توزیع ۱۵۰ هزار نهال کبوده در راستای اجرای طرح زراعت چوب

طی سال گذشته در راستای اجرای طرح زراعت چوب، ۱۵۰ هزار نهال کبوده در سطح استان چهارمحال و بختیاری توزیع شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی‌حسین امینی رئیس اداره جنگل‌داری و جنگلکاری  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی استان به طرح زراعت چوب اختصاص دارد گفت: در سال گذشته ۱۵۰ هزار نهال کبوده به منظور اجرای این طرح بین مجریان توزیع شد.

 
او افزود: توسعه اراضی جهت کشت گونه‌های صنوبر به‌خصوص کبوده و تبریزی در استان‌ها برای تولید چوب مورد نیاز صنایع سلولوزی، کارخانه‌های تولید کاغذ و نئوپان و ... برنامه‌ریزی شده است.

امینی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کاهش نزولات آسمانی و نیاز زراعت چوب به آب، مشکلات مالی زارعان و پرداخت نشدن تسهیلات به مجریان از جمله چالش‌های این طرح بود اضافه کرد: کشت و توسعه زراعت چوب، برنامه‌ای میان‌مدت است و مجریان در این حوزه باید هشت تا ۱۰ سال صبر کنند تا مزرعه چوب آن‌ها به ثمر برسد از این‌رو کشاورزان به طرح‌های زراعت یک‌ساله مانند کشت ذرت، چغندرقند و یونجه روی می‌آورند.
 
او ادامه داد: سال گذشته با جهش قیمت چوب به ۲ تا ۳ برابر قیمت کشاورزان استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند به طوری که متقاضیان کشت چوب در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا کرده است.
 
امینی با بیان اینکه در صورت استفاده زارعان از ارقام پرمحصول و رعایت اصول کاشت می‌توان گفت طرح زراعت چوب از آینده خوبی برخوردار باشد گفت: یک مزرعه چوب ۸ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا به ثمر برسد و آماده فروش شود بنابراین زارعان می‌توانند در کنار تولید کشت چوب، در قالب کشت تلفیقی تولید و فروش قلمه را نیز داشته باشند.
 
او اظهار داشت: بیشترین میزان کشت چوب با ۷۰۰ هکتار در شهرستان فارسان قرار دارد و کیار، کوهرنگ و شهرکرد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
امینی  با بیان اینکه کاشت و توسعه زراعت چوب علاوه بر ثمرات اقتصادی سبب ایجاد تفرجگاه، کاهش آلودگی‌هوا، ایجاد مناظر طبیعی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید اکسیژن و تلطیف هوا نیز می‌شود، افزود: دولت باید نقش پررنگ‌تری در اجرای این طرح داشته باشد و کشاورزان را در قالب اعطای تسهیلات بلندمدت حمایت کند.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار