گزارش/

چه دستی پشت پرده واردات شکر است؟

با وجود پتانسیل منابع آبی و کارخانه بزرگ تولید شکر و امکان دست یابی به خودکفایی شکر، برخی دست ها هنوز بر واردات تاکید دارند!

چه دستی پشت پرده واردات شکر است؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال های نه چندان دور در تولید شکر به عنوان یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک کشور تا مرز خودکفایی پیش رفتیم که متاسفانه سیاست نادرست مسئولان دولتی مانع استمرار این روند شد.

با وجود آنکه ضریب خوداتکایی شکر به مرز ۸۵ درصد رسید، اما قیمت گذاری نامناسب خرید تضمینی شکر دروازه های کشور را به روی واردات گشود.

بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سالیانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در داخل مورد استفاده قرار می گیرد درحالی که دبیر انجمن صنفی کارفرمایان میزان مصرف را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتن تا ۳ میلیون تن اعلام می کند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود منابع آبی و کارخانه بزرگ هفت تپه، پتانسیل خودکفایی شکر وجود دارد که اگر مافیای واردات اجازه بدهند، نیازی به واردات نداریم.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌تا از آخرین وضعیت مقایسه کشت و صنعت نیشکر با کشورهای پیشرفته و دلایل ناکامی خوداتکایی تولید شکر و راهکارهای دستیابی مجدد به خودکفایی این محصول استراتژیک با خبر شویم:

فعالیت ۳۸ کارخانه چغندر قند و نیشکری در کشور

غلامحسین بهمئی دبیر انجمن تصفیه کارخانه های شکر در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید شکر اظهار کرد: با وجود تلاش های متعدد برای ‌ خودکفایی شکر در داخل، اما این امر محقق نشد.

وی افزود: سال ۹۶ با تولید ۲ میلیون و ۸۰ هزار تن بالاترین میزان تولید شکر در کشور را داشتیم که این میزان جوابگوی نیاز داخل نیست.

بهمئی با اشاره به اینکه اختلاف آماری در میزان مصرف شکر داخل وجود دارد، بیان کرد: بنابه اعتقاد انجمن کارخانه تصفیه شکر خام ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون تن و انجمن صنفی قند و شکر ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

دبیر انجمن صنفی تصفیه کارخانه های شکر ادامه داد: طی سال هایی که واردات شکر قطع شد، قیمت شکر به یکباره ۱۰۰ درصد افزایش یافت چرا که نیاز کشور بالاتر از تولید داخل است.

وی از روند کاهشی تولید شکر خبر داد و گفت: سال ۹۷ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و سال ۹۸ یک‌میلیون تن شکر در داخل تولید شد که با این وجود نیاز به واردات ۲ میلیون تن شکر داریم.

بهمئی درباره آخرین وضعیت تعداد کارخانه های شکر اظهار کرد: هم اکنون ۳۸ کارخانه چغندر و نیشکری و ۱۵ کارخانه تصفیه شکر در داخل وجود دارد.

خودکفایی شکر در داخل شدنی است/واردات چی ها به بهانه تنظیم بازار اقدام به واردات شکر می کنند

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به راهکارهای خودکفایی تولید شکر در کشور اظهار کرد: اگر قیمت تضمینی خرید شکر مناسب برای کشاورزان مشخص شود، در تولید شکر صد درصد خودکفا خواهیم شد، همانگونه که در سال ۹۶ این امر اتفاق افتاد.

وی افزود: در سال ۹۶ سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی منجر به تحقق خودکفایی شکر و بی نیازی از واردات شد.

ملک زاده ادامه داد: عدم اجرای سیاست و برنامه های دولت در سال گذشته و اعلام قیمت نامناسب، سطح زیر کشت چغندرقند را کاهش داد و کار را به جایی رساند که تولید شکر همانند سال های قبل به شدت کاهش یافت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با تاکید بر خوداتکایی شکر در داخل گفت: با توجه به شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا به سهولت نمی توان از دیگر کشورها شکر وارد کرد، از این رو باید کاری کنیم که شکر مورد نیاز در داخل تولید شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کشت و چغندر قند در کشور ما با کشورهای پیشرفته قابل مقایسه نیست، گفت: علی رغم منابع مناسب آب و خاک و نیروی انسانی در کشور، اما در بحث صنایع تبدیلی، فرآوری و ماشین آلات کمبودهایی نسبت به کشورهای پیشرفته داریم.

ملک زاده با بیان اینکه در بحث بهینه سازی مصرف آب و اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار مشکلی وجود ندارد، گفت: با توجه به آنکه در مصرف آب تولید چغندر قند پاییزه و بهاره مشکلی وجود ندارد باید برنامه ریزی مناسب و دقیقی در کشت این محصول برای رسیدن به خودکفایی صورت گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه واردات شکر به نفع کشور و تولید داخل نیست، افزود: با وجود کارخانه بزرگی همچون هفت تپه، واردات به هیچ عنوان به نفع تولیدکنندگان داخل نیست و واردات چی ها به بهانه مصرف کنندگان اقدام به این کار می کنند.

وی ادامه داد: مافیا به سبب رانت واردات به نحوی به تولید داخل ضربه می زنند تا بتوانند به اهداف شوم‌خود دست یابند.

رئیس نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد کارخانه های فعال قند و شکر نداریم، بیان کرد: بنابر آخرین آمار و اطلاعات، تعدادی از کارخانه های قند و شکر یه سبب واردات بی رویه تعطیل شدند.

ملک زاده در پایان درباره تاثیر نقش شکر در محصولات غذایی تصریح کرد: با توجه به آنکه شکر در اکثر محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، به همین خاطر حداقل سالیانه بیش از ۲ میلیون تن شکر در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مستلزم سرمایه گذاری در این صنعت است.


پتانسیل تولید شکر از لحاظ زراعی و کارخانه در کشور وجود دارد

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل شکست طرح خوداتکایی شکر در داخل اظهار کرد: با توجه به قیمت نامناسب خرید تضمینی چغندر قند و کاهش سطح زیر کشت، واردات شکر از سر گرفته شد.

وی افزود: بنابر آمار تا اول مهر ۹۸ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر وارد کشور شد که با استمرار روند فعلی قیمت گذاری، عملا به واردکننده تبدیل می شویم.

حسینی با انتقاد از تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی چغندر قند بیان کرد: با توجه به قیمت جهانی شکر و مقرون به صرفه نبودن واردات، افزایش قیمت چغندر قند را لحاظ کردند که همین امر موجب شده رغبت کشاورزان به کشت افزایش یابد.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: با توجه به تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی، فعلا نمی توان گفت که کاهش کشت چغندرقند چه میزان است، اما طی یک تا ۲ ماه دیگر با فراهم شدن فضای کشت می توان درصد تعیین کرد که نیاز به واردات چقدر است.

وی با اشاره به اینکه مشکل سو مدیریت قیمت بر کشت چغندرقند سایه انداخته است،بیان کرد: علی رغم افزایش قیمت چغندر قند در فروردین، همچنان برای تامین نیاز داخل نیازمند واردات هستیم.

حسینی با بیان اینکه وضعیت صنعت قند و شکر کشورهای پیشرفته با ایران قابل قیاس نیست، بیان کرد: صنعت قند و شکر ایران در مقایسه با کشوری همچون فرانسه خیلی عقب است چرا که با وجود مشکلات تحریم و به روز نشدن کارخانه ها، استحصال شکر پایین است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشورهای صاحب نام مکانیزه کار می کنند، بیان کرد: این در حالی است که در کشور ما کارهای زراعی و وجین دستی برداشت می شود، ضمن آنکه کمباین های برداشت کافی نیست و از طرفی به دلیل خرد بودن اراضی کمباین دستی می شود.

به گفته حسینی، به روز نشدن کارخانه های شکر و پایین بودن میزان استحصال از جمله علل افزایش قیمت شکر تولیدی به شمار می رود.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی درباره علل واردات شکر با وجود کارخانه بزرگی همچون هفت تپه گفت: در کشور بدون شک از لحاظ بحث زراعی و کارخانه ها پتانسیل تولید وجود دارد و اگر مافیای واردات اجازه بدهند، نیازی به واردات نداریم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اراضی کشور و منابع آبی موجود و کارخانه بزرگ هفت تپه درصورت اعلام قیمت مناسب تضمینی پتانسیل تولید شکر به میزان کافی وجود دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودکفایی با طعم گرانی
Canada
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
دشمن بدن مان .شکر .نمک .و مواد مخدر
هر سه شون شبیه به هم هستند و خطرناک برای بدن
Canada
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر کالایی که در کشور خودمان تولید میکنیم
اگر کسی حالا هر کس که هست .این کالاها را وارد کرد
باید دستش قطع شود .با همان دستی که وارد کرده
چونکه نفوذی است و دشمن جوانان بیکار است
و فرصت طلب و پست فطرت و بی اخلاق .وجدان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اعدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۱۶:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
من یه جا شکر خریدم اول گفت 7000 تومن و بعد 10000 حساب کرد گفت اشتباه گفته بودم. از یه مغاذه دیگه پرسیدم گفت 8000 تومنه. شماها از قیمت 5900 میگید؟
Germany
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید یکی بیاد و همه امتیاز واردات رو از قدیمی ها بگیره و از اول مجوز واردات به افراد جدید بده تا مافیای واردات تموم شه و از همه مهم تر باید گمرکی ها و کسانی که توی گمرک کار کنند زیر نظر اطلاعات باشند و هر سه سال باید پست هاشون عوض شه تا از قاچاق جلوگیری شه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفانه هرجایی دست میزاریم منافع یه عده ای وجود داره خدا بسه دیگه خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا بسه دیگه خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۴۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
حالا شما که تقریبا وارد به مسایلین بفرمایین چرا هم تولید زیاده هم واردات زیاده هم قیمت!
ینی تو دنیا شدنی نیست الا ایران
تنها جایی که عرضه زیاده و قیمت بالامیره
بازار خودرو راکده قیمتهاش سه برابر!!!!
کار از دست و اینا گذشته داداش
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
این همه توضیحات آخرش جواب تیتر خبر که ندادید! واقعا دست چه کسی !؟ اینها باید روشن بشه و محاکمه بشن تا کشور به جایی برسه. شما خبرنگاران میتونید توی این زمینه کمک کننده باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
از لیمو ترش بگیر تا ماسک ،....

ناظر و نظارت ، کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
احتمالا هزینه مصالح برای ساخت ویلاشون گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
یکی بمن بگه فایده شکر چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۲:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اصن فایده شکرچیه براچی مردم انقد میخورن.....واقن فایدش چیه
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۱۶:۲۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما بامیه نمیخورید؟ شما یا بچه های اطرافتان کیک تولد فوت نمیکنید و بخورید؟ شما مربا نمیخورید؟ شما شیرینی نمیخورید؟ شما از شهرهای کشور سوغاتی هایی مثل سوهان، شیرمال، کلوچه فومن، کلوچه های سنتی، ... نمیخرید بخورید؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
خب سلطان شکر نداریم؟ اونو هم دستگیر کنید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا داريم همه هم ميشناسن اما هيچ كس حق نداره اسمشو بياره چه برسه دستگيرش كنن.
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه سلطانهارا دستگیر کنند علی?
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اونو هم دستگیر کنید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
غ.ن
۱۲:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام
چرا قیمت شکر تعزیراتی قبل ازماه مبارک رمضان هرکیلو4700تومان دربازار عرضه می شد اما در ماه رمضان همین شکر با نرخ هرکیلو5900تومان در حال عرضه است؟
چه تفاوتی دارد شکرکه همان شکر است آیابخاطر ماه رمضان مردم بجای اینکه شکر را ارزانتر بخرند بایدگرانتر تهیه کنند؟واقعا آیاکسی پاسخگو است؟فکرنکنم
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۲:۱۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
خداییش نمیدونید کیه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیس، صداشو در نیار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسئولین کجا هستین تو خوزستان شکر وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۴:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله درست میشود.اگر مردم رای شان بفروشند!!!
Iran (Islamic Republic of)
م.ه
۱۲:۰۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام، آن مافیایی که می گویند و دستهاینمیگذارندکوتاع تولید داخل صورت بگیرد آیا نمیشود شناسایی کردو دست خیانتکاران را از سر این ملت کوتاه کرد؟ همانهایی که از گمرک شکر وارد میکنند همان ها مافیای شکر هستند، مگر اینکه بصورت قاچاق وارد شود که باز قابل پیگیری است ان شالله قوع قضاییه ورود کند و دست این سواستفاده گران را که دستشان به مال و اموال مردم آلوده است را قطع نماید
Singapore
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلطان شکر !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
واردات معنی ندارد وقتی خود ما کارخانه نیشکر هفت تپه رو داریم،پس رونق تولیدات داخلی چی میشه و کجاست،حمایت از کالا و کارگر ایرانی پس کجاست،اینها همه شعاره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
رونق وتولید داخل برای عوام است نه خواص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه توان تامین رو داشتند تو این یکسال که فرصت خوبی براشون مهیا شده بود به فکر مردم بودند و تولیدشونو بالا میبردن
مردم به امید همین چنتا کارخونه نشستن ولی نیاز کشور رو تامین نکردن و فقط بلدند اعتصاب کنند
مردم حمایت از کالای ایرانی میکنن ولی کارگر ایرانی هم به جای اعتصاب بهتره کمک به تولید کنه که کمبود پیش نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما به یک امیرکبیر قدرتمند و سیاستمدار قاطع و بسیار مقتدر نیاز داریم اما آنقدر قدرتمند که هیچکس نتواند او را از سر راه بردارد
Germany
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا کسی نیست این دستا رو قطع کنه!!
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۴:۵۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
میخوای دست اکثر مردم قطع بشه؟ یکی دو نفر نیستن که....
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی
۱۰:۳۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه راست میگن و میخان ریشه مافیا سوزانده بشه باید هر که را دستگیر میکنند معرفی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا مگه مسوولین ودستگاه نظارت چیکاره اند .هر کی هرجور دوس داره قیمتا را میبره بالا ..پ دولت چیکاره س دستگاه قضا چیکاره س ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
مافیای قدرت و ثروت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
درسال رونق تولید ؟؟؟؟ واردات چه معنی داره ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
کارخونه های داخلی نیاز رو تامین نکردن و حالا باید واردات کرد . مسئولین هم صبر کردن ببینن کارخونه ها تامین میکنن وقتی تامین نشد الان مجبور به وارداتند
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۴:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
جیب که پر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه دستی پشت پرده شکر ؟ چه دستی پشت پرده گرانی خودرو؟ دست دست دست .... دست اقازاده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا تولید این نوع شکر طبیعی را به جای شکر غیر طبیعی پیگیری کنید .
اسید سولفوریک موجود در شکر سفید قاتل مردم است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
رشد روزانه 5% اصلا" رشد چشمگیری در مقایسه با سایر رشد قیمتها نیست !!!
متاسفانه عده ای به دلیل انباشت دلار و طلا خیلی خوشحال نمیشوند اگر اقبال عمومی به سمت بورس باشد !!!
یادمان نرفته روزهایی که بورس فریاد بی توجهی عمومی به بورس میداد کسی صدایش در نمی آمد اما امروز که اندک سرمایه ای به سمت بورس آمده گلوی خو د را پاره می کنند !!! اصلا" کل سرمایه در بورس در مقایسه با کل سرمایه ای که بصورت دلار و طلا در خانه مردم انباشته قابل مقایسه است ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
قیمت سهام به نسبت بقیه رشدها اصلا" رشدی نکرده !!!!
زمانیکه یک شبه دلار رشد 4000 درصدی دارد یا رشد 5% سهام روزانه اونم با کنتزل آیا رشد ؟؟ به نظر شما ؟؟؟
اما معلوم نیست چه دستهای آلوده ای پشت قضایاست که تمایل ندارد نقدینگی کشور به سمت توسعه تولید بیاد و این روزها با شلوغ کردن که بورس منفجر شد مانع از رشد صنعت شده اند !!! اما همین افراد از رشد چند هزار درصدی ارز و طلا و... همگی لال میشوند ؟؟؟؟ حالا خودتان قضاوت کنید !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
شاخص در حال اصلاح است عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
در تولید شکر خودکفا هستیم فقط شکر گیر مردم نمیاد (شتر در خواب بیند پنبه دانه........)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
شکر را بخاطر اینکه برای سلامتی ضرر دارد کمیاب کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
کارخونه های داخلی یا انبار میکنن یا صادر که هیچی تو بازار نمیاد
France
سپهر
۰۸:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
واردات باید **کم** و **منطقی** و **بابرنامه** باشه ... که یک دفعه شرکت ها انحصاری عمل نکنن و قیمت فضایی نشه... دقیقا اتفاقی که در خودرو افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
مافیای مسکن میوه شکر ارز تعداد اینها شاید به صد نفر هم نرسد پس دستگاههای نظارتی چکار ه اند ؟!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیس هیچوقت نپرس
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۴:۵۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
همدست که هستند.
کجاشو دیدی.
برای تولید مانع تشوند کمکشونو نخواستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
دست طمع ورزان با نیت نابودی تولید کشاورزی داحل
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۴:۵۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
داداش حواست کجاس.کشاورزی نگو کل تولیدو بگو.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
این همه نوشتین که چی....یه کلام شکر زاده.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۷:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام لطفا بفرمایید مافیا چه کسانی هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۲۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
احمد جان مافیا خود مردم هستند که با هر قیمتی میخرند
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۴:۵۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر وقت اموزش و پرورش درست بشه همه چیز درست خواهد شد.
آخرین اخبار