رئیس هیئت فوتبال کرمان:

برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال باید منافع ملی را در نظر گرفت

قرایی گفت: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی صورت می‌گیرد که تصمیم گیری‌ها براساس منافع ملی باشد نه منفعت شخصی.

علی قرایی رئیس هیئت فوتبال کرمان در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تلاش یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای برکناری کریم بهرامی، رئیس هیئت فوتبال قم به دلیل هم نظر نبودن با او در بحث اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال بیان کرد: به نظر من چنین اقدامی درست نیست چرا که ما به عنوان اعضا پیشنهاد خود را برای اصلاح اساسنامه فدراسیون ارائه کرده ایم. کار خلافی انجام نداده ایم. برخی دوستان در فدراسیون فوتبال راه را اشتباه می‌رفتند. طبق بند ۲ ماده ۳۰ اساسنامه فعلی فدراسیون، زمانی پیشنهاد اصلاح اساسنامه معتبر است که ۱۰ نفر آن را تایید کنند.

وقتی اعضای مجمع به صورت تک نفره پیشنهادی داشته باشند، اعمال آن اجباری نیست

او افزود: در حال حاضر فدراسیون به صورت تک نفره از اعضای مجمع پیشنهاد گرفته و می‌تواند این پیشنهاد‌ها را اعمال کند یا نکند، اما وقتی ۱۰ نفر از اعضای مجمع پیشنهاد اصلاح اساسنامه را تایید کنند، دیگر مسئولان فدراسیون مجبور هستند این پیشنهاد را در پیش نویس اساسنامه اصلاحی لحاظ کنند. قانون و اساسنامه اجباری برای لحاظ کردن پیشنهاد یک عضو مجمع ندارد. ما اقدامی قانونی و مطابق اساسنامه انجام دادیم.

نامه ما برای اصلاح اساسنامه پیش از اتمام مهلت مدنظر دبیرکل فدراسیون اصلاح شد

رئیس هیئت فوتبال کرمان ادامه داد: نامه من که در آن پیشنهاد‌هایی برای اصلاح اساسنامه مطرح شده بود، ۲۴ فروردین و ۳ روز قبل از اتمام مهلتی (۲۷ فروردین) که مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون برای ارسال پیشنهاد اعضای مجمع در نظر گرفته بود به فدراسیون ارسال شد. نامه افرادی هم که این پیشنهاد را تایید کرده بودند ۲۵ فروردین به فدراسیون ارسال شد. البته ۲۹ فروردین نامه دیگری ارسال کرده و گفتم پیرو نامه‌های ۲۴ و ۲۵ فروردین خواهشمند است برای اصلاح اساسنامه طبق بند ۲ ماده ۳۰ اقدام لازم صورت بگیرد. این کار کاملا قانونی بوده، اما فکر می‌کنم دبیرکل فدراسیون می‌خواهد این موضوع را مدیریت کند.

حضور نبی در فدراسیون برای انجام نشدن اقدام‌های غیرقانونی امیدوار کننده است

او افزود: طبق اطلاعات من حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد این پیشنهاد‌ها در پیش نویس آمده و عملیاتی شده است. حضور مهدی نبی در فدراسیون این امیدواری را برای اعضای مجمع به وجود آورده که اقدام غیر قانونی صورت نمی‌گیرد، اما ساختار فدراسیون به شکلی است که شاید اگر من هم در این ساختار قرار بگیرم همین کار‌ها را انجام بدهم.

ساختار درست شود هیچکس نمی‌تواند طبق منفعت خودش در فدراسیون اقدام کند

قرایی با اشاره به تلاش اعضای مجمع برای اصلاح ساختار فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اگر ساختار درست شود هر کسی به فدراسیون بیاید نمی‌تواند طبق نفع خودش برای حفظ صندلی اقدام کند. اگر اساسنامه به شکل درستی اصلاح شود، دیگر همه طبق ریل گذاری درستی حرکت می‌کنند. فکر می‌کنم با اصلاح اساسنامه خیلی افراد نمی‌توانند از هر طریقی در فدراسیون باشند.

اصلاح دقیق اساسنامه زمانی صورت می‌گیرد که تصمیم گیری‌ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی

او افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم اصلاح اساسنامه به شکل دقیقی انجام شده که براساس منافع ملی تصمیم گیری شود نه منافع شخصی. برخی‌ها دوست دارند بند‌ها و مواد اساسنامه به شکلی نوشته شود که سبب ماندگاری خودشان شود و این به سود فوتبال کشورمان نیست.

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

آگاهی به اساسنامه سبب مطالبه گری اعضای مجمع می‌شود

قرایی درباره ارزیابی اش از پررنگ‌تر شدن نقش اعضای مجمع در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال اظهار داشت: یکی از ایراد‌هایی که در سال‌های اخیر متوجه اساسنامه و فدراسیون بوده این است که مجمع نتوانست وظایف اصلی اش را انجام بدهد که دلیل اصلی آن هم ناآگاهی بود. اکنون نسل جوان و تحصیلکرده‌ای وارد بدنه ورزش و فوتبال شده اند که مطالبه گر هستند. این موضوع یکی از عوامل موفقیت خواهد بود. مطالبه گری هم ناشی از آگاهی است و اگر اعضای مجمع نسبت به اساسنامه آگاه باشند، می‌توانند حقوق خود را مطالبه کنند. در اساسنامه فیفا هم قید شده که مجمع بالاترین رکن اجرایی است و تمام قوانین باید در مجمع تصویب شود.

حضور فوتبالی‌ها و پررنگ شدن نقش باشگاه‌ها در مجمع به سود فوتبال است

او ادامه داد: مطمئن باشید پیشنهاد‌های ما کارشناسی شده و به سود فوتبال است. می‌گوییم باید فوتبالی‌ها وارد مجمع شده و باشگاه‌ها نقش پررنگ تری در آن داشته باشند. این حالت به سود فوتبال است و همه از آن استقبال می‌کنند. در این میان برخی افراد با توجه به سست شدن جایگاه شان، مخالف پیشنهاد ما هستند. اطمینان دارم با بسیاری از پیشنهاد‌های ما موافقت می‌شود و فوتبالی‌ها در تصمیم گیری‌ها مشارکت بیشتری خواهند داشت.

شفاف بودن اساسنامه و قانون مداری سبب جلوگیری از سوء برداشت و سوء رفتار می‌شود

قرایی درباره اینکه با پررنگ شدن نقش اعضای مجمع در تصمیم گیری‌ها احتمال تکرار اتفاق‌هایی مانند ماجرای عقد قرارداد با مارک ویلموتس و تبعاتی که این قرارداد می‌تواند برای فوتبال ایران ایجاد کند کمتر می‌شود، گفت: بی شک وقتی اساسنامه شفاف و برمدار قانون باشد، جلوی هر گونه سوء برداشتی گرفته می‌شود. سوء برداشت سوء رفتار را به همراه دارد و همین امر سبب بی اعتمادی داخلی‌ها و مجامع بین‌المللی به فوتبال ایران خواهد شد. چنین اتفاقی نمونه همین ماجرا‌های اخیر را به دنبال دارد.

حرکت طبق قانون مانع شترسواری دولا دولا می‌شود

او افزود: دیگر نباید شتر سواری را دولا دولا انجام داد. ما نباید به فیفا بگوییم خصوصی هستیم، اما در داخل کشور دنبال گرفتن پول از وزارت ورزش و نهاد‌های دولتی باشیم. وقتی قوانین داخلی به نفع ما نیست بگوییم غیردولتی هستیم و زمانیکه می‌خواهیم برای ترمیم زمین چمن مرکز ملی فوتبال دنبال پول باشیم، بگوییم دولت پول بدهد. باید شفاف عمل کرده و مانع سوء برداشت‌ها شد. همه باید بر مبنای قانون حرکت کنیم.

استفاده از خرد جمعی می‌تواند اساسنامه را به راهی برای نجات فوتبال ایران تبدیل کند

او ادامه داد: اگر همه ما به جایگاه واقعی مجمع که بالاترین رکن اجرایی فدراسیون اطلاق می‌شود واقف باشیم، حق قانونی ماست که در اصلاح اساسنامه مشارکت فعال داشته باشیم. اصلاح اساسنامه باید در جهت اصلاح فوتبال ایران باشد نه در راستای حفظ منافع شخصی. یک مجمع کارآمد و مؤثر مجمعی است که با مطالبه گری نسبت به وظایف قانونی خود آگاه باشد تا بتواند برای توسعه فوتبال آگاهانه قدم بردارد. مطمئن باشید اساسنامه‌ای می‌تواند راه نجات فوتبال ما باشد که برگرفته از خرد جمعی باشد.

ما باید از خواسته‌های فیفا مطلع باشیم تا بتوانیم پیشنهاد خود را ارائه بدهیم

قرایی تصریح کرد: از دید فیفا مجمع قدرت مطلق است و باید همه به آن صحه بگذارند. فیفا درباره اصلاح اساسنامه بیشترین حساسیت را روی مواردی دارد که قبلا خودش از آن ایراد گرفته است. باید از خواسته‌های فیفا اطلاعی داشته باشیم تا بتوانیم پیشنهاد‌های خود را ارائه بدهیم.

پیش نویس اصلاح اساسنامه همراه با الزامات و ایراد‌های مدنظر فیفا قبل از تایید هیئت رئیسه به مجمع برسد

من در راستای احقاق حقوق اعضای مجمع و مطابق با اساسنامه تقاضا دارم این مطالبه گری به حق صورت پذیرد و پیش نویس اصلاح اساسنامه به همراه الزامات و ایرادات گرفته شده از سوی فیفا قبل از تایید هیئت رئیسه به اطلاع اعضای مجمع برسد.

الزام‌های فیفا و قوانین داخلی با هم قابلیت تلفیق دارند

رئیس هیئت فوتبال کرمان بیان کرد: ما دنبال شفافیت و حرکت بر مدار قانون (همان اساسنامه) هستیم. امیدواریم اساسنامه‌ای تدوین شود که ضمن بهره گیری از خرد جمعی الزامات فیفا و قوانین داخلی در آن رعایت شود. قوانین داخلی و الزامات فیفا قابل تلفیق با یکدیگر هستند و می‌تواند به گونه‌ای باشد که مغایرتی باهم نداشته باشند.

نگاه کلان من منافع فوتبال ملی است و به همین دلیل باید تعداد تیم‌ها در مجمع افزایش پیدا کند

او ادامه داد: با اینکه می‌دانم طبق پیشنهاد‌های من افزایش تعداد تیم‌ها در مجمع از قدرت هیئت‌های استانی کم می‌شود، اما به خاطر نگاه کلانی که به مقوله منافع ملی فوتبال کشورم دارم و می‌دانم با حضور بیشتر اهالی فوتبال در مجمع تصمیمات بهتر و تخصصی تری گرفته می‌شود، در نهایت به نفع فوتبال کشور است. اگرچه به نفع شخص خودم نیست و نخواهد بود.

هیئت‌های استانی از بدنه فدراسیون هستند

قرایی درباره اینکه آیا این پیشنهاد‌ها برای جلوگیری از شخصی نگری در مجموعه فدراسیون فوتبال است گفت: برای اولین بار در فوتبال ایران برای اصلاح اساسنامه برخی هیئت‌های استانی پا پیش گذاشته اند. هیئت‌هایی که از بدنه فدراسیون هستند. شاید مدیرعامل باشگاهی که پیشنهاد اصلاح اساسنامه را دارد، امسال باشد و سال دیگر نباشد. وقتی افرادی از بدنه فدراسیون چنین پیشنهاد‌هایی را مطرح می‌کنند، هدف و نیت شان تنها برای دلسوزی فوتبال کشور است.

اساسنامه ناموس فوتبال ایران است و قشر جوان مدیریت حرف زور را نمی‌پذیرد

او افزود: شاید برخی مسئولان فدراسیون نسبت به من بدبین شوند، اما این امر دلیلی نیست تا وظیفه ام را انجام ندهم. به هر حال اکنون قشر تحصیلکرده و جوان وارد عرصه مدیریت فوتبال کشور شده اند و آن‌ها حرف زور را نمی‌پذیرند بلکه می‌خواهند طبق قانون جلو بروند. اساسنامه قانون، خط مشی و به نوعی می‌توان گفت ناموس فوتبال ما است.

با ریل گذاری درست، قطار فوتبال به سلامت جلو می‌رود

قرایی تصریح کرد: اگر ریل گذاری درست باشد، قطار فوتبال ایران به سلامت جلو می‌رود در غیر این صورت در پیچ و خم‌ها احتمال سقوط این قطار وجود دارد. شاید آینده کاری من و افرادی مانند کریم بهرامی (رئیس هیئت فوتبال قم) غلامرضا بهروان (رئیس هیئت فوتبال مازندران) طهمورث حیدری (رئیس هیئت فوتبال چهارمحال و بختیاری) و امیر حسین محتشم (رئیس هیئت فوتبال بوشهر) که برای اصلاح اساسنامه قدم گذاشتیم به خطر بیفتد، اما برای درست شدن خود فوتبال باید از منیت‌ها و جایگاه خودمان صرف نظر کنیم.

سهم بانوان در مجمع فدراسیون باید بیشتر شود

او با اشاره به لزوم پررنگ‌تر شدن نقش بانوان در مجمع فدراسیون گفت: فیفا روی از بین رفتن تبعیض جنسیتی در فوتبال تاکید دارد. چرا باید تنها تیم اول لیگ برتر بانوان در مجمع نماینده داشته باشد. بانوان هم مانند آقایان در فوتبال سهیم هستند. به همین دلیل درخواست کردیم سه تیم اول لیگ برتر بانوان در فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی در مجمع نماینده داشته باشند تا از این طریق به دستورالعمل‌های فیفا عمل کرده باشیم.

پیشنهاد‌های ما در فوتبال کشور انقلاب ایجاد کرده و برکات زیادی برای آن دارد

قرایی ادامه داد: پیشنهاد‌های ما در فوتبال کشور انقلاب ایجاد کرده و برکات زیادی برای آن دارد. پیش از این کسی چنین اقدامی انجام نمی‌داد یا توان آن را نداشت. سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد پیش از سال نوروز ۹۹ این اقدام درست را انجام داد و خواستار اصلاح اساسنامه شد، اما با توجه به اینکه اقدام او نزدیک به تاریخ ۲۵ اسفند، زمان برگزاری انتخابات فدراسیون بود و این امر انتخابات را تحت تاثیر قرار می‌داد، برخی افرادی که نامه آذری را تایید کرده بودند امضای خود را پس گرفتند. شاید در آن زمان طرح چنین پیشنهادی مناسب نبود، اما اکنون ما پیشنهادات مان را در زمان اصلاح اساسنامه طرح کردیم.

تاکید فیفا برای تعویق انتخابات تا زمان اصلاح اساسنامه مثال «عدو شود سبب خیر» بود

او افزود: من هم پس از لغو انتخابات ناراحت شدم، اما اکنون که فکر می‌کنم فیفا با تاکید روی تعویق انتخابات تا زمان اصلاح اساسنامه، باعث خیر شد تا ما اساسنامه را اصلاح کرده و حرکت لاک پشتی که پیش از این داشتیم را انجام ندهیم. در واقع فیفا با این اقدام مثل «عدو شود سبب خیر» را اجرا کرد تا مجمع فدراسیون با اصلاح اساسنامه بیدار شود و اساسنامه خوب و شفافی شکل بگیرد. با این اقدام دیگر درگیر مسائلی مانند مورد تایید نبودن اساسنامه از سوی دولت و ایراد گرفتن مجامع بین المللی نیستیم.

بهاروند فرد سالم و زحمتکشی است، اما ساختار فعلی فدراسیون اشتباه است

قرایی در پایان تصریح کرد: ما به هیچ وجه دنبال کوبیدن حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال نیستیم چراکه او فرد سالم و درستی است. شاید اطرافیان او دنبال هستند تا افرادی که دیدگاه شان با آن‌ها مخالف است، حذف کنند. اعتقاد دارم اکنون ساختار فدراسیون اشتباه است و شاید اگر اکنون من هم در این ساختار اشتباه قرار می‌گرفتم برای حفظ جایگاه خودم این کار‌ها را می‌کردم. ما نمی‌توانیم به بهاروند خرده بگیریم. اساسنامه و ساختار اشتباه سبب سوء برداشت‌ها می‌شود. اصلاح اساسنامه به هیچکس اجازه نمی‌دهد برای حفظ منافع از اساسنامه کمک بگیرد. بهاروند هم فرد زحمتکش، سالم و باتجربه‌ای است.

بخشی از نامه افرادی که با درخواست قرایی برای پیشنهاد اصلاح اساسنامه مطرح شده بود.

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران استقرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

 

قرایی: اصلاح دقیق اساسنامه زمانی است که تصمیم گیری ها براساس منافع ملی باشد نه شخصی/ اساسنامه، ناموس فوتبال ایران است

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار