همدلانه در کنار بیماران کرونا باشیم

بیماران مبتلا به کرونا افزون بر مشکلات جسمی این روزها با مشکلات روانی ناشی از برخوردهای نادرست دیگران را تحمل می‌کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: وقتی بیماریِ واگیرداری مانند کرونا ویروس شیوع پیدا می‌کند، باعث ایجاد ترس و وحشت در بین مردم می‌شود و تفسیر نادرست از علت‌های این بیماری، تصورات اشتباه و استفاده از کلمات با بار معنایی منفی باعث رفتارهای نادرستی می‌شود.

فاطمه اکبری زاده افزود: وقتی به افراد مبتلا، برچسب‌هایی از قبیل «خانواده کرونایی» یا «کرونایی‌ها» زده شود این امر منجر به طرد شدن افراد و قطع ارتباط اطرافیان، همسایه‌ها، فامیل و یا آشنایان با آن‌ها خواهد شد.

به بیماران و خانواده‌هایشان برچسب نزنیم

او با اشاره به عواقب خطرناک این برچسب‌زنی گفت: این موضوع باعث می‌شود که افرادِ مبتلا از ترس اینکه از سوی اطرافیان طرد شوند مجبور به پنهان‌کاری بیماری و اجتناب از ورود به غربالگری، درمان و یا قرنطینه شوند؛ که این کار هم به ضرر خود فرد و هم به ضرر افرادی است که با مبتلایان در ارتباط هستند.

این روانشناس ادامه داد: استفاده از اصطلاحاتی مثل کرونایی یا کرونایی‌ها این تصور را ایجاد می‌کند که انگار افراد مبتلا کاری اشتباه انجام داده‌اند یا از نظر خصلت‌های انسانی کمتر از بقیه مردم هستند که این تصور ممکن است در افراد احساس خشم و یا عصبانیت نسبت به مبتلایان به وجود آورد؛ در حالی که وقتی با دلسوزی و همدلی با افراد مبتلا به ویروس کرونا برخورد کنیم به طور حتم آن‌ها درمان خود را بیشتر پیگیری می‌کنند و در روند بهبودی آن‌ها تاثیرگذار است.

به شایعه‌ها دامن نزنیم

او تاکید کرد: به هیچ وجه نباید به شایعات و یا اخبار در مورد ابتلای آشنایان و یا همسایه‌ها به بیماری دامن بزنیم و باید به بیماران بگوییم مراقبت کردن و جدا بودن از دیگران به معنای طرد آن‌ها نیست بلکه این جدایی و قرنطینه بودن برای مدت کوتاهی است و برای بهبودی و پیشگیری لازم است.

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از کلماتی مثل «طاعون» و یا «آخرالزمان» پرهیز شود و به جای آن باید باور داشت که  کرونا، بیماری است که دربسیاری مواقع درمان می‌شود و با اقدامات ساده‌ای می‌توانیم در حفظ سلامتی خود و دیگران نیز مؤثر باشیم.

نه ساده بگیریم نه زیاد سخت

اکبری زاده گفت: اگر دربین دوستان و اطرافیان شما فردی در قرنطینه بود، بعد از بهبودی به عنوان یک قهرمان از او یاد کنید.

این روانشناس افزود: در مورد این بیماری نه ساده انگاری کمک کننده است و نه ترس و وحشتِ زیاد. زمانی که این بیماری را ساده بگیریم ممکن است از خودمان محافظت نکنیم و اقدامات ساده‌ پیشگیرانه‌ای مانند شستن دست‌ها را انجام ندهیم؛ و وقتی هم ترس و وحشت زیاد داشته باشید باعث اضطراب و وسواس می‌شود؛ بنابراین داشتن تعادل می‌تواند کمک کننده باشد.

او عنوان کرد: فرد مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند اهل هر مکانی باشد؛ می‌تواند هر سنی داشته باشد؛ می‌تواند هر یک از عزیزان ما باشد؛ افراد مبتلا به ویروس کرونا دیگرانی جدا از ما نیستند پس همدلانه در کنار آن‌ها باشیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.