تنش واشنگتن و پکن کاهش ارزش سهام جهانی و آمریکا را رقم زد

با بالا گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر شیوع ویروس کووید-۱۹، بازار‌های سهام جهانی سیر نزولی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی ان ان، به دنبال تشدید تنش‌های میان پکن و واشنگتن در روز‌های اخیر، بازار‌های جهانی و معاملات آتی سهام آمریکا از روز گذشته دچار سیر نزولی شد.

شاخص هنگ کنگ هانگ سنگ (اچ اس آی) با کاهش شدید، بیش از ۴ درصد سقوط کرد. شاخص «کی او اس پی آی» کره جنوبی نیز افت ۲.۷ درصدی را تجربه کرد. میزان افت ارزش سهام دیگر بازار‌های مهم آسیا، به دلیل تعطیلات پایان هفته نیز قابل ارزیابی نبود.

شاخص سهام کشور‌های اروپایی برغم کاهش محدودیت‌های اجتماعی و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی کاهش شدیدی از خود نشان داد. شاخص DAX، مهمترین شاخص در آلمان، در معاملات اولیه روز گذشته ۲.۸ درصد کاهش نشان داد که قابل توجه است. این در حالی است که شاخص مهم CAC ۴۰ فرانسه نیز افت ۳.۲ درصدی را تجربه کرد. در انگلیس شاخص FTSE ۱۰۰، ۲.۳ درصد کاهش از خود نشان داد.

شاخص معاملاتی Dow (INDU) futures نیز با کاهش ۰.۷ درصدی روبرو شد. شاخص‌های S&P ۵۰۰ و Nasdaq نیز هر دو ۰.۶ درصد دچار کاهش شدند.

کاهش ارزش سهام و ضرر و زیان‌های قیمتی در آمریکا در آخر هفته در حالی بوقوع پیوست، که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر سلاح همیشگی خود را رو کرد و چین را به اعمال تعرفه‌های تجاری جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا تهدید کرد.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش یک نهاد امنیتی و دولتی در چین، جنگ لفظی اخیر واشنگتن علیه پکن می‌تواند به یک درگیری مستقیم منجر شود.این نهاد دولتی چینی تصریح کرده که لفاظی‌های خصمانه اخیر آمریکا علیه پکن در پی شیوع ویروس کرونا، می‌تواند منجر به یک درگیری نظامی بین آمریکا و چین شود.

مقاماتی از چین که نامی از آن‌ها برده نشده، مدعی شدند که گزارش احتمال تقابل نظامی آمریکا و چین به دست وزارت امنیت چین تدوین شده و اوایل ماه گذشته میلادی در اختیار شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین قرار داده شده است.

در گزارش وزارت امنیت چین تاکید شده که احساسات چین‌ستیزانه در دنیا به بالاترین سطح خود بعد از حادثه میدان «تیان‌آمن» در سال ۱۹۸۹ رسیده است. علت این موضوع هم اتهام‌زنی به چین در ارتباط با ویروس کرونا بیان شده است، اتهام‌زنی‌هایی که عموما از سوی آمریکا طی ماه‌های اخیر مطرح شده است.

مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور، چین را به مخفی‌کاری در رابطه با ویروس کرونا متهم می‌کند، در مقابل پکن تمام اتهامات مطرح شده را بی‌اساس می‌خواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار