روسیه: طرف‌های درگیر در لیبی اختلافات را کنار بگذارند و به گفت‌وگو بنشینند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر در لیبی خواست اختلافات را کنار بگذارند و گفت‌وگویی با نظارت سازمان ملل انجام دهند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزرات امور خارجه روسیه، در بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر در لیبی خواست تا هرچه سریع‌تر اختلافات را کنار بگذارند و گفت‌وگویی با نظارت سازمان ملل متحد انجام‌ دهند.

او در سخنان خود به اظهارات خلیفه حفتر، فرمانده نیرو‌های موسوم به «ارتش ملی لیبی» (LNA) و عقیله صالح عیسی، رئیس پارلمان در شرق لیبی، نیز واکنش نشان داد.

روز جمعه، عیسی برنامه‌ای برای توافق سیاسی داخلی لیبی ارائه کرد که در آن پیشنهاد تشکیل شورای ریاست جمهوری و کمیسیونی برای تهیه پیش‌نویس قانون اساس را بیان کرد. او همچنین خواست تا با آغار ماه مبارک درگیری‌ها در این کشور خاتمه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای عنوان کرد: «به عقیده ما سخنانی که رئیس مجلس نمایندگان لیبی مطرح می‌کند، می‌تواند زمینه‌ای برای گفت‌وگوی سیاسی برای توافقی در لیبی را فراهم آرود.»

زاخارووا در ادامه بیانیه خود اعلام کرد در پیشنهاد مطرح شده از سوی صالح عیسی مواردی عنوان شده که می‌تواند لیبی را از ناآرامی‌های سیاسی و نظامی رها سازد. از جمله این موارد می‌توان ایجاد کابینه‌ای متحد از مقامات از مناطق تاریخی این کشور نام‌ برد.


بیشتر بخوانید: لغو توافق سیاسی صخیرات از سوی خلیفه حفتر


سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه برخلاف لحن مصالحه‌آمیزی که صالح عیسی در سخنان خود نشان می‌دهد، در صحبت‌های خلیفه حفتر «روشی تند و خشونت‌آمیز» دیده می‌شود، به سخنان او واکنش نشان داد و گفت: «ما معتقدیم ادامه درگیری‌ها از سوی اقلیت مخالف عواقبی فاجعه‌بار برای مردم لیبی به بار خواهد آورد که سال‌ها مردم این کشور درگیر آن خواهند بود.»

او افزود: «ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم نسبت به سرنوشت کشور خود مسئولیت نشان داده، خصومت‌ها را کنار بگذارند و گفت‌وگویی با نظارت سازمان ملل متحد و در هر سه حوزه نظامی، سیاسی و اقتصادی، انجام دهند. این گفت‌وگو باید در چارچوب تصمیمات کنفرانس بین‌المللی برلین مصوب قطعنامه ۲۵۱۰ شورای امنیت ملل انجام گیرد.»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار