باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

فهمیده ۱۳ ساله دیروز، امروز ۵۳ ساله شد

شهید محمد حسین فهمیده را کسی نیست که نشناسد و یا قصه اش را نشنیده باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، شهید «محمد حسین فهمیده» تنها ۱۳ بهار از زندگی را دید،قهرمان نوجوانی که  عزم خود را جزم کرده بود برای نابودی دشمنانی که سرزمین مادری را نشانه گرفته بودند.

محمد حسین متولد شانزدهم اردیبهشت ۱۳۴۶ در روستای سراجه قم بود. سال ۱۳۵۶ با خانواده‌ خود به کرج مهاجرت کرد و بیست و پنجم شهریور ماه ۱۳۵۹، یک هفته پیش از آغاز دفاع مقدس، همراه نیروی مقاومت بسیج به جبهه خرمشهر اعزام شد.

شهید فهمیده

 

حسین فهمیده نوجوانی است که رهبر کبیر انقلاب در رابطه با او فرمود:« رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم بزرگ‌تر است با نارنجک خود را زیر تانک انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید».

سرباز کوچک امام حماسه آفرین بود

فرشته فهمیده، خواهر حسین فهمیده است، در رابطه با برادر شهید خود به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، می‌گوید:روز اول مهر ۵۹ طبق برنامه هر سال محمد حسین  ما را روانه مدرسه کرد و خودش به بهانه فوتبال از منزل خارج شد؛ آن زمان من کلاس چهارم بودم، محمدحسین فکر می‌کرد چون پدرم شغل آزاد دارد نمی‌تواند به همه کار‌ها نظارت کند، می‌گفت در نبود پدر شما فکر کنید من پدر و بزرگترتان هستم، او تمام کار‌های ما را مانند درس خواندن و پوشش زیرنظر داشت.

شهید فهمیده

 

خواهر شهید فهمیده که معاون پرورشی فرهنگی آموزش وپرورش البرز نیز هست، در ادامه گفت: یکی از مسائلی که محمدحسین به آن دقت فراوان می‌کرد این بود که برای  مادرم  به عنوان بزرگ خانه احترام خاصی  قائل شویم و اجازه ندهیم بیش از حد کار کند، او حتی برای من و خواهرم تقسیم کار کرده بود تا کار‌ها برای مادرم سنگین نباشد.

فرشته فهمیده که خاطرات برادرش در قاب یادگاری هایش نقش بسته در ادامه می گوید: عشق او به امام خمینی(ره) ویژگی شاخصش بود. همیشه می‌گفت که وقتی آقا مسئله‌ای را امر می‌کنند دوست دارم اولین بسیجی باشم که به فرمان ایشان لبیک می‌گویم.

او افزود: با وجود سن کم تمام نوار‌های سخنرانی‌های امام (ره) را به دقت گوش می‌کرد و روی کاغذ می‌نوشت و با تکثیر آن سخنان، آنها را در میان مردم پخش می‌کرد. فضای قم برای فعالیت‌های انقلابی او مساعد بود و با مهاجرت خانواده به کرج به دلیل جو حاکم بر محلات و شهر انجام کار‌های انقلابی کاهش یافت، اما محمدحسین از هیچ کوششی برای مجاب ساختن هم‌سن و سالانش برای انجام فعالیت‌های انقلابی فروگذاری نمی‌کرد. او جسور و بی‌باک بود و به همین خاطر در سن نوجوانی در جریان تسخیر لانه جاسوسی حضور یافت و حتی بر بالای دیوار سفارت آمریکا رفت.

شهید فهمیده

خواهر شهید فهمیده گفت: محمد حسین در سیزده سالگی  به خود نارنجک بست و به زیر تانک دشمن رفت. این اقدام او سبب شد تا دشمن کمی در پیشروی دچار وقفه شود. سپس جسد نیمه‌سوخته‌ او را به ما تحویل دادند که با احترام و شکوه فراوانی چند روز پس از شهادتش در قطعه ۲۴ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

شهید فهمیده

سردار یوسف مولایی ،فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) گفت: حماسه شهید فهمیده یک شگفتی در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که نباید به فراموشی سپرده شود، پاکی، شجاعت، استقلال‌طلبی، ایثار و ازخودگذشتگی از جمله ویژگی‌هایی هستند که سراسر وجود شهید فهمیده مالامال از آنها بود.

فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز افزود: با نگاهی به دفاع مقدس می توانیم به مجموعه ای از نقش ها در پیروزی و طی شدن مسیر دست پیدا کنیم که یکی از آنها نقش پذیری دانش‌آموزان, اساتید و مردم بوده است.

او  گفت: حسین فهمیده که یک دانش آموز بود به درستی نقش خود را ایفا کرد و با تصمیم گیری درست و درک شرایط ،موقعیتی را فراهم ساخت تا پایه های دشمن متزلزل شود.

سردار مولایی افزود: این شهید کوچک با تقدیم دارایی خود از نوجوان ۱۳ساله به رهبر یک ملت رسید، که لازمه این ارتقاء مقام ،طی کردن ۱۰۰ سال راه و مسیر درست است.

سنگر حماسه این مرز و بوم خالی نمی شود

شرح دلاوری‌های شهید محمد حسین فهمیده و دیگر شهدای دفاع مقدس را نمی‌توان تحت هیچ عنوانی از صفحه تاریخ پاک کرد بلکه باید این تاریخ گرانبها را بار‌ها خواند و به این ایثار و دلاوری افتخار کرد.

شهید فهمیده

شاید دشمن نام عوض کند ومیدان نبرد تغییر کند اما سنگر حماسه و ایثار این مرز و بوم هرگز خالی نمی شود از نوجوانان و جوانانی که جان می دهند اما تسلیم باطل نمی شوند.

 پیکر شهید حسین فهمیده در بهشت زهرا، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱، به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
چرا کمربند نارنجک رو زیر تانک ننداخت ؟!