مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت بهداشت:

محتکران ماسک و الکل از مصادیق کاسبان کرونا هستند/ تذکر بهداشتی به سازمان هواپیمایی

حیدری گفت: کسانی که ماسک و الکل را احتکار کرده بودند،‌ کاسبان کرونا محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین حیدری در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به ارزیابی بیمارستان‌ها در بحران کرونا اظهار کرد: ارزیابی بیمارستان‌ها یک روال کلی است که مرکز نظارت و ارزیابی حوزه معاونت درمان پیگیری می کند و بر اساس شاخص‌های مربوطه فعالیت ارزیابی را در حوزه‌های مربوطه مانند کرونا انجام می‌دهند. در عین حال وظیفه حوزه دفتر بازرسی، بررسی شکایات مردمی درباره مراکز درمانی است که بالطبع این موضوع را با بازخوردهایی که از سامانه ۱۹۰ داریم و مردم با این سامانه ارتباط برقرار می‌کنند، به صورت موردی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

او درباره نحوه نظارت بر واحد‌های نانوایی به ویژه در بحران کرونا گفت: به طور کلی شکایاتی که در حوزه سلامت مطرح می‌شود، اگر با ۱۹۰ تماس گرفته شود، در حوزه درمان، بهداشت و اورژانس شکایات ثبت و به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

حیدری گفت: در موارد مثل نظارت و تخلف در نانوایی‌ها شکایاتی در ابتدا درباره استفاده نکردن نانواها از تجهیزات حفاظت فردی داشتیم و باید توجه داشت که در ابتدا اقلام حفاظتی به میزان کافی نبود اما هر شکایتی ناشی از بحث گندزدایی و ضدعفونی‌هایی بلافاصله پس از این که به دست ما برسد، ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت  پیگیری و رسیدگی می کنیم.

مردم دریافت‌های غیرقانونی بیمارستان ها را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند

او ادامه داد: مردم باید بدانند که در صورت بروز مشکل یا مشاهده تخلف می توانند با سامانه ۱۹۰ ارتباط برقرار  شود و افراد مشکلات را مطرح و پیگیری کنند. در عین حال بحث کلی این است،  با توجه به اینکه در ابتدا در زمینه وسایل حفاظت شخصی محدودیت‌هایی وجود داشت، شرایطی را فراهم کردیم که بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت از مجموعه درمان و بهداشت اقلام حفاظتی در اختیارشان قرار گیرد. در حال حاضر هم وسایل حفاظت فردی اعم از ماسک و محلول‌های ضدعفونی می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد و با شهرداری‌ها هم هماهنگ شده است تا در مترو‌ها و بخش‌های مختلف مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

حیدری درباره تخلفات مالی بیمارستان‌ها و دریافت وجه از مردم برای بیماری کرونا گفت: بحث تخلفات مالی به بخشنامه‌ها و مقررات ویژه‌ای که در حوزه‌های مختلف از جمله تعرفه وجود دارد، منوط می‌شود. با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران کرونایی، بر اساس بازرسی‌های انجام شده و گزارشات مردمی، از برخی بیمارستان‌ها گزارش‌هایی را داشتیم.

به دنبال استفاده از ظرفیت‌های خاص بیمه، مددکاری بیمارستان‌ها هستیم

او ادامه داد: مسائل را با وزیر بهداشت و معاونین وزارت بهداشت مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیت‌های خاص بیمه، مددکاری بیمارستان‌ها استفاده کنیم تا مردم این پرداخت‌ها را نداشته باشند. باز هم اگر مواردی است که مردم دچار مشکل شدند و هنوز دریافت‌هایی در بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی انجام شده، حتما با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتما پیگیری می‌کنیم.

او ادامه داد: البته در حال حاضر به صورت ویژه چند تن از همکاران را از حوزه تعرفه در برخی بیمارستان‌ها مامور کردیم تا این موارد را بررسی کنند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود، بیمارستان‌ها ملزم شوند که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را درباره مسائل مالی بیماران انجام دهند.

حیدری تاکید کرد: روال کلی برخورد‌ها در این زمینه این است که ستاد تعرفه استان‌ها، موظف هستند که طبق قوانین تعزیراتی با آن بیمارستان‌ها برخورد کنند، اما از آنجایی که در حال حاضر موقعیت ویژه است و دستورالعمل‌های خاصی هم مطرح است، باید شرایطی ایجاد کنیم که به صورت اضطراری به این موارد رسیدگی شود. به همین دلیل تمام پرونده‌های مربوط به این موضوع را با همکاران‌مان در حوزه تعرفه در کل کشور هماهنگ کردیم تا به محض دریافت این شکایات همان روز تشکیل جلسه دهند و تکلیف بیمارستان را مشخص کنند.

محمدحسین حیدری مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت درباره بازرسی و ارزیابی عملکرد حوزه سلامت در بحران کرونا اظهار کرد: مردم می‌توانند شکایات‌ها و پیشنهادات و انتقادات را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت اعلام کنند و به عنوان اولین راه ارتباطی با وزارت بهداشت شکایات ثبت و پیگیری می‌شود و ما پاسخ شکایات را می‌دهیم.

حیدری ادامه داد: توصیه در خانه ماندن را مردم عملیاتی کنند و اگر مردم مجبور هستند از منزل خارج شوند همه اقدامات با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت باشد تا موراد ابتلا و فوتی‌ها کاهش پیدا کند.

کاسبان کرونا تحت تعقیب قرار گرفتند

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت اظهار کرد: متاسفانه بحثی با عنوان کاسبان کرونا حقیقت دارد، برخی سودجویان پس از شیوع کرونا به محض بروز کمبود و بروز محدودیت‌،  تلاش می‌کنند تا با سوء استفاده بتوانند حداکثر سود را از نیاز‌های مردم ببرند. از همان ابتدای امر شرایطی فراهم شد

حیدری گفت:‌ عمده کاسبان کرونا کسانی بودند که ماسک اقلام بهداشتی را احتکار کرده بودند و پلیس انبار‌های احتکار را به کمک تعزیرات کشف می‌کرد و کشفیات بلافاصله در اختیار هیات امنای ارزی قرار می گرفت و در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع می شد، همچنین کسانی بودند که متانول را به جای اتانول و به عنوان محلول ضدعفونی به فروش می‌رساندند و این افراد را تحت تعقیب قرار گرفتند.

حیدری تاکید کرد: عمده مواردی که به عنوان کاسبی کرونا گزارش شد، ماسک‌های احتکار شده بود که پلیس و تعزیرات انبار‌هایی را کشف کردند که همه کشفیات طبق پروتکلی که تعزیرات و دادستانی کل کشور و ناجا داشتند، به دانشگاه علوم پزشکی همان شهر یا استان تحویل داده می‌شد تا این ماسک ها بتواند در اختیار بیمارستان ها و مدافعان سلامت قرار گیرد؛ چراکه در آن زمان محدودیت زیادی در حیطه اقلام حفاظتی فردی داشتیم، به محض اطلاع  از تخلف موارد پیگیری و جمع آوری شد و افرادی که مرتکب این تخلف شده بودند، مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

او درباره اقدامات نظارتی برای احتمال موج دوم کرونا نیز گفت: تمهیدات لازم در این حوزه در بخش‌های بهداشت و درمان دیده می‌شود. این امکان وجود دارد که مثلا در آبان ماه کرونا بر روی آنفلوآنزای H۱N۱ یا B سوار شود و شاهد پیک مجددی باشیم. فکر می‌کنم در آن موج با توجه به تجربه هایی که از قبل داشتیم و آموزش‌هایی که ارائه شده، مردم بهتر می‌توانند عمل کنند. امیدواریم آن موج هم به حداقل برسد،‌ البته همه اینها مشروط به فعالیت‌هایی است که مردم انجام می‌دهند و امیدواریم وزارت بهداشت با کمک مردم بتواند موج دوم را به خوبی کنترل کند.

تذکر به سازمان هواپیمایی برای رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی

حیدری درباره رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی در برخی پروازهای هواپیمایی ادامه داد: با همکاران بازرسی در حوزه وزارت راه و هواپیمایی کشوری ارتباط برقرار کردم و این دغدغه رعایت فاصله گذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی را مطرح کردم و پیگیر مسائل مربوط به آن هستیم. دیروز کلیپی را دیدیم که در پروازی موارد مربوط به فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده بودند. مساله پروتکل‌های بهداشتی که باید در هواپیما رعایت شود و چگونگی امکان انتقال کرونا در هواپیما را یک ماه پیش برای همکارانم در سازمان هواپیمایی ارسال کردم و نسبت به کنترل آن تذکر دادم. در عین حال طی روز‌های آینده به صورت سرزده وارد مجموعه‌های فرودگاهی خواهیم شد و این موضوع را در داخل کابین پرواز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حیدری در پاسخ به سوالی درباره شرکت‌هایی که پروپوزال تولید دارو و تجهیزات داده‌اند، تسهیلاتی هم برای تولید محصولات ضد کرونا دریافت کرده‌اند، اما آن را تولید نمی‌کنند یا اقلامی را بسته بندی و به نام تولید خودشان وارد بازار می‌کنند، گفت: وقتی پروپوزالی از سوی یک شرکت دانش بنیان داده می‌شود، آن را به مجموعه‌ای مانند معاونت علمی ریاست جمهوری ارسال می‌کنند تا مورد تایید قرار گیرد، اما تایید پروپوزال به معنای تایید محصول تولید شده نیست، شرکت‌های بسیاری بودند که پروپوزال دادند و هزینه‌ صرف کردند، اما به تولید محصول نرسیدند. اگر شرکتی محصولی را بسته بندی و با نام خود وارد بازار کند،‌ باید تحت تعقیب قرار گیرند و حتما مجوزی برای تولید دارو و عرضه آن به آنها تعلق نمی‌گیرد.

او در پاسخ به سوالی درباره فعالیت برخی رستوران‌ها در سطح شهر، شلوغی آنها گفت: مشاغلی که در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت نام کرده اند،  باید QR کد دریافتی را بر روی درب ورودی نصب کرده باشند تا مردم بتوانند آن را شناسایی کنند، اگر هم رستورانی تخلف کند،‌ مردم خودشان باید نکات بهداشتی را رعایت کنند، شب گذشته شاهد بودیم که تعداد زیادی از مردم در مجتمع علاء الدین برای خرید یک گوشی جدید تجمع کرده بودند و فکر می‌کردند که فاصله گذاری اجتماعی این است که یک درب کوچک باز کنیم تا مردم رفت و آمد کنند،‌ فعالیت یا تعطیلی واحد‌های صنفی بر اساس پروتکل‌هایی ابلاغی معاونت بهداشت مشخص و اطلاع رسانی شده است. مردم هم باید این موارد را مورد توجه قرار دهند.

چرا داروخانه ها ماسک را گران می فروشند؟

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت درباره نظارت بر قیمت ماسک و مواد ضدعفونی کنند، گفت: این اقلام بهداشتی قیمت مصوب دارند،‌ما در برخی موارد شاهد هستیم که داروخانه‌ها به دلیل اینکه اقلام بهداشتی را با قیمت بالایی تهیه کرده اند،  محصول را با قیمت بالاتر عرضه می کنند، شکایت زیادی  در این زمینه به ما ارجاع نشده و عمدتا شکایت‌ها از نبود این اقلام در داروخانه ها بوده است. در عین حال مردم باید توجه کنند که نیازی نیست ماسک N۹۵ داشته باشند. بلکه با یک ماسک ساده سه لایه هم می‌توانند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند و یک ماسک N۹۵ می‌تواند یک پرستار را از ابتلا نجات دهد.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر فروش اقلام حفاظتی بهداشتی گفت: تنها مرجع برای فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده، داروخانه‌ها هستند البته با توجه به اعمال برخی محدودیت‌ها در توزیع این اقلام شرایطی ایجاد شد که مردم برای تهیه این اقلام به مراکز دیگر هم مراجعه می‌کردند. در مواردی شاهد بودیم که داروخانه این اقلام بهداشتی را نداشت، اما دست فروشان این محصولات را به فروش می رساندند، طبیعی است که نمی‌توان بر دست فروشان نظارت کرد و فهمید که  اقلام را از کجا و با چه قیمتی تهیه کرده اند اما در حال حاضر تمام داروخانه‌ها از طریق شرکت‌های پخش محصولات حفاظت فردی را در اختیار دارند،‌ مردم باید از همین داروخانه‌ها این اقلام را دریافت کنند. مردم باید محل تهیه این اقلام بهداشتی را بیشتر مورد توجه قرار دهند چرا که اقلام موجود در داروخانه‌ها معتبر و تایید شده هستند.

حیدری گفت: یکسری از اقلام بهداشتی را وزارت بهداشت در اختیار شهرداری‌ها و استانداری‌ها قرار داده است. حتی برخی اقلام اهدایی از خارج از کشور به نام ارگان خاصی وارد و اهدا شده بود و مستقیم در اختیار ارگان مربوطه قرار گرفت و نحوه توزیع  این اقلام هم برعهده خود ارگان است. 

حیدری در پاسخ به سوالی درباره تخلفات بیمارستان‌های خصوصی گفت: اینطور نیست که تمام بیمارستان‌های خصوصی تخلف کرده باشند، بلکه بنابر گزارشات واصله تعدادی از آنها تخلف کردن،‌ در عین حال بخش نظارت بر درمان در معاونت درمان هم بیمارستان‌ها را رصد می‌کند. گزارشاتی هم در این زمینه به دست ما رسیده و موارد بررسی و ارزیابی شده است، امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا ببینیم مشکلات این بیمارستان‌ها چه بوده است،‌ در حوزه دریافت وجه تغییراتی رخ داده است، اگر بتوانیم مشکلات‌ را حل کنیم، مسائل بعد از آن هم منتفی می‌شود، اکنون در حال بررسی موضوع هستیم و امیدواریم پاسخ بگیریم. 

بیشترین شکایات کرونایی به وزارت بهداشت

او در پاسخ به سوالی درباره بیشترین شکایاتی که در سامانه ۱۹۰ مطرح شده در دوران کرونا گفت: تماس‌هایی که با سامانه ۱۹۰ گرفته می‌شود، در حوزه‌های مختلفی اعم از بهداشت، درمان، تعرفه و اخیرا هم کرونا  بوده است، منتها در فواصل مختلف کرونا، نحوه تماس‌ها و نوع موارد مطرح شده، متفاوت بود. در اسفند ماه همه درگیر خط اختصاصی که در سامانه ۱۹۰ برای کرونا ایجاد شده بود، بودیم و مردم راهنمایی‌های مربوط به کرونا را دریافت می‌کردند و بیشتر نگرانی‌هایشان درباره مباحث مربوط به نحوه ابتلا با کرونا بود. بعد از اینکه تعداد بیماران بستری بیشتر و درمان رایگان شد، شکایاتی را از حوزه درمان داشتیم که دریافتی‌هایی در حوزه‌های درمان و بیمارستان‌ها وجود دارد به ویژه برای بیمارستان‌های خصوصی که به تناوب مشکلات مالی برایشان ایجاد شده ممکن است، دریافتی‌ها بیشتر بوده باشد.

حیدری ادامه داد: در حوزه بهداشت هم مردم گزارشات و شکایاتی درباره دفن متوفیان ناشی از کرونا، مسائل آرامستان‌ها و مشاغلی که باید تعطیل باشند،‌ به سامانه وزارت بهداشت  داشتند که اینها را پیگیری کردیم همچنین شکایاتی از دیر آمدن اورژانس و بستری در بیمارستان‌ها مطرح می‌شد که به تدریج این شکایات کاهش پیدا کرد.

برخورد پزشک و پرستار بیشترین شکایات مردم قبل از بحران کرونا

او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه شکایات قبل از شیوع کرونا بیشتر مربوط به چه حوزه هایی بود، تاکید کرد: باید توجه داشت که شکایات پس از شیوع کرونا با زمان قبل آن تفاوت داشت اما بعد از سپری کردن زمانی بعد از بحران و پایدار شدن شرایط، شکایات هم به حد عادی خود بر می گردد. در عین حال قبل از بحران کرونا نیز بیشترین شکایات در بیمارستان‌ها مربوط به ارتباط پزشک و پرستار با بیماران و خانواده بیماران بود و مردم اعلام می‌کردند در بیمارستان‌ها با ما درست برخورد نمی‌شود. بعد از کرونا دیدیم که همه مردم حامی مدافعان سلامت هستند، بنابراین این ظرفیت برای ارتباط بهتر با مردم وجود دارد. در حوزه بهداشت هم عمده شکایات در زمینه بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای مراکز عرضه غذا بود.

حیدری درباره استان‌هایی که بیشتری شکایات کرونایی در آن ثبت شده است، گفت: تقریبا می‌توان گفت:‌ تماس‌های استانی مان در ابتدای امر از همان شش تا هفت استانی بود که در ابتدا بیشترین درگیری را با کرونا داشتند که بعد به ۲۰ تا ۲۱ استان رسید. در سایر موارد هم از استان‌های دیگر هم تماس‌هایی را داشتیم. ما برای اینکه بتوانیم به سرعا به این نیاز پاسخ دهیم شرایطی را ایجاد کردیم که تماس‌ها با سامانه ۱۹۰ را در استان‌های قم، گیلان، مازندران، مرکزی و تهران به ۱۹۰ مرکز وصل کردیم تا حداکثر استفاده را از زمان انجام دهیم.

کمیته ای برای خریدهای ضروری کرونا

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت خرید‌ها و واردات وزارت بهداشت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کمیته‌ای برای خرید‌های ضروری کرونا وجود دارد، بر این اساس معاونت درمان، ضررورت یا فوریتی را برای ایجاد یکسری تخت‌های آی سی یو مطرح می‌کند و این تخت‌ها و تجهیزات متعلق به آن باید در زمان کوتاهی تهیه شوند؛ بنابراین بسیاری از قوانین و مقررات و بروکرارسی های اداری باید کوتاه شوند تا این فوریت برطرف شود و ما نیز در تلاش هستیم که بر اساس یک پروتکل خاص شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت با حداقل مشکلات مالی، اداری و بروکراسی این اقدامات را انجام دهیم و خوشبختانه اقدامات با روند خوبی پیش می رود.

مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت بهداشت گفت: مجموعه بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت می‌تواند در این برهه حساس سلامت در زمینه مسائل و مشکلاتی که ممکن است در این حوزه داشته باشید، پاسخگو باشد. همه مردم می‌توانند در زمینه بیماری کرونا  یا سایر مواردی که در حوزه بهداشت درمان و اورژانس کشور است، از طریق سامانه ۱۹۰ با ما در تماس باشند و انتقادات، پیشنهادات و شکایات‌شان را با این سامانه مطرح کنند و مطمئن باشند که این شکایات را ثبت و بلافاصله در کل کشور پیگیری می کنیم و به مردم پاسخ می‌دهیم.

حیدری گفت: مردم باید در آرامش پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کنند و اگر به آن‌ها توصیه شده که در خانه بمانند، حتما این کار را انجام دهند و در جامعه هم بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا روند را روزبروز به سمت کاهش ببریم و در نهایت میزان مرگ و میر را به صفر برسانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مخاطب
۱۳:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقا من از مازندرانم خودم دیدم طرف کرونا داشت ی اسم دیگ.واس بیماریش گذاشتن ومرخصش کردن 300 ازش گرفتن
آخرین اخبار