ارائه خدمات رایگان روانشناسی در مراکز جامع خدمات سلامت

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : هر مرکز جامع خدمات سلامت در شهر‌های بالای ۵۰ هزار نفر تشکیل شده و به ازای هر ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر یک روانشناس خدمات را پوشش می‌دهد.

ارائه خدمات رایگان روانشناسی در مراکز جامع خدمات سلامتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  شهین لنگری با بیان اینکه روانشناسان در حفظ و ارتقای سلامت جامعه گام‌های موثری بر می‌دارند، اظهار کرد: ادغام خدمات سلامت روان در طرح تحول سلامت باعث ورود روانشناسان به دانشگاه‌های علوم پزشکی شد.

او با بیان اینکه حضور روانشناسان بالینی تحول بزرگی بود تا در مراکز خدمات جامع سلامت در ساعت اداری بصورت رایگان خدمات پیشگیری، آموزش و درمان، و ارجاع به روانپزشک ارائه شود، ادامه داد: هر مرکز جامع خدمات سلامت در شهر‌های بالای ۵۰ هزار نفر تشکیل شده و به ازای هر ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر یک روانشناس خدمات را پوشش می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه با توجه به اختلالات روانی جامعه که گریبانگیر ۲۳ درصد از افراد جامعه و شایع‌ترین آن اضطراب و افسردگی است، خاطرنشان کرد: این مهم وزارت خانه را برآن داشت تا با برداشتن گامی مهم، روانشناسان بالینی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد کند.

لنگری افزود: خدمات روانشناسی و مشاوره با توجه به اینکه در بخش خصوصی هزینه‌های زیادی دارد، مردم به صورت رایگان می‌توانند از این خدمات در مراکز جامع سلامت بهره‌مند شوند.

او اضافه کرد: از زمان شروع بحران کرونا، روانشناسان به عنوان مدافعان سلامت مشغول ارائه خدمات در مراکز خدمات جامع سلامت شهری هستند و خدمات در قالب ۲ گروه انجام می‌شود، یک گروه با توجه به موضوع کرونا و استرس ناشی از آن به صورت مشاوره تلفنی در قالب سامانه ۴۰۳۰ و شماره گیری کد ۷، از ۸ صبح تا ۱۲ شب پاسخگو هستند.

لنگری اضافه کرد: روانشناسان در مراکز خدمات جامع سلامت با خانواه‌ها در تماس هستند و اگر فردی احساس استرس و اضطراب دارد یا توانایی کار را از وی گرفته و بر عملکردش تاثیر گذاشته شود باید به این مراکز مراجعه کنند تا خدمات رایگان دریافت کنند.

او خدمات روانشناسی را شامل خدمات متنوعی مثل فرزندپروری، استرس، اضطراب، سوگ و فقدان و سایر خدمات متنوع عنوان کرد و گفت: در این روز‌های کرونا مداخلات روانشناسان در قالب سوگ برای خانواده‌هایی است که اعضای خود را به دلیل کرونا، از دست داده اند.


کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه توضیح داد: روانشناس با خانواده این افراد تماس گرفته و به شکل تلفنی یا به صورت حضوری مشاوره ارائه می‌شود که هم باعث همدردی بوده و هم چرخه سوگ را خانواده‌ها راحت‌تر طی می‌کنند.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.