برگزیدگان جشنواره خاتم معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره خاتم صبح امروز و در مراسم اختتامیه معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه جشنواره خاتم در دفتر نشر فرهنگ اسلامی با حضور علی اکبر اشعری رئیس جشنواره خاتم، مجید قیصری دبیر جشنواره و مصطفی رحماندوست داور بخش کودک و نوجوان جشنواره خاتم بدون حضور شرکت کنندگان جشنواره برگزار شد.

در این مراسم محمدرضا سنگری رئیس هیئت علمی جشنواره خاتم در خصوص این جشنواره ادبی گفت: داستان هایی در خصوص پیامبر نوشته شد. این جریان که به بالندگی و شکوفایی رسیده است بخشی از آن در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و بخشی هم ویژه بزرگسالان نوشته شده بود امسال برگزاری اختتامیه جشنواره خاتم با ماه نزول قرآن همراه شده است. قرآن می فرماید:«پیامبر برای شما اسوه است پیامبر عزیز و بزرگوار نمونه و الگویی  برای خط سیر و زندگی است که می تواند ما را به زیباترین زیست برساند هیچ کس نیست که به دنبال الگو نباشد.

او افزود: در اطاق کودکان نسل های قبل  و صفحه گوشی های کودکان امروز  عکس ورزشکاران و هنرمندان را می بینیم این نشان می دهد که همه به دنبال الگو هستند هیچ الگویی فراتر از پیامبر نیست که خداوند درباره ایشان فرمودند دارای خلق عظیم هستی. ماباید این چراغ روشن و الگو را بشناسانیم و یکی از ظرف های شناساندن آن داستان است. آن هم داستان کوتاه که مورد اقبال جامعه جهانی است و در روزگار ما که روزگار بی حوصلگی است فرصت خوبی است تا از داستان کوتاه استفاده کنند. جشنواره خاتم  نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور هم با اقبال مواجه شد.

رئیس هیئت علمی جشنواره خاتم ادامه داد: نکته قابل توجه نوشتن داستان توسط کودکان و نوجوانان است نه اینکه بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان بنویسند. این خود کودکان و نوجوانان بودند که درباره پیامبر نوشتند و این مسئله سبب شد تا تصمیم بگیریم در دوره ششم جشنواره خاتم، بخشی را به کودکان و نوجوانان اختصاص دهیم کودکان و نوجوانانی که داستان می نویسند؛ تکیه عمده داستان هایی که درباره پیامبر نوشته می شود روی تاریخ است برخی از آن ها با بهره گیری از رخدادها سیره پیامبر اکرم را بیان می کنند.

در ادامه مراسم مصطفی رحماندوست گفت: نویسندگی کار دشواری است من هنوز نتوانستم بنویسم و شما شرکت کنندگان در جشنواره خاتم خیلی خوب نوشتید خیلی خوب تر نوشتید معمولا وقتی به پیامبر و ائمه می رسیم نوشتن دشوار می شود.

سپس مصطفی رحماندوست، مجید قیری دبیر جشنواره خاتم و علی اکبر اشعری رئیس جشنواره خاتم نظرات خود را درباره آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره خاتم بیان کردند.

درپایان مراسم برگزیدگان جشنواره خاتم معرفی شدند.

هیئت داوران بخش کودک و نوجوان پنجمین دوره جشنواره خاتم، پس از بررسی۲۱۵ اثر اعلام می ­دارد که میان آثار ارسالی و آثاری که از ساختار داستانی محکم و منسجمی برخوردار باشند و از کلیشه ­ها و بازنویسی­ فاصله گرفته و درونمایه آن­ها مفهومی از زندگی، سیره و منش پیامبر اکرم  را القا کند، فاصله بسیار است.

۲- سهم داستان نویسان کودک و نوجوان( کودکان و نوجوانان داستان نویس) در پنجمین دوره بسیار امیدبخش بود همین ویژگی هیأت علمی را برانگیخت تا در سال آینده سهمی ویژه و مجزا در این حوزه قائل شود.

۳- هدایت و مدیریت و تشویق مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر مربیان حوزه داستان کودک و نوجوان در رشد کمی و کیفی داستان ها مؤثر بود که در این میان از استان های همدان ، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و مدارس کشور امارات باید به طور ویژه قدردانی کرد .

سرانجام گروه داوران از بین آثار رسیده، سه اثر را شایسته تقدیر دانست. آثارتقدیری بدون ترتیب عبارتند از:

 درخت ها گریه می کنند نوشته کیمیا باقری

من با نهنگ جنگیدم نوشته مریم صفری

بی بی نوبر نوشته محمدرضا پستک

 رتبه های بالاتر:

 رتبه سوم به داستان «یکی بود که هم بود و هم نبود» نوشته علی یاوری تعلق گرفت.

رتبه دوم به داستان «نگاه آسمانی» او نوشته فروغ علی شاهرودی تعلق گرفت.

هیات داوران هیچ داستانی را از داستانهای بالا آمده در مرحله نهایی شایسته رتبه اول ندانست.

هیات داوران جایزه ویژه خود را به داستان قلب محمد نوشته یلدا پاشایی تقدیم می کند.

امید است در سال­های پیش­رو، جشنواره  خاتم شاهد خلق و آفرینش داستان­هایی جذاب و محکم با نگاهی عمیق و تامل برانگیز به سیره پیامبر اسلام باشد.

   هیئت داوران بخش کودک و نوجوان پنجمین دوره جشنواره خاتم

مصطفی رحماندوست محمدرضا سنگری، مجیدقیصری، حمیدرضا شاه آبادی،  محسن پرویز

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار