عملیات لایروبی کانال‌های آبرسان سایت پرورش میگوی گواتر دشتیاری آغاز شد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: عملیات لایروبی کانال‌های آبرسان و زهکش‌های سایت پرورش میگو در گواتر شهرستان دشتیاری آغاز شده و بزودی شاهد افزایش زیرکشت میگو و توسعه این بخش خواهیم بود.

محمد شهلی برمدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: مدیریت مناسب و مهندسی مطلوب جهت کاهش آسیب هنگام جاری شدن سیلاب به زیر ساخت‌های مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر، اصلاح و طراحی مهندسی مدیریت سیلاب مجتمع پرورش میگوی گواتر یکی از موضوعات و اولویت‌های در دستور کار شیلات است.

او افزود: علاوه‌بر لایروبی کانال‌های سایت پرورش میگوی گواتر، مرکز تحقیقات شیلات آب‌های دور چابهار به منظور پایش پرورش میگوی گواتر و نیز فعال سازی کمیته‌های پژوهشی مشترک مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار داده‌ایم.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: ظرفیت‌های کم نظیر آبزی پروری در طول نوار ساحلی جنوب این استان وجود دارد که فعال سازی این ظرفیت‌ها امکان و فرصت تولید و اشتغال را برای منطقه و کشور فراهم خواهد کرد.

او ادامه داد: در مسیر توسعه آبزی پروری نوار ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان استفاده از ظرفیت‌های انسانی متخصص و علمی شایسته مجموعه تحقیقات شیلات می‌تواند بسیار کارآمد باشد و هم‌افزایی و تعاملات سازنده بین بخش‌های حاکمیتی و بخش خصوصی به این موضوع می‌تواند کمک کند.

شهلی بر با اشاره به اینکه ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: منطقه گواتر با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو در کشور است.

او با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب است تصریح کرد: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت، ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به ۲ فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده و فاز شمالی ۱۰۷ مزرعه با تیپ ۲۰ هکتاری طراحی شده که هم‌اینک ۹۲ مزرعه با سطح مفید حدود هزار و ۴۱۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده است.

او بیان کرد: ۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم‌اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا ۵۰ درصد با سطح مفید ۴۳۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده است.

شهلی بر با بیان اینکه تمامی زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است، خاطرنشان کرد: ۴۷ کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، ۱۹ کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش‌از پنج متر، ۳۳ کیلومتر کانال آبرسانی، ۳۹ کیلومتر کانال زهکش و ۵۰ کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است.

او با بیان اینکه پرورش میگو یکی از با صرفه‌ترین و سود آورترین شغل‌ها در کشور است، تصریح کرد: برای تولید هر کیلو میگو ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان هزینه می‌شود و به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان سر مزرعه به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار