آزادی 300 زندانی جرائم غیرعمد نیازمند همت خیرین

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کردستان از حبس۳۰۰ نفر زندانی جرائم مالی غیرعمد در زندان‌های استان خبر داد و گفت: آزاد شدن این تعداد از زندانیان نیازمند ۷۰۰ میلیارد ریال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مراد فتحی امروز چهارشنبه (۱۰ اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان،گفت: طیف زندانیان  بر دوسته هنجارشکن و جرائم عمد که بنا بر قانون باید دوران محکومیت خود را بگذرانند و طیف زندانیان جرائم غیرعمد مالی که اراده‌ای از خود برای وقوع بزه و جرم نداشته و به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی محکوم به زندان شده اند و نیازمند کمک هستند تعریف کرد.

او افزود: این افراد که در اصل به دنبال کار شرافتمندانه رفته اند، اما به دلیل عواملی از جمله برگشت چک، پرداخت نکردن اجاره خانه، هزینه جشن عروسی فرزندان، بدهی وام بانکی، مهریه، بدهکاری به بازاریان و ... محکوم شده اند؛ خود و خانواده هایشان دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کردستان با بیان اینکه این افراد باید هم بار نداری و هم بار روانی زندان را تحمل کنند عنوان کرد: متاسفانه خانواده‌ها و فرزندان این افراد نیز که از شهروندان ما هستند دچار بحران روحی و اجتماعی می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، از رسانه‌ها درخواست می‌شود که حمایت خود را بیش از پیش کرده و ما را در برگزاری مراسم‌های گلریزان حمایت کمک کنند تا بتوانیم تعدادی از این افراد را به آغوش خانواده و جامعه بازگردانیم.

فتحی مشارکت شهرواندان کردستانی را در راستای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد مالی و برگزاری جشن گلریزان کم نظیر و مطلوب توصیف کرد و افزود: امید است امسال هم بتوانیم با مشارکت خیرخواهانه مردم در آستانه عید سعید فطر شاهد آزادی تعداد زیادی از این زندانیان باشیم.

او با بیان اینکه سال گذشته ۱۸۸ نفر از زندانیان جرائم مالی ... عمد از زندان‌های کردستان آزاد شدند، بیان کرد: از این تعداد ۹ نفر زن و ۱۷۹ نفر مرد بودند که بیشترین آن‌ها محکومین مالی غیر کلاهبرداری بودند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کردستان گفت: در این راستا ستاد دیه استان کردستان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، ستاد دیه کشور یک میلیارد تومان، شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل گذشت شکات، آورده زندانیان ۵۰۰ میلیون تومان، وام بانک‌های عامل سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و کمیته امداد ۳۳ میلیون تومان کمک کرده اند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کردستان، به بحث مرخصی‌های عید نوروز و مرخصی در رابطه با کرونا با توجه به بخشنامه قوه قضاییه اشاره و بیان کرد: در این راستا هزار و ۳۷۳ نفر از زندانیان استان کردستان عید نوروز را در کنار خانواده‌های خود سپری کردند.

فتحی گفت: بر اساس عفو رهبری و به مناسبت ماه رجب ۲۰۵ نفر از زندانیان استان کردستان از زندان آزاد شدند و بنا به پیگیری قضات مرخصی تعدادی از زندانیان تا آخر ماه رمضان تمدید شده است.

مدیرکل زندان‌های کردستان با اشاره به تشکیل تیم‌های صلح و سازش در زندان‌های استان ادامه داد: با توجه به عملکرد این تیم‌ها و گذشت اولیای دم تا کنون۳۱ نفر از سال گذشته از قصاص رها شدند که از این تعداد۱۶ نفر آزاد و بقیه حکم آن‌ها به دیه تبدیل شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: در راستای توانمند سازی و ایجاد اشتغال برای زندانیان با کمک جهاددانشگاهی و اداره کل فنی و حرفه‌ای ۳۳۵۹ نفر از زندانیان استان گواهی آموزش‌های فنی حرفه‌ای دریافت کرده اند و ۱۲۵۴ نفر نیز در کارگاه‌های اشتغال اداره کل زندان مشغول به کار شدند.

او با اشاره به شیوه ویروس کرونا در کشور گفت: خوشبختانه با عملکرد مطلوب اداره کل زندان‌های استان، تا کنون هیچ مورد مثبتی از کرونا در زندان‌های مشاهده نشده است.

فتحی از انجام اقدامات پیشگیرانه علیه بیماری کرونا در اداره زندان‌های استان توسط ۷۰ نفر کادر درمانی به صورت شیفتی خبر داد و گفت: تمام اندرزگاه‌های استان سه بار در روز ضدعفونی می‌شود و افراد جدید الورود نیز قبل از انتقال به بند ۱۴ روز در قرنطینه قرار می‌گیرند.

فتحی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه مردم رئوف و نیک اندیش میهن عزیز اسلامی همواره حامی ضعفا و اقشار آسیب پذیر جامعه بوده‌اند، خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا شرایط بسیار سختی را در جامعه به وجود آورده، اما تجربه نشان داده است که مردم رئوف و خیرخواه میهن عزیز اسلامی بالاخص کردستان، در دشوارترین شرایط ممکن همواره یاری رسان نیازمندان جامعه بوده‌اند و قطعا امسال نیز شاهد حضور سبز خیرین کردستانی در کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد خواهیم بود.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.