دانستنی های حقوقی؛

انجام چه کارهایی در فضای مجازی جرم است؟

انجام برخی کارها در فضای مجازی جرم است و درصورت ارتکاب آنها در فضای مجازی فرد خاطی مجازات می‌شود.

انجام چه کارهایی در فضای مجازی جرم است؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، انجام هر جرمی چه در فضای مجازی و چه در فضای جامعه می‌تواند مشکلات متعددی را بوجود آورد و بر اساس قانون انجام این جرایم در فضای مجازی هم می‌تواند مجازات‌هایی را به دنبال داشته باشد.

بر اساس قانون انتشار، توزیع و معامله محتوای مبتذل و مستهجن خلاف عفت عمومی در ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای و بند ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات جرم است و مرتکب از ۹۱ روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

علاوه بر انتشار محتوای غیر اخلاقی، پلیس به افرادی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به هتک حیثیت و نشر اکاذیب علیه همدیگر می‌کنند، هشدار داده که طبق ماده ۱۷ قانوم جرایم رایانه‌ای، با اثبات عمل مجرمانه‌شان، باید پاسخگوی قانون و مسئول عمل مجرمانه خود باشند زیرا در صورت ارتکاب چنین امری  بر اساس، قانون فرد خاطی  به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون تا ۴۰ میلون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.


بیشتر بخوانید: میزان دیه در هر جرمی چقدر است؟


تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء و ارتکاب جرائم منافی عفت یا انحرافات جنسی مطابق بند ب ماده ۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای و ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی جرم است و مجازات آن از ۹۱ روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات است.

اشاعه فحشاء و منکرات مطابق بند۲ ماده۶ قانون مطبوعات جرم است همچنین استفاده ابزاری از افراد اعم از زن و مرد در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی در بند ۱۰ ماده۶ قانون مطبوعات آمده است.

علاوه بر آن اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به‌ویژه از طریق طرح مسائل نژادی مانند فروش، انتشار یا در دسترس قرار دادن غیرمجاز گذر واژه‌ها و داده‌هایی که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی دولتی یا عمومی را فراهم می‌کند از جمله موارد غیر قانونی است که در ماده ۲۵ قانون جرائم رایانه‌ای آمده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار