بارش ها و جان دوباره تالاب‌های فارس/ خطر برداشت آب هنوز وجود دارد

بارش های اخیر موجب پُر آب شدن و احیای دوباره تالاب های استان فارس شده است، اما خطر برداشت‌های غیر مجاز همچنان وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سال پر بارش فارس برای تالاب‌های استان نیز برکت‌هایی به همراه داشت و پس از گذشت چندین سال از خشکسالی، برخی از دریاچه‌های استان رنگ آب به خود دیدند.

بختگان که پس از نزدیک به ۱۵ سال آبگیری شده بود این روز‌ها وضعیت خوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و کافتر هم که طی این سال‌ها رنگ آب به خود ندیده بود حالا حدود ۱۰۰ هکتار از آن آبگیری شده است.

بارش‌های اخیر در استان فارس باعث آبگیری برخی از دریاچه‌های این استان شد، اما حال این نگرانی وجود دارد که به دلیل برداشت‌های بی رویه از سفره آب‌های زیرزمینی و وجود چاه‌های غیرمجاز در اطراف این دریاچه‌ها؛ بار دیگر دریاچه‌های فارس به سرنوشتی مانند سال‌های گذشته روبه رو شوند. از این رو انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی ربط از جمله آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی با مدیریت مصرف آب و تغییر الگوی کشت در جهت جلوگیری از خشک شدن دریاچه‌ها اقدام کنند.

نبی الله مرادی معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس، پیرامون وضعیت دریاچه‌های استان با توجه به بارندگی‌های اخیر بیان کرد: این بارندگی‌ها تأثیر بسزایی در احیای برخی از دریاچه‌های استان داشت به گونه‌ای که دریاچه‌هایی مانند کافتر و بختگان پس از گذشت ۱۵ سال تا حدودی آبگیری شدند.

بارش ها و جان دوباره تالاب‌های فارس/ خطر برداشت آب هنوز وجود دارد

نبی الله مرادی به بررسی جداگانه وضعیت دریاچه‌های استان پرداخت و توضیح داد: در این میان دریاچه کافتر پس از گذشت ۱۵ سال حدود ۱۰۰ هکتار آبگیری شد که بسیار خوب است، زیرا این دریاچه در منطقه‌ای از استان واقع شده که فقط جاری شدن سیلاب ناشی از آب شدن برف می‌توانست در احیای آن تأثیرگذار باشد.

او در رابطه با دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ کشور گفت: سال گذشته با اقدامت انجام شده ۴۰ میلیون مترمکعب از حقابه دریاچه بختگان رهاسازی و حدود ۲۰ درصد از این دریاچه آبگیری شد که البته بارش‌های اخیر نیز باعث افزایش عمق آب در این دریاچه شده است.

بارش ها و جان دوباره تالاب‌های فارس/ خطر برداشت آب هنوز وجود دارد

معاون فنی محیط زیست استان فارس بیان کرد: دریاچه بختگان نیز در حال حاضر حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد آبگیری شده که بسیار خوب است.

او از آبگیری دریاچه ارژن نیز خبرداد و گفت: این دریاچه نیز تا حدودی آبدار است که البته میزان آب آن زیاد نیست، اما نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتری دارد همچنین دریاچه کمجان نیز که یکی از دریاچه‌های استان است که توسط مردم احیا شده در حال حاضر حدود ۸۰ درصد آب دارد.

بارش ها و جان دوباره تالاب‌های فارس/ خطر برداشت آب هنوز وجود دارد

مرادی در رابطه با وضعیت دریاچه مهارلو که در نزدیکی شهر شیراز قرار دارد، نیز توضیح داد: این دریاچه به نسبت دریاچه‌های دیگر استان فارس وضعیت بسیار خوبی دارد و شرایط برای حضور گونه‌هایی از پرندگان در مهارلو فراهم شده است.

فلامینگو‌ها به مهارلو برگشتند

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس افزود: وضعیت دریاچه مهارلو به گونه‌ای است که این دریاچه هم اکنون میزبان تعداد قابل توجهی فلامینگو هست و این نشان دهنده حیات پویا در دریاچه است.

بارش ها و جان دوباره تالاب‌های فارس/ خطر برداشت آب هنوز وجود دارد

او گفت: علاوه بر این دریاچه‌های برمشور و هیرم لارستان نیز وضعیت بسیار خوبی نسبت به سال‌های گذشته دارند و هم اکنون تا حدود زیادی آبگیری شده‌اند.

مرادی در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه طشک نیز بیان کردک این دریاچه حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد آبگیری شده است.

معاون فنی محیط زیست استان فارس خواستار توجه بخش‌های ذیربط در حوزه کشاورزی شد و تاکید کرد: وضعیت چاه‌های غیرمجاز باید مشخص شود و جهاد کشاورزی فارس کشت محصولات را باید محدود کند تا بتوان از خشک شدن دریاچه‌های استان جلوگیری کرد.

کاهش مصرف آب تنها راه نجات دریاچه‌ها

دبیر قطب زمین شناسی زیست محیطی ایران نیز با اشاره به اینکه تنها راه نجات دریاچه‌های فارس کاهش مصرف آب در حوزه آبگیر است، گفت: اگر میزان برداشت مجاز و غیرمجاز توسط چاه‌های پمپاژ در حوزه آبگیر دریاچه‌ها کنترل شود به طور حتم می‌توان برای احیای آن‌ها امیدوار بود.

عزت الله رئیسی افزود: با نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها می‌توان برداشت را کاهش داد، با این روش علاوه بر کاهش برداشت، میزان مصرف نیز کنترل شده که از این رو ضروری است کنتور‌ها در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

او ادامه داد: تجربه نشان داده چنانچه کاهش مصرف آب کشاورزی برای تمامی کشاورزان به صورت عادلانه انجام شود و مسئولان برای آن مصمم باشند دریاچه‌ها احیا می‌شوند.

منبع: مهر
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۱۴:۲۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
وزارت جهاد کشاورزی برای استانهای کم اب مجوز کاشت برنج را صادرکرد و همین امر باعث میشود تا این تالابها و دریاچه ها مجددا خشک شوند یعنی مجالی برای نفس کشیدن انهاباقی نمی گذارند و بلافاصله انها را خفه می کنند!!!!!