دوره‌های آموزشی ملی و بین‌المللی میراث فرهنگی از سال آینده در شهرسوخته برگزار می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی شهرسوخته گفت: دوره‌های آموزشی ملی و بین‌المللی میراث فرهنگی از سال آینده در شهرسوخته برگزار می‌شود

مجید کلانوری مدیر پایگاه میراث جهانی شهرسوخته در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: بسیاری از دوره‌های آموزشی حوزه میراث فرهنگی در سطح ملی و بین المللی از سال آینده با کمک موسسه‌های بین‌المللی مستقیما در سایت شهرسوخته برگزار می‌شود، زیرا این پایگاه امکان استقرار تیم‌های مختلف و اساتید مطرح و بنام کشور و بین‌المللی را دارد.

مجید کلانوری اظهار داشت: سال قبل فعالیت‌هایی مطابق با تمام پروژه‌های کشور در زمینه حفاظت و نگهداری از سایت‌های جهانی و شهرسوخته انجام شد، زیرا این سایت در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و از سایت‌های جهانی نیز یکسری توقعاتی وجود دارد.

وی گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این پایگاه‌ها توجه ویژه‌ای دارد بطوریکه یکی از پروژه‌های مهم در کشور پایگاه‌های باستانی و تاریخی است که شهرسوخته از جمله آن‌ها بشمار می‌رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهرسوخته به فعالیت‌های سال گذشته اشاره کرد و افزود: عمده فعالیت‌ها در پاییز سال گذشته انجام یک فصل کاوش حفاری با تیم مشترک ایران و ایتالیا بود، زیرا شهرسوخته تنها سایتی است که هم اینک حفاری‌های علمی، منسجم و پایدار به شکل مستمر در آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هر سال این دوره از حفاری‌ها در شهرسوخته انجام می‌شود و دستاورد‌های کاوش‌های باستان شناسی یک خصوصیاتی دارد که عمدتا در جوامع بین الملل مورد توجه قرار می‌گیرد و یکی از بزرگترین پتانسیل‌های شهرسوخته نیز همین مورد است.

کلانوری بیان کرد: فعالیت‌های انجام شده باستان شناسی مستلزم اقدامات حفاظتی پس از کاوش است که از جمله حفاظت‌های اضطراری معمول در محوطه‌هایی از این جنس عمدتا اجرای یک لایه اندود‌های حفاظتی است که در شهرسوخته کاهگل است.

وی گفت: این کاهگل به شکل مستمر و در ادوار مختلف برحسب شرایط و فرسایش‌های اقلیمی تجدید می‌شود که سال گذشته بخش منطقه مسکونی شرقی به طور کامل و منطقه مسکونی مرکزی و یک بخش‌هایی حفاظت‌های اضطراری در تپه انجام شد که این اقدامات عملا محوطه باستانی را از خطر نابودی در امان نگه می‌دارد و با توجه به اینکه قبل از بارندگی‌ها کاهگل‌کشی انجام شده بود آسیبی به شهرسوخته وارد نشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار