جلای روح انسان با احیای لیالی قدر

شب قدر با فضیلت‌ترین شبِ سال، شب رحمت الهی و آمرزش گناهان و از شب‌های باعظمت و با اهمیت سال است و دلیل فضیلت این شب بر دیگر شب‌ها، اموری است که در این شب محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  شب قدر یکی از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی نزد خداوند متعال است و خداوند در قرآن مجید از آن بسیار به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «قدر» نازل فرموده است.

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست.
 
جلای روح انسان با احیای لیالی قدر
 

قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن گفته و در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیش از هزار ماه دانسته شده است.

مردم مومن، در این شب‌ها با الگوگیری از معصومان (ع)، به شب‌زنده‌داری، خواندن قرآن، دعا و دیگر آیین‌ها و اعمال این شب می‌پردازند.

پیامبر اکرم «ص» فرمودند: هر کس شب قدر را احیا بدارد؛ تا سال آینده عذاب از او بر داشته می ‏شود.
 
جلای روح انسان با احیای لیالی قدر
 

حجت الاسلام، ولی نژاد کارشناش مذهبی به خبرنگار ما گفت:در مورد اعمال این شب گفت:عموما اعمال در شب‌های، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ مشترک است که یکی از آن‌ها غسل مستحبی شب قدر یا احیاست که سفارش شده هنگام غروب آفتاب باشد بهتر است.

او ادامه داد: یکی دیگر از اعمال، ۲ رکعت نماز است که در هر رکعت هفت بار سوره توحید خوانده می‌شود که بین برخی از مردم، به نماز هفت قل هوالله، معروف است.

حجت الاسلام، ولی نژاد افزود: قرآن به سر گرفتن و زیارت امام حسین نیز از اعمال دیگر این شب گرانقدر است.
 
 
جلای روح انسان با احیای لیالی قدر
 

او با بیان اینکه شب احیا به معنی شب زنده داری همراه با اعمال است افزود: صد رکعت نماز در این شب قدر سفارش شده که باید به صورت ۵۰ دو رکعتی خوانده شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه خواندن زیارت امام حسین (ع) نیز یکی از اعمال پر فضیلت این شب محسوب می‌شود افزود: دعای جوشن کبیر برای هر سه شب قدر سفارش شده و نیاز است خوانده شود.

او گفت: استغفار فراوان، توبه از گناهان، حلالیت طلبیدن، انفاق و دستگیری از مستمندان از اعمال دیگر شب‌های قدر است.

حجت الاسلام نیشابوری یکی دیگر از کارشناسان مذهبی گلستان به خبرنگار ما گفت، در مورد فضیلت شب قدر گفت: خداوند در قرآن سوره‌ای پر محتوا به نام این شب بزرگ نازل فرموده که همان سوره قدر است.
 
جلای روح انسان با احیای لیالی قدر
 

او گفت: از فضیلت‌های شب قدر این است که خداوند تبارک و تعالی با بهترین تعابیر و زیباترین واژه‌ها لیالی قدر را معرفی کرد مانند، پر ارج‌ترین شب‌های عالم، پر رمز و رازترین شب در گردونه زمان، به حدی که قلم عاجز از نوشتن آن است و تمام سخنوران در بیان وصف آن عاجزند.

حجت الاسلام نیشابوری افزود: عظمت این شب، متحیر کننده است و قرآن آن را برتر از هزار ماه می‌داند و وقتی که هزار ماه گفته می‌شود در حقیقت حدود ۸۰ سال زندگی است یعنی اگر انسان ۸۰ سال خدا را بندگی کند از بندگی این مدت نیز برتر است که برای انسان قابل درک نیست.

او گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های شب قدر، آمرزش گناهان است که مردم با خواندن ادعیه جوشن کبیر و گفتن مکرر ذکر سبحانک یا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب، از خداوند طلب مغفرت می‌کنند.
 
جلای روح انسان با احیای لیالی قدر
 

نیشابوری افزود: این شب، شب نزول قرآن، نزول ملائکه وعرضه اعمال بر حجت خدا می‌شود یعنی اتصال بین امام غایب و انسان‌هایی که یک عمر در حسرت دیدار امامشان هستند.

او ادامه داد: شب قدر بهترین و بالاترین فرصت برای شستشوی دل انسان، پیوند جمعی انسان‌های آزادیخواه و یکتاپرست با خداوند است و همچنین می‌توان گفت که از فضایل شب قدر جایگزین کردن خوبی‌ها با بدی هاست اگر بدی کردیم می‌توانیم با خوب بودن خودمان آن را جایگزین مناسب برای اعمالمان کنیم.
 
 
جلای روح انسان با احیای لیالی قدر

حجت الاسلام نیشابوری گفت: رسول اکرم می‌فرماید هر کس از فیض شب قدر محروم شود از تمام خیرات بی نصیب مانده است اگر خیر همه عالم هستی را در یک کفه ترازو و درک فیض شب قدر را در کفه دیگر ترازو بگذاریم درک کردن شب قدر باعث می‌شود که انسان از خیرات بی نصیب نماند و در مقابل از برکات شب‌های قدر فیض ببرد.

حجت الاسلام نیشابوری گفت:ما باید خود را آماده درک لیالی قدر کنیم در حقیقت شب قدر شب برطرف شدن همه کاستی هاست، اما همه این فضایل برای عمل صالحی است که انسان انجام می‌دهد و آن هم عمل صالحی که با اختیار انجام دهد.

گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار