فقر آهن از شایعترین علت کم خونی در کودکان

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان کم خونی فقرآهن از شایع‌ترین علت کم خونی در کودکان و سایر گروه‌های سنی است.

فقر آهن از شایعترین علت کم خونی در کودکانامین امینی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: کم خونی عبارت است از کاهش حجم یا غلظت هموگلوبین کمتر از حدی که در افراد سالم با توجه به سن و جنس وجود دارد.

او با بیان اینکه کم خونی یکی از بیماری‌های شایع در دنیا و بر اساس تحقیقات انجام شده حدود ۳۰ درصد مردم دنیا مبتلا به کم خونی هستند افزود: شیوع کم خونی در کشور‌های در حال توسعه بیشتر است به طوری که از هر ۱۰ نفر مبتلا به کم خونی، ۹ نفر در آن کشور‌ها زندگی می‌کنند.

امینی از علل ایجادکننده کم‌خونی را دریافت ناکافی آهن، سوء جذب آهن، افزایش دفع آهن از بدن از طریق خونریزی و ...، عفونت‌های انگلی و افزایش نیاز بدن در بعضی از گروه‌های سنی مانند نوجوانان و مادران باردارعنوان کرد و گفت: فقرآهن از شایع‌ترین کم خونی‌های تغذیه‌ای است که در اثر دریافت ناکافی مواد مغذی ایجاد می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان گفت: میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است.

امینی با بیان اینکه کم‌خونی و فقر آهن عوارض مختلفی دارد، افزود: کاهش رشد، عدم تحمل فعالیت، تغییرات رفتاری، کج خلقی، کم توجهی، تحریک پذیری و تغییر در پاسخ ایمنی میزبان از جمله این عوارض است.

او تصریح کرد: سه راهکار مهم در کشور و استان کردستان منجر به کاهش معنی دار و قابل توجه میزان کم‌خونی ناشی از فقر آهن در گروه‌های سنی مختلف از جمله کودکان، نوجوانان و زنان باردار شده است.

امینی در ادامه ارتقاء کمی و کیفی خدمات مراقبتی در واحد‌های بهداشتی مانند خانه‌های بهداشت، پایگاه سلامت و مراکز جامع سلامت، مکمل یاری گروه‌های سنی هدف با قطره و قرص آهن و غنی سازی آرد خبازی با آهن و اسید فولیک و نیز بهبود شاخص‌های بهداشت محیطی مانند آب آشامیدنی سالم، دفع بهداشتی زباله و فاضلاب را از جمله موارد تاثیرگذار در کاهش شاخص کم‌خونی ناشی از فقر آهن نام برد.

او با بیان اینکه منابع غذایی آهن دو نوع است افزود: منابع حیوانی که آهن آن راحت‌تر و به میزان بیشتری در دستگاه گوارش جذب خون می‌شود مانند گوشت سفید، قرمز، جگر، تخم مرغ ومنابع گیاهی مانند اسفناج، عدس، پسته، توت خشک، برگه زرد آلو و خرما از جمله منابع غذایی آهن هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان افزود: برای افزایش جذب آهن از منابع گیاهی مصرف این نوع غذا‌ها به همراه مقداری گوشت، مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C مانند فلفل دلمه ای، آب لیمو یا سایر مرکبات، سبزیجاتی مانند جعفری تازه به همراه غذا و نهایتا پرهیز از مصرف چای تا یک ساعت بعد از غذا توصیه می‌شود.

امینی در مورد درمان کم خونی ناشی از فقرآهن گفت: بهترین و کم‌خطرترین درمان کم خونی ناشی از فقرآهن استفاده از مکمل‌های خوراکی است که برای کاهش عوارض آن طبق تجویز پزشک قرص آهن خصوصا برای افرادی که تحمل میکنند با معده خالی است.

اوبر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، کم‌خونی در بین کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه استان کردستان را ۱۴/۷درصد و در کودکان ۶ ساله ۱۱/۹ درصد عنوان کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.