احتمال چند برابر شدن شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا در صورت کاهش محدودیت‌ها

یک گزارش داخلی دولت و یک برآورد مدل‌سازی عمومی از احتمال افزایش تدریجی تلفات و شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا در صورت کاهش محدودیت‌ها حکایت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: در شرایطی که دولت ترامپ بر روند لزوم کاهش محدودیت‌های قرنطینه به منظور بازگشایی اقتصادی در ایالت‌های مختلف آمریکا تأکید دارد، یک گزارش داخلی دولت و یک برآورد مدل‌سازی عمومی از احتمال افزایش تدریجی تلفات و شمار مبتلایان به ویروس کرونا در صورت کاهش محدودیت‌ها در طول چند هفته آینده، حکایت می‌کند.

به موجب یک سند داخلی کاخ سفید که نسخه‌ای از آن در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفته است، آمار مرگ و میر روزانه بر اثر ابتلا به کووید- ۱۹ در آمریکا در روز اول ژوئن (خرداد) به حدود ۳۰۰۰ تن خواهد رسید که افزایشی ۷۰ درصدی را در مقایسه با رقم کنونی روزانه حدود ۱۷۵۰ تن نشان می‌دهد.

همچنین این برآورد‌ها که بر اساس یک مدل‌سازی دولتی با کمک آژانس فدرال مدیریت حوادث اضطراری انجام شده است، پیش‌بینی می‌شود تا اواخر این ماه روزانه حدود ۲۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شود. این رقم فعلاً شناسایی حدود ۲۵ هزار بیمار مبتلا در روز است.

این آمار بر یک واقعیت هشدار دهنده دلالت دارد: آمریکا در طول هفت هفته گذشته در تلاش برای کاستن از روند شیوع ویروس کرونا، ناموفق عمل کرده است، ولی کاهش قرنطینه و بازگشایی اقتصادی اوضاع را از این هم وخیم‌تر خواهدکرد.

در شرایطی که دولت در محافل خصوصی پیش‌بینی کرده است آمار تلفات به شدت افزایش پیدا کند، یک مدل عمومی که کاخ سفید به طو رمکرر بدان استناد می‌کند آمار تلفات را دو برابر پیش‌بینی کرده است. برآورد‌های موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد تا ابتدای ماه اوت، حدود ۱۳۵ هزار تن بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا جان خود را از دست خواهند داد. یعنی بیش از دو برابر پیش‌بینی تلفات در روز ۱۷ آوریل که آمارتلفات را تا ۴ اوت حدود ۶۰۳۰۰ تن برآورد کرده بود. 

در گزارش این مؤسسه آمده است بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش تردد‌ها در اغلب ایالت‌های آمریکا و نیز کاهش تدابیر و مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی در ۳۱ ایالت تا روز ۱۱ ماه مه، به علت افزایش تماس‌ها میان مردم موجب تشدید انتقال ویروس خواهد شد.

این برآورد‌ها نگرانی اولیه کارشناسان بهداشت عمومی را تایید می‌کند: اینکه بازگشایی اقتصادی موجب می‌شود آمریکا پسرفت کند و به دوره اواسط ماه مارس بازگردد، یعنی دوره‌ای که موارد ابتلا به بیماری در برخی از بخش‌های کشور به قدری سریع رو به افزایش بودکه بیماران روی برانکار در راهرو‌های بیمارستان‌ها جان می‌دادند.

ترامپ روز یکشنبه اعلام کرد آمار تلفات در آمریکا ممکن است به ۱۰۰ هزار نفر برسد یعنی دو برابر رقمی که وی دو هفته پیش پیش‌بینی کرده بود. ولی این رقم هنوز هم پایین‌تر از رقمی است که دولت خود وی درباره آمار کلی تلفات تاآخر ماه مه پیش‌بینی کرده است و خیلی کمتر از آمار تلفات درماه‌های آینده.

جاد دیری، سخنگوی کاخ سفید، با این حال اعلام کرد این داده‌ها منعکس‌کننده هیچ یک از مدل‌سازی‌های انجام شده از سوی کارگروه مربوط یا داده‌هایی نیست که این کارگروه تجزیه و تحلیل کرده است.

حتی با وجود افزایش موارد ابتلا، شمار بیشتری از ایالت‌های آمریکا اجازه می‌دهند برخی کسب و کار‌های خاص بازگشایی شوند.

به موجب آمار ودارقام نیویورک تایمز، ایالت‌های ایندیانا، کانزاس و نبراسکا از جمله ایالت‌هایی هستند که با وجود سیر صعودی آمار مبتلایان، دستور بازگشایی برخی کسب و کار‌ها را صادر کرده اند. در ایالت‌های آیووا، مینه سوتا، تنسی و تگزاس نیز دستور بازگشایی برخی از کسب و کار‌های خاص صادر شده است. روند بازگشایی اقتصادی در برخی مکان‌ها به گونه‌ای بوده است که کارشناسان بهداشت عمومی هشدار داده‌اند ممکن است موجب آغازموج جدیدی از ابتلا و مرگ و میر شود.

دکتر لری چانگ، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه جانز هاپکینز، در این باره می‌گوید: بخش اعظمی از مردم آمریکا در معرض ویروس قرار نگرفته اند، هیچ مصونیتی در این باره وجود ندارد و در شرایط اولیه که موجب شده بود ویروس کرونا به سرعت در سراسر آمریکا منتشر شود، در واقع هیچ تغییری به وجود نیامده است.

داده‌های گردآوری شده نشان می‌دهد با وجودی که اوضاع در کشور تثبیت و کنترل شده، درواقع، بهبود نیافته است. در طول یک ماه گذشته، روزانه دست کم هزار بیمار مبتلا یا گاهی بیش از ۲۰۰۰ تن جان باخته اند و دست کم هر روز ۲۵ هزار مورد جدید ابتلابه ویروس در سراسر آمریکا شناسایی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار