نقش سلطنت بریتانیا در تحریف نام خلیج فارس چیست؟

استاد تاریخ ایران باستان دانشگاه شهید چمران اهواز از نقش پررنگ بریتانیا در تحریف نام خلیج فارس می گوید.

شهرام جلیلیان، استاد تاریخ ایران باستان دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، به مناسبت ۱۰ اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس گفت: زمانی که به احساسات و عواطف تاریخی یک ملت توهین می شود، بسیار آزرده خاطر شده و گاهی واکنش های احساسی از خود بروز می دهند. استفاده از واژه هایی مانند خلیج همیشه فارس، واکنشی احساسی نسبت به تحریف این نام است.

او افزود: واقعیت امر این است که کشور ما در دهه های گذشته نه تنها در محاصره اقتصادی و سیاسی بوده، بلکه یک جنگ و جدال آشکار فرهنگی نیز علیه ایران به راه بوده است.

جلیلیان با بیان اینکه فارغ از جبهه گیری های سیاسی می توان دشمنی آشکار برخی از سیاست مداران جهان را با کشورمان دید، گفت: از هزاران سال پیش به دریای جنوب ایران خلیج فارس گفته می شد، که دلیل آن نیز حضور پر رنگ ایرانی ها در دریا تا قرن چهارم و پنجم هجری قمری بوده است.

مقدسی: رفت و آمد کشتی های ایرانی در سرتاسر خلیج فارس

استاد تاریخ ایران باستان دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مقدسی، جفرافیدان قرن چهارم هجری قمری، زاده بیت المقدس بیان داشت: او در کتاب خود گفته این دریا با نام «بحر الفارس» معرفی می شود و دلیل آن نیز تعلق آن به پارس ها بوده، در سرتاسر این دریا کشتی های ایرانی رفت و آمد داشته که هیچ کس توان رویارویی با آنان را ندارد.

شهرام جلیلیان با تاکید بر نام تاریخی خلیج فارس تصریح کرد: بر اساس برخی منابع تاریخی دریای سرخ به نام «بحر عربی» آورده شده و خلیج فارس نیز با همین نام خوانده شده است، حتی دریای عمان نیز، مکران نام دارد و به بخش داخلی شط العرب نیز از سوی ایرانی ها اروند رود اطلاق می شود، که اینها نجابت و بردباری ایرانیان را نشان می دهد.

تحریف نام خلیج فارس برای به یغما بردن منابع منطقه

استاد تاریخ ایران باستان دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه بریتانیا، بزرگترین دولت استعماری جهان، تحریف کننده نام خلیج فارس است، اظهار داشت: سلطنت انگلستان و بسیاری از قدرت های جهانی پس از پی بردن به اهمیت این آبراه به دلیل اکتشاف نفت، سعی داشتند منطقه را تحت سلطه خود درآورند، اما حضور ایران با عنوان یک قدرت نیرومند و تاثیرگذار منطقه ای مانع راهشان بود و آنان ناگریز باید یک جنگ فرقه ای و نژادی را در منطقه به راه می انداختند.

شهرام جلیلیان در پایان تاکید کرد: تحریف نام خلیج فارس برای اولین بار از سوی «ریچارد فریدریک» جاسوس انگلیس در بحرین صورت گرفت که در یک کتاب این جمله را آورده است؛ «خلیج فارس که امروزه عرب ها آن را خلیج عربی می نامند» در حالی که مردمان عرب هرگز چنین نامی را بر زبان نیاورده بودند و این تحریف گسترده از توطئه های بریتانیایی برای به یغما بردن ثروت منطقه بوده است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کیانی
۱۴:۱۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالب بود