حلوای انگشت‌پیچ کام بوشهری‌ها را هنگام افطار شیرین می‌کند

حلوای انگشت پیچ یکی از شیرینی‌های محبوب بوشهری‌هاست که در ماه رمضان طرفداران خاص خود را دارد.

حلوای انگشت‌پیچ کام بوشهری‌ها را هنگام افطار شیرین می‌کندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حلوای انگشت پیچ یکی از حلوا‌های رایج و مجلسی در استان بوشهر است که طرفداران زیادی دارد.

این حلوا  یکی از مواد غذایی مورد علاقه بوشهری‌ها هنگام افطار است.

البته حلوای انگشت پیچ در مراسم اجتماعی مانند مهمانی‌ها به عنوان دسر سر سفره گذاشته می‌شود. همچنین در مراسم مذهبی به عنوان نذری میان نان می‌گذارند و بین مردم تقسیم می‌کنند.

این حلوا از کیفیت بالایی برخوردار است و تا مدت زیادی نیز می‌تواند خارج از یخچال قابل نگهداری شود.

علاوه بر این، حلوای انگشت پیچ به عنوان ناشتا و صبحانه صرف می‌شود.

طرز تهیه حلوای انگشت پیچ

مواد لازم برای پخت این حلوا به این ترتیب است: 

آرد گندم ۱ لیوان

شکر ریزدانه ۱ لیوان

آب ۱/۴ لیوان

گلاب ۱/۴ لیوان

روغن مایع ۱/۴ لیوان

دستور تهیه:

آب، گلاب و شکر را در ظرفی کاملا مخلوط کنید تا شکر حل شود. آرد را چند بار الک کنید و در تابه‌ای مناسب بریزید و روی شعله بگذارید (در این مرحله زیاد لازم نیست آرد زیاد تفت بخورد). روغن را به آهستگی اضافه کنید و مداوم هم بزنید تا آرد گلوله نشود (از ابتدا تا انتهای پخت باید حلوا را از یک جهت به آرامی هم زد).

شعله اجاق باید کم باشد و مداوم هم بزنید تا حلوا ته نگیرد.

بعد از کمی هم زدن آرد تغییر رنگ می‌دهد. زمانی که آرد و روغن خوب طلایی شد، دیگر هم نزنید و اگر مشاهده کردید آرد درون روغن ته‌نشین می‌شود آن را از روی شعله بردارید. مخلوط آب، گلاب و شکر را به آرامی به آرد و روغن اضافه کنید و این بار روی شعله زیاد قرار دهید و هم بزنید.

می‌بینید حلوا شروع به قل زدن می‌کند. در این مرحله تنها پنج دقیقه فرصت لازم است اگر بیشتر از این زمان روی شعله باشد حلوا خراب می‌شود.

بعد از پنج دقیقه هم زدن حلوا را از روی شعله بردارید.

در این مرحله حلوا کاملا شل است، اما پس از سرد شدن کاملا سفت و کشدار می‌شود. ظرف حلوا را به صورت کج یا مورب قرار دهید تا روغن اضافی آن یکجا جمع شود و بتوانید روغن اضافی آن را جمع کنید و دور بریزید.

ثبت در فهرست آثار ملی

کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: تاریخ دقیق پخت این نوع حلوا مشخص نیست  اما در استان بوشهر قدمت دیرینه دارد.

سودابه معموری افزود: حلوای انگشت پیچ بوشهری به شماره ملی ۱۸۰۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.