ذوب آهن به منظور کاهش مصرف آب پساب فاضلاب خریداری کرده است

مدیر آبرسانی شرکت ذوب آهن اصفهان گفت:ذوب آهن اصفهان با سرمایه گذاری افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال به منظور کاهش مصرف آب، پساب خریداری کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهرداد اسماعیلی مدیر آبرسانی شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: با اجرای طرح‌های مختلف و با وجود افزایش ۶۰ درصدی تولید هر ساله، مصرف آب نسبت به سال ۱۳۹۷ با کاهش قابل توجه، ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب شد.

مهرداد اسماعیلی با اشاره به این که از سال ۱۳۷۹ اولین خشکسالی‌ها در اصفهان شروع شد افزود: در آن سال میزان برداشت آب از زاینده رود، ۳۲ میلیون متر مکعب بود و این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۱۴ میلیون متر مکعب رسید.

او با اشاره به اینکه تولید فولاد همواره به وجود و مصرف آب وابسته است، یکی از برنامه ریزی‌های مهم در طرح‌های توسعه‌ای ذوب آهن اصفهان را کاهش مصرف آب دانست و گفت: استفاده از پساب در سیکل‌های کثیف کارخانه نظیر خنک کردن سرباره، مدیریت مصرف آب با نصب مولتی پمپ‌های آب صنعتی و آشامیدنی و مدیریت مصرف و فشار از دیگر عواملی است که با کنترل آن توانستیم مصرف آب در شرکت را کاهش دهیم.

اسماعیلی، یکی از نقاط پر مصرف آب در ذوب آهن اصفهان را برج‌های خنک کننده دانست و گفت: در شرکت حدود ۲۰۰ برج خنک کننده وجود دارد که از سال ۱۳۸۱ به خاطر تبخیر زیاد آب در این برج‌ها اصلاح ساختاری آن‌ها شروع شد و سعی شده سالیانه ۱۰ برج خنک کننده بازسازی و نوسازی شود.

او افزود: اخیرا برنامه ریزی کردیم تا از برج‌های هیبریدی، استفاده کنیم، زیرا این برج‌ها علاوه بر کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف آب، در زمینه کاهش آلایندگی نیز بسیار موثر است.

مدیر آبرسانی شرکت ذوب آهن اصفهان رویکرد جدید صنایع فولادی را برای تأمین آب، استفاده از پساب دانست و گفت: ذوب آهن اصفهان با سرمایه گذاری افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال به منظور کاهش مصرف آب، پساب شهرستان‌های زرین شهر به مقدار بیش از ۶۰ لیتر بر ثانیه و فولادشهر افزون بر ۱۹۰ لیتر بر ثانیه را خریداری کرده است.

اسماعیلی افزود: در صدد هستیم تا پساب شهرستان نجف آباد و شهرستان‌های اطراف را نیز خریداری کرده و به شرکت انتقال دهیم تا نیاز به آب رودخانه را به کمترین حد ممکن کاهش دهیم.

ذوب‌آهن اصفهان اولین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولید کننده محصولات طویل در خاورمیانه است که با ظرفیت سه میلیون و ۶۰۰ هزارتن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.