خاندوزی در نشست خبری مطرح کرد؛

ضرورت برنامه ریزی برای حل مشکلات بیکاری پس ار کرونا

منتخب تهران در مجلس یازدهم گفت: به نظر می‌رسد به دلیل کرونا در پاییز و زمستان مشکلاتی در حوزه اشتغال و بیکاری ایجاد شود و مجلس باید برای حل این مشکلات برنامه ریزی کند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید احسان خاندوزی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در نشست خبری که با موضوع اولویت‌های مجلس آینده به همت بسیج دانشجویی در محل لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد، با اشاره به ضعف‌های موجود در مجلس، گفت: اولویت‌های کشور گاه در مسیر تصمیم گیری‌های مجلس نادیده گرفته می‌شود، راهکار‌هایی وجود دارد که مجلس به اولویت‌های مهم و اصلی جامعه بپردازد.

او افزود: شرایط اقتصاد کلان کشور در وضعیت ویژه‌ای است، باید مجلس هم راهبرد ویژه‌ای برای آن داشته باشد. ساختار معیوب بودجه ریزی کشور باعث نشود سهم بالایی از بودجه کشور هزینه امورات جاری می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کرونا موجب شده مشکلاتی ایجاد شود، به نظر می‌رسد در پاییز و زمستان مشکلاتی در حوزه اشتغال و بیکاری ایجاد شود و مجلس باید برای حل این مشکلات برنامه ریزی کند.

او با اشاره به مشکلاتی که در حوزه کسب و کار وجود دارد، گفت: انحصار نهاد‌ها در صدور مجوز اگر برداشته شود و نظام تایید کسب و کار‌ها اصلاح شود، می‌تواند میزان بالایی اشتعالزایی کند.

خاندوزی با اشاره به لزوم رفع بی عدالتی‌های مالیاتی گفت: باید بحث بی‌عدالتی مالیاتی اصلاح شود تا هم فرار‌های مالیاتی و هم معافیت‌های مالیاتی رفع شود. اصلاح ساختار بودجه در کشور از سال ۹۷ مطالبه رهبر انقلاب بوده، سند‌های خوبی هم تهیه شد، ولی در بودجه سال ۹۹ دیدیم که ردپای بسیار اندکی از اصلاحات وجود داشت که نیاز است در سال ۱۴۰۰ قواعدی وجود داشته باشد که بودجه در چارچوب این اصلاح بودجه‌ای نوشته شود.

او با اشاره ضعف نظارتی مجلس دهم تأکید کرد: در اجرای حاکمیت قانون، با ضعف در بخش نظارت مواجه هستیم. همچنین باید ظرفیت‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقویت و برای آن چاره اندیشی شود. حل این موضوع موجب می‌شود تا طرح‌ها و لوایح سریع‌تر و قوانین راحت‌تر تصویب شود و یک طرح، لایحه و یا اصلاح قانونی، چند دوره در مجلس‌های مختلف باقی نماند.

خاندوزی گفت: فقدان راهبرد‌های تقنینی و نظارتی، یکی دیگر از عیوب ساختار مجلس است، باید نظام رتبه بندی طرح‌ها و لوایح بازنگری شود، تا اولویت‌های مردم در مجلس یازدهم در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.

او همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ایجاد مشکلاتی که برای اقتصاد کشور ایجاد شد، افزود: پیش بینی بنده این است که براساس بررسی‌های مختلف، در پاییز امسال، نرخ بیکاری در مقایسه با سال‌های گذشته به بالاترین آمار خود برسد؛ لذا باید برای رفع این مشکل و بیکاری چاره اندیشی کرد، هر چند که پیشنهاد جمعی از نمایندگان در رفع مسئله اقتصادی در حال تدوین است، اما در شرایطی که دولت نمی‌تواند به اشتغال کمک کند، باید ظرفیت‌های موجود را آزاد کند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم مجلس گفت: باید طوری برنامه ریزی شود که بدون نیاز به بودجه‌های عمرانی و با برداشتن انحصارها، مانند مجوز‌های اشتغال در بخش کسب و کار، سهولت برای کار آفرینان در این زمینه ایجاد کنیم.

او در پایان اظهار کرد: مجلس یازدهم انقلابی ولایی است و سعی در رفع مشکلات خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار