چرایی انحلال یک حزب به اصطلاح سیاسی/

حزب توده؛ مارکسیست‌هایی که به هیچ صراطی مستقیم نبودند + تصاویر

هفتم مهرماه ۱۳۲۰ بود که حزبی خطرناک به نام توده اعلام موجودیت کرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۷ اردیبهشت سال ۶۲   بود که دادستانی کل انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای حزب توده را رسماً منحل اعلام کرد در این اطلاعیه به اعضا و هواداران حزب در تهران مدت ۸ روز و به اعضا و هواداران حزب در شهرستان‌ها مدت یک ماه مهلت داده شد، خود را معرفی کنند.

هفتم مهرماه ۱۳۲۰ در حالی‌ که تنها سیزده روز از برکناری رضاخان توسط انگلیس می‌گذشت، حزب توده اعلام موجودیت کرده بود، موجودیتی که روز به روز به سمت تباهی و ضدیت با مردم پیش رفت. 

حزب توده؛ مارکسیست‌هایی که به هیچ صراطی مستقیم نبودند

در بین سال‌های ۶۱ تا ۵۸ شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور به نحوی بود که مسئولان کشور تلاش داشتند فعالیت حزب توده را، علیرغم عملیات مخرب آن تحمل کنند. مهم‌ترین عاملی که سبب فعالیت آزادانه حزب توده در این کشور ‌می‌شد، تعهد نظام نسبت به «اصل آزادی عقیده» بود. حتی امام خمینی (ره) در آخرین روز‌های اقامت خود در پاریس به صراحت بر این اصل تأکید داشتند در نظام آینده ایران مارکسیست‌ها آزاد هستند تا خواسته‌های خود را بیان کنند، اما آزادی توطئه علیه کشور را نخواهند داشت.

جمهوری اسلامی بعد از به ثمر نشستن، فعالیت آزادانه احزاب و گروه‌های چپ را اعلام کرد. به تدریج بخش عمده این جریانات مثل حزب توده و منافقین از این رافت اسلامی نظام سوء‌استفاده کرده و راه توطئه و آشوب را پیش گرفتند و توسط مردم کم کم از صحنه حیات اجتماعی کشور حذف شدند.

حزب توده؛ مارکسیست‌هایی که به هیچ صراطی مستقیم نبودند

اما برعکس منافقین که شمشیر را علنا از رو بسته بودند، حزب توده ترفندی خاص پیش گرفت و زیرکانه کوشید تا توطئه‌های خود را زیر پوشش حمایت صوری از نظام انقلابی پنهان دارد. جمهوری اسلامی ایران تا نیمه‌های سال ۶۱ این توطئه ها را تحمل کرد، اما اگر این توطئه ها ادامه پیدا می کرد، برای نظام و مردم خطرناک می شد. به همین دلیل ماموریت برخورد با این حزب به «واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» ابلاغ شد.

ساعت چهار‌ونیم بامداد روز هفدهم بهمن سال ۶۱ عملیات حذف توده ( عملیات امیرالمومنین) با دستگیری نورالدین کیانوری، دبیر اول کمیته مرکزی حزب توده و همسرش مریم فرمانفرمائیان فیروز، عضو هیأت سیاسی کمیته مرکزی حزب، نخستین مرحله عملیاتی حذف مارکسیست‌های توده‌ای آغاز شد. در ساعات اولیه بامداد همان روز بخش مهمی از مراکز پنهانی حزب توده توسط پاسداران انقلاب اسلامی کشف شد و حدود ۴۰ نفر از مهره‌های برجسته حزب توده و عناصر کلیدی شبکه جاسوسی شوروی در ایران دستگیر شدند.

حزب توده؛ مارکسیست‌هایی که به هیچ صراطی مستقیم نبودند 

دومین مرحله عملیات، در شب میلاد امیرالمومنین امام علی (ع) در هفتم اردیبهشت ۶۲  آغاز شد. در نخستین گام این عملیات فرج الله میزانی مسئول تشکیلات کل؛ انوشیروان ابراهیمی، مسئول فرقه دمکرات آذربایجان؛ محمدمهدی پرتوی مسئول سازمان‌های مخفی و نظامی؛ رحمان هاتفی، مسئول وقت سازمان ایالتی تهران که جلسه «هیأت دبیران» را تشکیل داده بودند دستگیر شدند. در این عملیات، حدود ۱۷۰ نفر از کادر‌های حزبی و اعضای سازمان‌های مخفی و نظامی و عوامل جاسوسی و نفوذی در تهران و بیش از ۵۰۰ نفر در شهرستان‌ها دستگیر شدند.

در این عملیات حدود ۸۰ دستگاه خانه مخفی حزب، سه محل جاسازی شده اسلحه، شامل ۲۰۰ قبضه انواع سلاح کمری، تفنگ ژـ ۳، کلاشینکف، آر. پی. جی ۷، تیربار و مقادیر زیادی فشنگ و نارنجک، صد‌ها دستگاه اتومبیل و موتورسیکلت، انواع وسایل چاپ و تکثیر و آرشیو‌های محرمانه حزبی و قریب به ۹ میلیون تومان وجه نقد به دست آمد.

حزب توده؛ مارکسیست‌هایی که به هیچ صراطی مستقیم نبودند

هم‌زمان با اعترافات صریح اعضای حزب توده و بر مبنای اسناد و مدارک به‌دست‌آمده از توطئه‌ها و خیانت‌های حزب توده، دادستانی کل انقلاب اسلامی در پانزدهم اردیبهشت ۱۳۶۲ با صدور اطلاعیه‌ای رسمی، انحلال حزب توده را اعلام کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

ومکروا و مکروالله والله خیر الماکرین

بار دیگر دست خدا از آستین حزب‌الله به‌درآمد و همان‌طور که بار‌ها شاهد پیروزی این امت محروم بر اجانب بوده‌ایم، این‌بار نیز یکی دیگر از جریانات خائن به اسلام را رسوا ساخت. در پی دستگیری سردمداران حزب منفور توده و اقاریر صریح آنان مبنی بر توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و براندازی به شرح ذیل:

۱. جاسوسی به نفع بیگانگان

۲. سرقت و نگهداری اسلحه و مهمات جهت مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران

۳. رابطه با گروهک‌های محارب

۴. اخلال در کارخانجات و مراکز تولیدی و صنعتی کشور

۵. نفوذ در سازمان‌ها، ادارات، نهاد‌های انقلابی و مراکز نظامی و انتظامی

دادستان کل انقلاب اسلامی بنابر اصول ۹، ۳۴ و ۲۶ قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران به موجب این اطلاعیه، حزب توده را منحل اعلام داشته و هر نوع فعالیتی به‌نفع آن را غیرقانونی و عملی ضدانقلابی محسوب می‌کند؛ بنابراین به کلیه اعضا و هواداران این حزب اخطار می‌شود در تهران از تاریخ ۱۳۶۲.۲.۱۷ لغایت ۱۳۶۲.۲.۲۵ به اطلاعات دادسرای انقلاب اسلامی مرکز، واقع در لونا پارک و در شهرستان‌ها از تاریخ ۱۳۶۲.۲.۲۵ الی ۱۳۶۲.۳.۲۵ به دادستانی‌های انقلاب اسلامی آن شهرستان‌ها مراجعه و ضمن ارائه اصل شناسنامه، دو نسخه فتوکپی شناسنامه و سه قطعه عکس جدید، خود را معرفی و پس از تکمیل فرم مربوطه مرخص شوند.

بدیهی است کسانی‌که پس از انقضای مهلت مذکور خود را معرفی نکرده باشند، به‌عنوان ضدانقلاب و توطئه‌گر علیه نظام جمهوری اسلامی تحت‌پیگرد قرار گرفته و مطابق قوانین دادگاه‌های انقلاب اسلامی به کیفر خواهند رسید.

دادستان کل انقلاب اسلامی

حزب توده؛ مارکسیست‌هایی که به هیچ صراطی مستقیم نبودند

با دستگیری رهبران حزب توده ، حزبی که طی ۴۱ سال موجودیت خود به‌عنوان ستون پنجم شرق از خیانت به منافع مردم و میهن اسلامی و به انحراف کشاندن جوانان فروگذار نکرده بود، پایان یافت. با فروپاشی این حزب، مارکسیسم نیز منحل شد و از ایران رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار