امانی مطرح کرد؛

بافت فرسوده صدمات زلزله سهمگین پیش‌رو تهران را فاجعه‌بار خواهد کرد

عضو شورای شهر تهران گفت: در صورت تخریب بافت فرسوده بر اثر زلزله فاجعه ملی رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در دویست و دوازدهمین جلسه شورای شهر تهران بیان اینکه شهرداری تهران را به اقدام فوری جهت اجرای TOD و احیای بافت فرسوده توصیه می‌کنم، گفت: احیای بافت فرسوده، کلید اصلی پیشگیری از بحران ملی زلزله تهران است.

او با بیان اینکه فاصله زلزله‌های تهران کوتاه‌تر شده است، افزود: در عرض ۳ سال، دو زلزله بالاتر از ۵ ریشتر در حوزه تهران رخ داده است.

امانی تصریح کرد: امسال دماوند و ۳ سال پیش ملارد و ۱۳ سال قبل از آن کجور و ۴۳ سال قبل از آن بویین زهرا و تا ۱۰۰ سال پیش از آن زلزله مهم دیگری نداشتیم.

او با تأکید بر اینکه فاصله زلزله‌ها ۱۰۰ سال، ۴۳ سال، ۱۳ سال و ۳ سال شده است، گفت: از سوی دیگر، بر اساس مطالعات دکتر درویش زاده، به طور متوسط هر ۱۵۰ تا ۱۸۰ سال، یک زلزله سهمگین یا ۷ ریشتری در این حوزه رخ داده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: گرمایش زمین، سرعت حرکت گردش زمین را کاهش داده است و پیش بینی‌هایی مبنی بر فعالیت بیشتر گسل‌ها در اثر این کاهشِ سرعت رخ خواهد داد.

او با تأکید بر اینکه من متخصص زلزله و زمین شناسی نیستم و توان پیشگویی ندارم، گفت: از کنار هم قراردادن واقعیات فوق و بزرگی و تراکم جمعیتی بافت‌های فرسوده تهران، هیچ چشم انداز خوبی متصور نیستم.

عضو شورای شهر تصریح کرد: بافت فرسوده تهران، صدمات زلزله سهمگین پیش‌رو را فاجعه‌بار خواهد کرد و با بحرانی ملی مواجه خواهیم شد و باقبول فاکتور‌های دیگر، کلید اصلی جلوگیری از این فاجعه ملی، احیای بافت فرسوده تهران است.

امانی خاطر نشان کرد: تاکنون ایده‌ها و طرح‌های بسیاری به اجرا گذاشته شده است، لکن موفقیتمان در چند دهه اخیر معادل با هیچ بوده است.

او با بیان اینکه ریشه اصلی این عدم موفقیت، بی‌توجهی به ذینفعان اصلی است، گفت: در تمام این طرح‌ها، به جای رویکردی درونی به موضوع، مردم را فراموش کرده‌ایم و با رویکردی بیرونی و مداخله‌گرانه‌ حاکمیتی، سعی در اصلاح این بافت‌ها داشته‌ایم که هیچ کاری هم پیش نبرده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: زمان آن فرا رسیده است که نگاهمان را عوض کنیم، زیرا در احیای بافت فرسوده، پارامتر‌های زیادی دخیل هستند از جمله توجه به سرانه‌ها و توسعه زیرساخت‌ها، لکن با وجود همه زیرساخت‌های خوب، تا بنا‌ها اصلاح و نوسازی نشوند، معضل پابرجاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار