کارشناس زلزله شناسی:

دلیل علمی برای وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود ندارد

کارشناس زلزله‌شناسی گفت: هیچ دلیل علمی مبنی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود ندارد و نباید با کارشناسی های اشتباه، موجب وحشت و هراس مردم شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سید مسعود پیمان کارشناس زلزله‌شناسی، با بیان اینکه یکی از رسالت‌های محققان و دانشمندان اطمینان خاطر دادن به مردم و کاهش آسیب و اضطراب روانی آنان است، گفت: زلزله به قدری پیچیده است که دانش بشری درباره تمام زوایای آن ناتوان و نارسا است و نمی‌توان به یک منبع اتکا کرد.

کارشناس زلزله‌شناسی با بیان اینکه زلزله‌های کوچک احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ و قوی را کاهش می‌دهد، گفت: وقوع زمین‌لرزه‌ های شدید در تهران منتفی است.

او با بیان اینکه نباید با برخی اظهارنظر‌های غیرعلمی و احساسی مردم را ترساند، گفت: بر پایه اظهارات غیرمستحکم و غیرعلمی نمی‌توان گفت در جایی زلزله اتفاق می‌افتد یا نه، زیرا زلزله شناسی دانشی است که بر پایه آن می‌توان گفت منطقه‌ای قابلیت زلزله خیزی دارد و باید احداث بنا و تاسیسات در آن منطقه بسیار مقاوم در برابر زلزله باشد.

مدیر سابق امور زلزله شناسی نیروگاه‌های اتمی و سد‌های بزرگ کشور، وقوع زلزله‌های کوچک و در حد پنج ریشتر را باعث آزاد شدن انرژی‌های انباشته شده در گسل‌ها و خروج گاز‌های زمین دانست و افزود: وقوع چنین لرزه‌هایی هدیه‌ای ارزشمند است که مانع وقوع زمین لرزه‌های بزرگ می‌شود و باید آن را به فال نیک بگیریم.

پیمان با بیان اینکه هیچ کس منکر زلزله خیزی شهر‌های بزرگ نیست، خاطرنشان کرد: هیچ دلیل علمی مبنی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود ندارد و نباید برخی افراد با عنوان کارشناس هر از گاهی با اظهاراتی مبنی بر احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران، موجب وحشت و هراس مردم شوند بلکه رسالت محققان کاستن از نگرانی مردم و روحیه دادن به آنهاست.

او با اشاره به وقوع زلزله‌های متعدد در شهر ری و احساس آن در تهران این امر را دلیلی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران ندانست و گفت: چون ری بسیار نزدیک تهران است بنابراین هر زلزله‌ای که رخ می‌دهد طبیعی است که در تهران هم احساس شود.

پیمان افزود: در تحقیقات زلزله باید منطقه را پهنه بندی کرد و ویژگی لرزه خیزی فاصله به فاصله و نقطه به نقطه فرق می‌کند.

او با اشاره به وقوع زلزله در جاده هراز در سال ۱۳۶۰ و وحشت مردم تهران و بروز شایعات ناشی از آن، اظهار کرد: در آن زمان به دستور نخست وزیر وقت، بنده به همراه یک تیم متخصص زمین شناسی برای بررسی و مطالعه منطقه به دماوند رفتیم و بعد از مشاهدات میدانی اعلام کردیم که با آمار نمی‌توان گفت در تهران زلزله شدیدی رخ می‌دهد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۰۰:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۹
۱۳ سالمه ضربه روحی بم خورده چون هنوز خودمو ادم نکردم و میدونم خدا ازم راضی نیست و ویترسم زلزله بیاد و با وجود ناراحتی خدا از من برم اون دنیا