ها و زندان ها نداشتیم.

او در پاسخ به این سوال که در اسفند ماه نیروهای مسلح اعلام کردند که شهرها را ظرف ۲۴ ساعت خلوت خواهند کرد، اما این اتفاق نیفتاد، گفت:  بعد از تاسیس قرارگاه بهداشت و درمان نیروهای مسلح، اولین جلسه‌ای که تشکیل شد یکی از راه‌های مقابله با کرونا خلوت‌سازی بود، هماهنگی‌ها هم انجام شد اما از آنجا که خود مردم مراعات و بیش از انتظار تمکین کردند لذا ستاد ملی مبارزه با کرونا به شکل گسترده اقدام به خلوت‌سازی نکرد.

سردار فتحیان درباره اینکه چرا دستگاه‌های متولی در مدیریت کرونا، با هم هماهنگ نیستند و اظهارات ضدونقیض دارند، گفت:  من چیزی از نبود هماهنگی نشنیدم اما قطعا در مقابله با یک بیماری به این گستردگی با این وجوه پنهان ممکن است مشکلاتی در مسیر باشد  در همه کشورها این مسائل بوده است.

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص دفاع بیولوژیک کادر درمان و مردم اظهار کرد: : فعلا مهمترین اقدام حفاظت فردی است و اکنون کادر درمان از تجهیزات خیلی خوبی برخوردار هستند و ماسک N۹۵ به میزان کافی در اختیار کادر پزشکی است و در مقایسه با بسیاری از کشورها وضع بهتری داریم و لباس حفاظتی مناسب در اختیار کادر درمان به ویژه در بخش های ایزوله، اورژانس و عفونی قرار دارد و باید حفاظت فردی را در کادر پزشکی تقویت کنیم.

پیش بینی نقاهتگاه برای معتادان متجاهر کرونایی

او در پاسخ سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اقدامات لازم برای جمع آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: برای جمع آوری معتادان متجاهر جلسه ای در ستاد مبارزه با موادمخدر برگزار شد و تصمیمات خوبی گرفته شد و از  ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کردند، برای معتادان مشکوک و کرونا مثبت فضای نقاهتگاهی در تهران در نظر گرفته شود که این اقدام صورت گرفت و فضایی را سازمان امور زندان ها پیش بینی کردند و نگهداری و جمع آوری معتادان متجاهر تابع تصمیمات ستاد مبارزه با موادمخدر است و کسانی که نیامند خدمات پزشکی باشد، فضاهایی در تهران و سراسر کشور برای خدمات رسانی درنظر گرفته شده است.

تصاویر حمله به فروشگاه ها را در ایران نداشتیم

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط امنیتی ایران نسبت به سایر کشورها در بحران کرونا و اینکه ما شاهد رفتارهایی از جمله حمله به فروشگاه‌های مواد غذایی در ایران نبودیم، گفت: ما امن ترین کشور دنیا را در بحران کرونا داریم و  مردم بار دیگر نجابت خود را نشان دادند و وقتی تصاویر حمله مردم در کشورهای مدعی پیشرفت را می بینیم و شرایط قحطی و حمله به فروشگاه ها را در این کشورها را شاهد بودیم اما این تصاویر در ایران شاهد نبودیم البته اینها نتایج برنامه ریزی خوب کمیته اقتصادی بود و تمام اقلام غذایی در دسترس است، باید توجه داشت که نجابت و دگرخواهی و نه خودخوری از ویژگی مردم است و همین محبت و عواطف در مردم ایران باعث شد با این قبیل مشکلات مواجه نشویم.

سردار فتحیان ادامه داد:  درباره ایجاد تخت های نقاهتگاهی و نقش نیروهای مسلح در ایجاد این تخت ها گفت:  از ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی، ۲۰ هزار آن را نیروهای مسلح آماده کردند که این نشان می‌دهد اگر نیروهای مسلح نبودند این خلاء‌ وجود داشت و نیروهای مسلح پشتوانه نظام سلامت در بحران کرونا بود و ۷ هزار تخت نقاهتگاهی را هلال احمر، دانشگاههای علوم پزشکی و سازمان های مردم نهاد ایجاد کردند.

او با اشاره به مشارکت نیروهای مسلح در ضدعفونی معابر و اماکن عمومی اظهار کرد: نیروهای مسلح از ظرفیت خود برای ضدعفونی معابر استفاده کردند و با کمک ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج مستضعفین مطابق پروتکل های بهداشت محیط ضدعفونی گسترده معابر انجام شد.

مشارکت ۶۲ هزار تیم بسیجی  در بسیج مقابله با کرونا

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به نقش نیروهای مسلح در بسیج ملی مقابله با  کرونا بیان کرد: بیش از ۶۲ هزار تیم بسیجی در کنار تیم‌های بهداشتی وزارت بهداشت که غریب به ۲۰۰ هزار نفر هستند، برای غربالگری مردم در بسیج ملی مقابله با کرونا مشارکت کردند و اگر این نیرو‌ها حضور نداشتند ممکن بود این غربالگری با سرعت عمل لازم مدنظر نظام سلامت انجام نشود.

سردار فتحیان ادامه داد: نزدیک به ۵۰۰ مرکز درمانی ۱۶ ساعته برای غربالگری مردم در بسیج ملی مقابله با کرونا را نیرو‌های مسلح در اختیار نظام سلامت قرار دادند و بیش از یک هزار پزشک و پرستار و نیرو‌های بهداشتی از مجموعه نیرو‌های مسلح در بسیج ملی مقابله با کرونا به کار گرفته شدند و بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح برای درمان بیماران کرونایی استفاده شد و ۷۰ درصد تخت‌های نیرو‌های مسلح با تایید مقام معظم رهبری در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت و بیمارستان بقیه الله بیشترین بمیاران را در تهران پذیرش کردند و خدمات را مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت ارائه کردند.

آماده باش تخت های نقاهتگاهی برای پیک دوم کرونا

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار کرد: کمتر از چهار ماه است که ویروس کرونا در دنیا شیوع پیدا کرده است و ابعاد ناشناخته بسیاری وجود دارد و یکی از تجربیات مهم ما در مقابله با کرونا این است که فضا‌های برای بیمارستان‌ها ایجاد کنیم تا بتوانیم در صورت لزوم تخت‌ها را افزایش دهیم و ما در بحران کرونا توانستیم ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی به بیمارستان‌ها متصل کنیم و پیشنهاد داده ایم تمام بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های بزرگ برنامه ریزی کنند تا در صورت بروز پیک دوم با استفاده از مجموعه توانمند نیرو‌های مسلح و سازمان‌های مردم، حداقل ۳۰۰ بیمارستان بزرگ کشور بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تخت نقاهتگاهی به عنوان تخت‌های یدک داشته باشند.

او ادامه داد: همه ۶۰ بیمارستان نیرو‌های مسلح از نظر امکانات لجستیکی این ظرفیت را دارند تا هر بیمارستان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تخت نقاهتگاهی داشته باشد، با این تدابیر اگر اپیدمی وسیع ررخ داد کمبود تخت نخواهیم داشت و از نظر کار‌های علمی اقدامات خوبی در دست اجراست و پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده ایم، برخی کیت‌های تشخیص کرونا قابلیت صادرات دارند و ظرفیت ما در تولید ماسک به حدی رسیده است که می‌توانیم ماسک را صادر کنیم، اینها نتیجه اقدامات ما در مقابله با کرونا در دو ماه گذشته است و در تولید لباس حفاظتی کادر درمان که مشکلات بسیاری از کشور‌های دنیاست، توانسته ایم خودکفا شویم و حتی در آینده بتوانیم مازاد را صادر کنیم و در تولید محلول‌های ضدعفونی در وضعیت خوبی قرار داریم و در صورت بروز موج دوم می‌توانیم از نظر تخت بیمارستانی و لباس‌های حفاظتی از آمادگی بیشتری برخوردار باشیم.

شرایط هنوز برای بازگشایی حرم ها و بقاع متبرکه آماده نشده است

سردار فتحیان درباره خطر عادی سازی شرایط هنوز برای بازگشایی حرم ها و بقاع متبرکه آماده نشده است و از تولیت حرم های چهارگانه حرم حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و حرم شاه چراغ (ع) برای همراهی ها تشکر می کنیم و مراکز آموزشی که جعیت عمده ای را تشکیل می دهندف در سطوح مختلف تعطیل بودند و تصمیمی برای بازگشایی گرفته نشده است. در جلسه روز یکشنبه ستاد مقابله با کرونا به ریاست جهور مقرر شد، شهرها به سه گروه سفید، زرد و قرمز تقسیم بندی شوند و در شهرهای سفی مراکز آموزشی یا مساجد با رعایت پروتکل ها بازگشایی شوند و وزارت بهداشت تا نیمه اردیبهشت بررسی ها را انجام خواهد داد.

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: بعد از بازگشایی اصناف و مشاغل ترددها بیشتر شده و رعایت ها کمی کاهش پیدا کرده است، ما با مشکلات متعدی مانند ویروس کرونا، تحریم های ظالمانه که ظلم مضاعف به ما وارد کرده اند، تنگناهای اقتصادی به ویژه در مشاغل روزمزد مواجه شده ایم و کرونا فقط سلامت مردم را هدف قرار نداده بلکه اقتصاد، امنیت و روان جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، اما به هر حال روند کاهشی ابتلا و فوتی های کرونا را داشتیم و در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، ایران و جامعه پزشکی سربلند شدند و هیچ کدام از سناریوهای بدبینانه رخ نداد و همه نتایج عنایت خداوند، همراهی مردم و فداکاری های کادر بهداشت و درمان است.

سردار فتحیان  درباره اقدامات سپاه در کشورهایی مانند سوریه و عراق در حوزه کرونا اظهار کرد: سپاه پاسداران می توانند در این باره تصمیم گیری کنند، وظایف دینی و انقلابی ماست اگر ظرفیت خالی داشته باشیم می توانیم به همسایگان از جمله عراق کمک رسانی کنیم و از آنها دریغ نمی کنیم.

۲هزار بیمار کرونایی از تخت‌های نقاهتگاهی استفاده کردند

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره تخت‌های نقاهتگاهی و برخورد انتظامی در صورت عدم تمکین اظهار کرد: تخت‌های نقاهتگاه امکانات یدکی است و ما به شرایطی نرسیدیم که از این تخت‌ها استفاده کنیم و بیش از ۵۰ نقاهتگاه ما مورد استفاده قرار گرفت ۲ هزار بیمار کرونایی از تخت‌های نقاهتگاهی استفاده کردند و مقرر شد اگر افرادی که تست سرپایی می‌دهند و در منزل شرایط ایزولاسیون مهیا نیست از این تخت‌ها استفاده کنند.

سردار فتحیان درباره پدافند غیرعامل پس از شیوع کرونا اظهار کرد: پس از شیوع کرونا مهمترین اقدام آماده سازی تخت‌های بیمارستانی بود و برخی بیمارستان‌ها مثل مسیح دانشوری، شهدای یافت آباد، بقیه الله (ع)، رازی رشت با بار زیاد بیماران کرونایی مواجه شدند و نیرو‌های مسلح و جهادی نقش تعیین کننده‌ای در بهبود شرایط داشتند و همه این‌ها نقاط کشور ماست.

کمک هزار تیم جهادی ۳۶ نفره به بیماران کرونایی بیمارستان ها

او ادامه داد: بیش از هزار تیم جهادی ۳۶ نفره برای کمک به بیماران زیر نظر روسای بیمارستان‌ها به بیماران خدمت رسانی می‌کردند چرا که ملاقات در بیمارستان‌ها ممنوع بود و این تیم‌های جهادی جو بیمارستان‌ها را آرام کردند و شبکه آزمایشگاهی ما توسعه پیدا کرد در حالی که در روز‌های نخست با مشکل کیت رو به رو بودیم.

مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به مشارکت مردم در رزمایش مساوات و کمک مومنانه که از فرمایشات مقام معظم رهبری است، گفت: باید به ملت ایران افتخار کرد زیرا علی رغم مشکلاتی که مردم در بحران کرونا دارند، جمعیت زیادی پای کار امدند و به کسانی که بیکار شدند یا کسب و کارشان را از دست دادند، کمک کردند و یک بار دیگر در ماه مبارک رمضان همیاری و همکاری و برادری خود را به رخ جهانیان کشیدند و باید از عموم مردم به ویژه خیرین نهایت تشکر را داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خداوند همه درگذشتگان کرونا را مورد رحمت و مغفرت خویش قرار دهد