آغاز نشست هم‌اندیشی مربیان و کارشناسان والیبال کشور

نخستین نشست هم‌اندیشی مربیان و کارشناسان والیبال کشور برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال آغاز شد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،  نشست یک‌روزه هم‌اندیشی پیشکسوتان، مربیان، کارشناسان و اصحاب رسانه از ساعت ۹ امروز (دوشنبه) به ریاست محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک آغاز شد.

استفاده از نظرات کارشناسان این رشته ورزشی برای اهداف بلندمدت والیبال و تعیین شاخصه‌های انتخاب مربیان تیم ملی در رده‌های مختلف سنی، از جمله اهداف این همایش است که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی درحال برگزاری است.

برای حضور در این همایش که نخستین هم‌اندیشی کلان برای والیبال کشور محسوب می‌شود، از بیش از ۷۰ کارشناس، پیشکسوت، مربی و نماینده رسانه دعوت شده است.

در ابتدای این مراسم کلیپی از تاریخچه تیم ملی والیبال و سرمربیان خارجی که در ایران حضور داشتند پخش شد. سپس میلاد تقوی دبیر فدراسیون والیبال به بیان نکاتی پرداخت.

داورزنی: می‌خواهیم به جمع ۴ تیم برتر جهان برسیم

محمد رضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در ادامه این جلسه گفت: از این که مجبور شدیم نفرات کمتری را برای این نشست دعوت کنیم عذر خواهی می‌کنم، زیرا محدودیت‌هایی برای این جلسه داشتیم.

او افزود: در تلاشیم تا بتوانیم والیبال را به جایگاه بالاتری برسانیم. خوشبختانه در رده‌های نوجوانان و جوانان توانستیم به عنوان قهرمانی جهان دست یابیم و در رده بزرگسالان هم نتایج فوق العاده‌ای کسب کرده ایم و در تلاشیم تا به جمع ۴ تیم برترجهان برسیم.

رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: در ورزش کمتر شاهد برگزاری چنین نشست‌هایی هستیم و بیشتر رویداد‌ها و رقابت‌های ورزشی لغو شده است و با توجه به شرایط فعلی معلوم نیست که چه زمانی قرار است برنامه‌ای داشته باشیم، اما طبق آخرین اطلاع فدراسیون آسیا اگر شرایط پرواز‌ها عادی شود رویداد‌هایی که قرار بود در آخر تابستان باشد انجام می‌شود.

او افزود: میزبانی جوانان آسیا که قرار است در کشورمان باشد پیش بینی شده است، اما هنوز قطعی نیست و وضعیت لیگ ملت‌های والیبال هم معلوم نیست و احتمالا امسال انجام نشود، اما ممکن است لیگ‌های کشور‌ها زودتر انجام شود تا بتوانند برنامه آماده سازی تیم‌ها برای المپیک را رقم بزنند البته این بستگی به وضعیت ویروس کرونا دارد.

داورزنی در ادامه جلسه گفت: باید گزینه‌ای که می‌خواهد روی نیمکت بنشیند سنگین‌تر از نیمکت بازیکنان باشد تا بتواند کار کند و تیم را به جمع ۴ تیم برتر برساند و روی سکو‌های المپیک و لیگ ملت‌ها برود.  امیدوارم بتوانیم مربیانمان را صادر کنیم که با تیم‌های مختلف کار کنند و به امید خدا بازهم اتفاق می‌افتد. هرکسی به عنوان سرمربی آینده تیم ملی انتخاب شود از ۵ فروردین ماه زودتر نمی‌تواند کارش را شروع کند و تا مردادماه زمان دارد تا تیم را آماده حضور در المپیک کند.

او افزود:  ایتالیا، روسیه، آمریکا و بلغارستان از مربیان سایر کشور‌ها استفاده می کنند. فنلاند خودش مربی به روسیه می‌دهد، اما خودش از ایتالیا می‌آورد. انتخاب مربی شاخصه‌هایی دارد. مربیان ما توانمند هستند، اما بحث این است که اداره تیمی در این سطح خیلی آسان نیست و سوالی که پیش می آید این است که چه شاخص‌هایی لازم است و چیزی که دنیا تجربه کرده است را دوباره نمیی توانیم تجربه کنیم.۸۰ درصد مربیانی که وجود دارد کار باشگاهی هم انجام می‌دهند.

داورزنی در پایان تصریح کرد: امیدوارم‌بتوانیم تصمیمات بهتری بگیریم. می‌خواهیم‌که در عرصه جهانی موفق باشیم و بتوانیم از ظرفیت هایمان استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم. قصد داریم لیگ‌را از شهریور شروع کنیم و برای همین شب گذشته اعلام کردیم تعیین و تکلیف‌ها صورت بگیرد و بتوانیم‌ بعد از کرونا بهتر عمل کنیم.

بروجی: می‌توانیم از مربی ایرانی بهره ببریم

بروجی کارشناس والیبال گفت: بعد از ولاسکو که ما به جایگاه خوبی رسیدیم و خوشبختانه وضعیتمان به استاندارد جهانی نزدیک شد. شاید ما بعد از آن می‌توانستیم فعالیت‌ها را به سمت مربیان داخلی بیاوریم و حالا شرایطی به وجود آمده تا با فراغ بال این اتفاق بیافتد.

او ادامه داد: همواره تلاش می‌کنم به صورت الگوریتمی حل کنم و تصور می‌کنم می‌توانیم از مربی ایرانی استفاده کنیم و به نظرم این بهتر از آن است که از مربیان درجه ۲، ۳ استفاده کنیم. مربیگری علمی است که مرز شناس نیست و قطعا تصور می‌کنم فدراسیون والیبال بیشترین کمک را داشته باشد.امیدوارم مربی که می‌آید با شرایط روز دنیا هماهنگ باشد و چیزی را زیر سوال نبریم. بالاخره باید برای هر کاری هزینه‌ای پرداخت کنیم.

شاکری: استفاده از کمیته مربیان اهمیت زیادی دارد

شاکری کارشناس والیبال هم در ادامه این نشست در ابتدا ایراداتی به مسائل عنوان شده در کلیپ ابتدایی وارد کرد.

او افزود: می‌توان شاخص‌های زیادی را در نظر گرفت و معتقدم که می‌تواند کمک زیادی به ما داشته باشد. سوالی که دارم این است که چرا کمیته مربیان نداریم با وجود آن که فدراسیون والیبال اعتقاد دارد که طبق روال جهانی عمل می‌کند و ما می‌دانیم که چقدر این مهم است.

ترابی: جهان با بحران سرمربی خوب رو به رو است

ترابی کارشناس:شرایط حاکم در والیبال جهان به طوری است که بحران سرمربی داریم. اگر به گذشته والیبال ایران نگاه کنیم می‌بینیم که مربیان خوبی داشتیم که زحمات زیادی کشیده اند تصور می‌کنم با وجود این مربیان خوب می توانیم به افتخارات خودمان ببالیم و نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. امیدوارم مربیان ایرانی خودمان را تخریب نکنیم و نهالی را بکاریم که به یکدیگر افتخار کنیم. ظرفیت مربیان ایرانی بالاست و به آن‌ها امید دهیم و همان طور که خارجی را حمایت می‌کنیم داخلی را حمایت کنیم.

سید عباسی: فارغ از بحث ایرانی و خارجی بایید مربی خوبی انتخاب کنیم

سید عباسی کارشناس والیبال کشورمان گفت: با وضعیتی که وجود دارد باید محدودیت‌ها و امکانات را در نظر و فارغ از مسئله ایرانی و خارجی آن را در نظر بگیریم. معمولا در تغییر نسل والیبال ملی دچار تنگی نفس می‌شود.

او افزود: حالا بازیکنانی داریم که می‌توانند جایگزنان خوبی برای ستارگان فعلی مان باشند و حالا به کسی نیاز داریم تا این افراد را به بلوغ کافی برساند و این تنگی نفس کم شود. اگر این توسط مربی ایرانی ممکن باشد که آرزوی من است ترجیحم آن است که از آن استفاده کنیم. نباید اجازه دهیم این فاصله زیاد شود.

دادگر: تصور می‌کنم با شرایط فعلی مربی خارجی منتفی است

دادگر کارشناس والیبال بیان کرد: با وضعیت ارزی و مشکلات دیگر فدراسیون با وضعیت مالی فعلی مربی خارجی عملا کنار گذاشته شده است، اما اگر بتواینم مربی خارجی جذب کنیم می تواندبه  والیبال ما کمک کند، اما اگر مشکلات مالی باشد می‌توانیم از مربیان خوب ایرانی استفاده کنیم.

حسینی: اگر مربی ایرانی بود، از همه قول حمایت بگیرید

کارشناس والیبال گفت: خواهش دارم همه از هم قول بگیریم مربی ایرانیکه انتخاب می‌شود همه از آن حمایت کنیم، زیرا تجربه نشان داده هر کسی که انتخاب شده  از فردای آن روز همه انتقادات را شروع کرده اند. همین جا از همه قول بگیریم که مطمئنا فلانی انتخاب شد حمایت کنید تا کارشان را دنبال کنند.

در ادامه هم برخیی دیگر از کارشناسان به ارائه شاخصه هایشان پرداختند. پس از سرمربیان والیبال صحبت هایشانرا اغاز کردند.

کارخانه: تیم ملی با شرایطی که دارد سرمربی سطح بالا می‌خواهد

مصطفی کارخانه کارشناس والیبال گفت: پس از رفتن ولاسکو خلا در بحث مربیگری داشتیم و شاید در برخی مواقع نتایج خوبی هم گرفتیم. متاسفانه دیدیم در برخی مواقع مربیان خوب عمل نکردند و عیارشان را به خوبی نشان ندادند. تیم ملی با توجه به وزنی که دارد مربی عالی و سطح بالا می‌خواهد. مربیگری ضروریت‌هایی دارد و افراط و تفریط خوب نیست. سازماندهی و تمرکز از جمله انتظارات است و باید مربی بتواند مسکلات را حل کند و به خوبی رهبری کند.

بهروز عطایی در ادامه حاضر به صحبتی نشد.

در ادامه نفرزاده به بیان نظراتش پرداخت از گزینه‌های پیشنهادی اش هم نام برد. این در حالی بود که در ابتدای جلسه خواسته شده بود نام خاص مطرح نشود.

جزیده: اگر از مربی ایرانی حمایت شود به شرایط خوبی می‌رسیم

سرمربی تیم والیبال گنبد در ابتدای صحبت هایش از تشکیل چنین جلسه‌ای تشکر کرد و گفت‌ای کاش برای انتخاب مربیان خارجی هم چنین جلسه‌ای تشکیل می‌شد. وقت آن رسیده تا از مربی داخلی استفاده کنیم. همه بحث تمرین را بلدند، اما مدیریت تیم و. اهیمت زیادیی دارد. نباید تبعیضی میان داخلی و خارجی قائل شویم. جمع شده ایم تا به ایرانمان شخصیت بدهیم. والیبال بازیکن محور است و باید آن‌ را مدیریت کرد. گزینه داخلی باید حمایت شود و همه از او تمکین کنند، اگر به خوبی از مربی ایرانی حمایت شود می‌تواند کار‌های زیادی انجام دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار