کشت گیاه خار شتر در شهرستان شبستر

 رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شبستر گفت:در راستای اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی گیاه دارویی خار شتر در ۱٠ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان کشت شد.

کشت گیاه خار شتر در شهرستان شبستربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز ،توحیدی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شبستر گفت: در راستای سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی، گیاه دارویی کم آبخواه خار شتر، نخستین بار در۱٠ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت شد.

او افزود: اراضی بخش صوفیان با اقلیم گرم و خشک یکی از رویشگاه‌های طبیعی و منحصر به فرد خارشتر در استان و محل مناسبی برای کشت گیاهان دارویی کم آبخواه استراتژیک و ارزشمند است.

توحیدی بابیان اینکه گیاه خارشتر به صورت خودرو در زمین‌های آیش و مناطق بیابانی شهرستان رشد می‌کند افزود: با شناسایی و مطالعات مرکز تحقیقات، گیاه خارشتر که یک گیاه با نیاز آبی کم و مقاوم به شوری است در ترکیب کشت محصولات زراعی دارویی کم آبخواه قرار گرفته است.

او گفت: بذر خارشتر به صورت تمام مکانیزه بین ١٠ تا ١۵ کیلوگرم در هر هکتار مصرف می‌شود و در طول دوره رشد ۲ مرحله آبیاری می‌شود و این گیاه نیمه چوبی و نیمه بوته‌ای تا ارتفاع ۵٠ تا ١۵٠ سانتی متر رشد می‌کند و در طول دوره سه مرحله به صورت مکانیزه برداشت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شبستر با اشاره به اینکه گیاه خارشتر در پوشش گیاهی، بیابان زدایی، تثبیت وجلوگیری از فرسایش خاک اراضی حوزه دریاچه ارومیه نیز نقش بسزایی دارد افزود: علوفه خشک گیاه خارشتر با متوسط عملکرد بین ۴ تا ١٠ تن در هکتار برداشت می‌شود که این علوفه خشک در تعلیف دام‌های سنگین و از گل این گیاه برای عرق خار شتر استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار