در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راهکار‌هایی برای رهایی از افسردگی ناشی از کرونا

یک روانشناس درباره افسردگی ناشی از کرونا و راهکار برای رفع این مشکل، توضیحاتی داد.

فرزین رئیسی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افسردگی ناشی از کرونا، اظهار کرد: در این ایام فعالیت بدنی و تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد. اضطراب بیش از حد بر سلامت روان ما تاثیر منفی به سزایی خواهد گذاشت.

وی بیان کرد: در این روز‌های کرونایی اخبار منفی یا ضد و نقیض رسانه‌های مجازی پیامد‌هایی مثل اضطراب و افسردگی دوران کرونا و بی خوابی را در پی خواهد داشت.

این روانشناس با بیان اینکه وقتی شخصی به صورت مداوم در معرض اخبار ناخوشایند و ناامید کننده قرار گیرد، به مرور کاهش انتقال دهنده‌های عصبی را در پی خواهد داشت، ادامه داد: کاهش سروتونین، این انتقال دهنده عصبی بیش از همه‌ی انتقال دهنده‌های عصبی دیگر با بروز افسردگی مرتبط است البته نقش دوپامین هم در بروز و تداوم این اختلال کم رنگ نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه آسیب‌های روانی در دوران شیوع بیماری کرونا تنها افرادی را که سابقه ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی دارند تهدید نمی‌کند، گفت: افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی ندارند نیز به اندازه دیگران در معرض اختلالات ناشی از قرنطینه، کاهش روابط اجتماعی و اخلال در روند عادی زندگی خود هستند. از سوی دیگر یکی از خطرات قرنطینه و کاهش روابط اجتماعی می‌تواند بازگشت اعتیاد در میان افرادی باشد که سابقه اعتیاد به مواد مخدر، الکل و سیگار یا قمار را دارند.

وی با اشاره به اینکه تنهایی و نبودن در محیط‌های اجتماعی می‌تواند زمینه افسردگی را فراهم آورد، اضافه کرد: وقتی در خانه هستیم و فعالیت خاصی نداریم به مرور احساس ناامیدی و پوچی خواهیم کرد این احساسات نشأت گرفته از افکار خودآینده منفی است. افکار خودآیند امری طبیعی است که در هر زمان و مکان برای تمام انسان‌ها اتفاق می‌افتد. این افکار خودآیند مخصوصاً در این ایام به دلیل بالا بودن سطح اضطراب و استرس به سمت منفی گرایش بیشتری پیدا می‌کند.

این روانشناس درباره راهکار‌ در جهت کاهش افسردگی ناشی از کرونا، تصریح کرد: سعی کنید علائق خود را شناسایی و اولویت بندی کنید مثل:کتاب‌خواندن، تماس تلفنی با دوستان و فامیل، وقت گذاشتن برای همسر و فرزندان، آشپزی، تماشای برنامه‌های مورد علاقه و...، یک شیوه از زندگی سالم را انتخاب کنید، به اندازه کافی بخوابید و وعده‌های غذایی خود را مدیریت کنید، فعالیت بدنی و ورزش‌های سبک هم میتواند جزء کار‌های مفرح بخش در منزل باشد.

وی افزود: می توانید از تمرینات ذهن آگاهی، تن آرامی بهره ببرید تا در آرامش کامل قرار بگیرید، آموزش در خصوص اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ ایمنی را حتما فراموش نکنید و این موضوع خودش باعث کاهش اضطراب و استرس و افسردگی خواهد شد، در صورت لزوم اگر بیش از حد احساس افسردگی (بی حوصلگی، احساس پوچی، بی ارزشی و فقدان لذت) دارید که طولانی مدت شده است که این وقایع بر عملکرد شغلی، روابط بین فردی، خانوادگی و حتی تحصیلی شما تاثیر منفی گذاشته است با روانشناس و یا مشاور مشورت کنید و نگذارید این احساس در شما ماندگار و پیشرونده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار