از روان کودکان در روزهای کرونایی مراقبت کنیم

کارشناس ارشد روانشناسی کودک از راهکارهای روانی برای مقابله با استرس و اضطراب ناشی از کرونا در کودکان می گوید.

مهرنوش قنبری کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و مدیر مهد کودک یار مهربان اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با شیوع ویروس کرونا، تجربه اضطراب و نگرانی طبیعی است. از طرفی قرنطینه خانگی ممکن است باعث غمگینی، بی حوصلگی و ترس در کودکان شود. به خصوص کودکانی که نشانه‌های اضطرابی را قبل‌تر داشته اند. در این دوران ممکن است با «عود بیماری» مواجه شوند.

او افزود: کودکان به دلیل خودمحوری بیشتر از بزرگسالان در معرض آسیب‌های روانی ناشی از اخبار کرونا هستند؛ بنابراین باید اخبار را به گونه‌ای که باعث ایجاد تشویش، ترس و دلهره در کودک نشود، ارائه گردد. به نحوی که باعث اطمینان خاطر در کودک شده و بداند که همه شرایط تحت کنترل بوده و با رعایت چند نکته پیشگیرانه ساده، آسیبی به او نمی‌رسد.

قنبری بیان کرد: مادری که با شنیدن اخبار کرونا آشفته شده و مرتباً گریه می‌کند و کنترلی روی رفتار خود ندارد، با کودک دعوا و پرخاشگری می‌کند، باعث ایجاد تحریک پذیری، پرخاشگری، ترس و احساس نا امنی در فرزند خود می‌شود.

۵ نکته مهم که باید در ارتباط با کودکان در مورد کرونا رعایت شود

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت اظهار داشت: والدین از بحث در مورد کرونا ویروس نترسند، زیرا کودکان از منابع و مکان‌های مختلف درباره این بیماری شنیده اند و افرادی را در جامعه با ماسک و دستکش دیده اند، بنابراین صحبت نکردن در واقع می‌تواند نگرانی آن‌ها را بیشتر نماید. این شما هستید که اخبار را باید فیلتر کرده تا به کودک آسیب وارد نشود و اطلاعات لازم را به او انتقال دهید تا آگاهی پیدا کرده و از این اطلاعات مبتنی بر واقعیت برخوردار شود.

او ادامه داد: اگر والدین در اثر شنیدن اخبار احساس اضطراب بالایی دارند، زمان مناسبی جهت مکالمه و پاسخ دادن به سوالات فرزندان در مورد بیماری نیست بلکه اجازه دهید کمی آرام شوید و پاسخ دادن را به فرصت آینده موکول نمایید.

مدیر مهد کودک یار مهربان اهواز تصریح کرد: والدین باید اطمینان بخش بوده و به کودک توضیح دهند که این بیماری در مقایسه با آنفولانزا از درصد شیوع کمتری برخوردار است و این توضیحات را با زبان ساده کودکانه برای فرزند خود عنوان کنند.

مهرنوش قنبری اذعان داشت: تمرکز خود را برای ایمن ماندن حفظ کنید. یک روش مهم برای اطمینان بخشی و جلوگیری از اضطراب کودکان تاکید بر اقدامات احتیاطی ایمنی است که شما انجام می‌دهید. بچه‌ها وقتی که می‌دانند برای حفظ امنیت خود باید چه کاریی انجام دهند احساس قدرت می‌کنند.

او بیان کرد: ما می‌دانیم که ویروس بیشتر با سرفه و لمس کردن سطوح منتقل می‌شود؛ بنابراین به بچه‌ها یاد آوری کنید با شستن دست‌های خود با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه وقتی که از محیط بیرون به خانه وارد می‌شوند و همچنین قبل از خوردن غذا از خود مراقبت کنند.

فعالیت‌های لذت بخش را در خانه انجام دهید

قنبری در خصوص سرگرم کردن کودکان افزود: والدین می‌توانند کتاب‌های مختص سن کودک خود را از اینترنت دانلود کرده و برای او بخوانندو یا از کتاب‌های صوتی استفاده نمایند. همچنین می‌توانند

او بیان داشت: بیشتر کودکان علاقمند به نقاشی هستند پس وسایل مورد نیازشان را در اختیارشان قرار دهید تا با نقاشی و رنگ آمیزی و حتی خط خطی کردن احساسات خود را تخلیه کنند.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت اظهار کرد: والدین می‌توانند فعالیت‌های دیگری مانند: کاردستی یا ایروگامی (افزایش خلاقیت در کودکان)، انجام نمایش یا پانتومیم، انجام بازی‌های گروهی با مشارکت همه اعضای خانواده، بازی‌های فکری، انجام بازی‌های قدیمی و ورزش کردن همراه با آهنگ ریتمیک را در محیط خانه انجام دهند.

مهرنوش قنبری شخصیت اذعان داشت: ساعات خواب و وعده‌های غذایی منظمی برای کودک داشته باشیم. از وعده‌های غذایی سالم و تازه مانند میوه و سبزیجات مصرف نماییم و تهیه غذا‌های محبوب کودکان و همچنین کیک و شیرینی را با کمک کودک انجام دهیم.

چگونه استرس را در کودکان کاهش دهیم؟

او تصریح کرد: با کودک وقت بگذرانید تا اعتماد کودک به شما جلب شده و بتواند هیجاناتش را با شما در میان بگذارد. هیجانات کودک را به رسمیت بشناسید و او را درک کنید و هیجانات منفی کودک را به سخره نگیرید.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت در ادامه گفت: به کودک تجسم کردن را آموزش دهیم او را در محیطی آرام بنشانید و یا دراز کش و تجسم کند در جا و مکان ک محبوبش حضور دارد و می‌تواند احساسش را بیان کند که چه می‌بیند، چه می‌شنود، چه بویی را استشمام می‌کند و این روش باعث کاهش استرس در کودکان می‌شود.

قنبری در پایان اظهار داشت: در صورت ادامه دار بودن علائم اضطراب به روانپزشک یا روان شناس و مشاور مراجعه فرمایید. در حال حاضر بسیاری از خدمات به صورت تلفنی و آنلاین ارائه می‌گردد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.