در مقایسه با پارسال؛

جوجه‌ریزی در خوزستان ۴۳ درصد کاهش یافت

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از کاهش ۴۳ درصدی جوجه‌ریزی در استان از ابتدای اردیبهشت امسال در مشابه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان روز دوشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار خوزستان در سرسرای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه میزان تولید مرغ در استان نیاز مصرف داخل را تامین می‌کند، گفت: از ابتدای اردیبهشت امسال با کاهش ۳۴ درصدی جوجه ریزی در مقایسه با مدت مشابه پارسال روبرو شدیم.

او با بیان اینکه با وجود این میزان کاهش جوجه‌ریزی، در ماه‌های آینده با کمبود این کالا در بازار روبرو خواهیم شد، اظهار داشت: در فروردین امسال نیز میزان جوجه ریزی در خوزستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶ درصد کاهش یافته که این میزان کاهش تولید پس از ماه مبارک رمضان در بازار نمایان خواهد شد.

کنار کوهی با بیان اینکه برای جلوگیری از ورود مرغ زنده و کشتار به خوزستان با ادارات دامپزشکی تمامی استان‌های نامه نگاری انجام دادیم تا از ارسال مرغ به این استان جلوگیری شود، تصریح کرد:، اما همچنان مرغ از استان‌های دیگر وارد شهرستان آبادان می‌شود و دلیل ورود مرغ به شهرستان آبادان را باید از مسوولان این شهرستان جویا شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ۵ سال گذشته، متوسط جوجه ریزی سالانه در خوزستان ۲۴ میلیون قطعه بود و ۶۰ درصد نیاز استان را تامین می‌کرد، ادامه داد: پارسال این رقم به ۵۲ میلیون قطعه جوجه افزایش یافت که با توجه به افزایش جمعیت این استان میزان  مذکور می‌تواند نیاز استان را به طور کامل تامین کند.

در ادامه این نشست، عزت اله صادقی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: میزان مصرف مرغ استان در شرایط عادی ۳۰۰ تن در روز است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش برگزاری آیین‌ها و تعطیل شدن تالار‌ها و رستوران‌ها این میزان مصرف بسیار کاهش یافته است و این میزان کاهش مصرف، در کاهش میزان جوجه ریزی نیز تاثیر گذار بوده است.

او افزود: اتحادیه مرغداران نیز به دلیل کاهش مصرف مرغ و همچنین کاهش قیمت این کالا در خوزستان اعلام کرد، در صورتی که شرایط به همین صورت ادامه یابد دیگر امکان تولید مرغ را ندارند.

برداشت گندم با ۱۰ روزه تاخیر آغاز شد

صادقی با بیان اینکه امسال در فصل برداشت به دلیل خنک بودن هوا برداشت گندم در خوزستان با ۱۰ روز تاخیر آغاز شد، تصریح کرد: همچنین بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی پیش از آن با ۴۵ روز تاخیر رخ داد و همین موضوع باعث شد که کشت گندم دیم با تاخیر در خوزستان آغاز شود، همه این اتفاقات بر زمان و میزان برداشت گندم در استان نسبت به مدت مشابه سال زراعی پیش از آن تاثیر گذار بوده است.

او با اشاره به فشاری که به بخش حمل کالا وارد می‌شود بیان داشت: حمل کالا‌هایی که به صورت همزمان برداشت می‌شوند مثل گندم و کلزا و چغندر قند و حمل کالا از بنادر فشار زیادی را به بخش حمل و نقل خوزستان وارد می‌کند که لازم است به این بخش برای جابجایی کالا در بهترین شرایط توجه ویژه شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.