عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما:

تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای اجرای قرنطینه خانگی بود

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما گفت: تعطیلات نوروزی بهترین فرصت بود که دولت، قرنطینه خانگی را در کشور اجرا و از سفر‌های نوروزی ممانعت کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، داود نعمتی انارکی عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در سمینار پوشش خبری بحران و مسئولیت‌های اخلاقی (با تاکید بر اخبار کرونا) که بعد از ظهر دوشنبه به صورت مجازی در دانشکده دین و رسانه برگزار شد، با بیان اینکه تصمیم‌های کلیدی یا طلایی که در شروع بحران گرفته می‌شود می‌تواند در کنترل سریع بحران کمک کند، اظهار کرد: در شروع بحران کرونا نوعی سردرگمی میان مسئولان و مردم وجود داشت و تصمیم کلیدی اجرا نشد.

وی افزود: تعطیلات نوروزی بهترین فرصت بود که دولت، قرنطینه خانگی را در کشور اجرا و از سفر‌های نوروزی ممانعت کند. در نوروز سال گذشته حدود ۲۰ میلیون سفر و در نوروز امسال بیش از ۸ میلیون سفر انجام شد؛ بنابراین در وضعیت حساس شیوع کرونا به این ویروس اجازه دادیم که در تعطیلات نوروزی گردش اجتماعی داشته باشد.

نعمتی انارکی بیان داشت: البته ستاد مقابله با کرونا در ارتباط با رسانه‌ها، تصمیم عقلایی گرفت و به صراحت اعلام کرد که مدیریت پوشش خبری بحران کرونا با صداوسیما باشد.

این مدرس علوم ارتباطات اجتماعی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را از رسالت‌های مهم رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه‌ها در شروع بحران کرونا، تاکتیک کلی بافی را اجرا کردند، اما از نیمه دوم اسفند سال گذشته نقش آگاهی بخشی را ایفا کردند.

وی افزود: وقتی ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت حرم‌ها و بقاع متبرکه را تعطیل اعلام کند، شبهاتی در تعارض علم و دین مطرح شده که رسانه‌ها می‌بایست اطلاعات دقیقی به مردم می‌دادند و آن‌ها را از سردرگمی نجات دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود، شفافیت، صحت خبر، پرهیز از توهین، صداقت و امانتداری از مؤلفه‌های مسئولیت اخلاقی رسانه دانست و بیان داشت: رسانه‌ها باید زوایای مختلف رویداد‌ها را برای مردم کالبدشکافی و همراه با تحلیلی که برای مردم قابل پذیرش باشد ارائه کنند.

نعمتی انارکی با بیان اینکه در بحران کرونا ثابت شده که فضای مجازی تا حدود زیادی مردم را از طریق اضافه بار اطلاعات دچار سردرگمی کرد، در پاسخ به این سوال که پس از بحران کرونا دوره بازتوانی رسانه‌های باید چگونه باشد، اظهار کرد: در بحران‌های قبلی از قبیل بحران بنزینی، سیل و… مدل عملکرد رسانه‌های ما بر مبنای ساختار و فرایند‌های سازمانی بود، اما در بحران کرونا، رسانه‌ها به ویژه صداوسیما نشان داد که از مدل مدیریت سازمانی فاصله گرفته و خودش را به مدل مدیریت حرفه‌ای نزدیک کرد. رویکرد ما در دوره پساکرونا هم باید همین طور باشد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: نگاه مسئولان به پوشش خبری و سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های این حوزه باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.