غربالگری ۴۷۴ هزار کردستانی جهت شناسایی سرطان

تعداد ۴۷۴ هزار نفر از جمعیت روستایی استان درسال‌های ۹۶ تا ۹۸ در خصوص سرطان غربالگری شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، صبح امروز کمیته دانشگاهی تشخیص زودهنگام سرطان با حضور رئیس دانشگاه، معاون امور بهداشتی، سرپرست مرکز توحید و جمعی از کارشناسان ثبت و درمان سرطان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با هدف غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان در محل ستاد مرکزی دانشگاه تشکیل شد.

در این جلسه دکتر فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اهمیت به مقوله غربالگری در بحث سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن را امری بسیار مهم بیان کرد و اظهار داشت: برای دستیبابی به این امر نیازمند همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف نظام سلامت هستیم.

او با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی با خود مراقبتی قابل پیشگیری و درمان است افزود: مهمترین موارد در پیشگیری وکنترل سرطان، آگاهی آحاد جامعه در مورد علایم خطر سرطان است که با رعایت سبک زندگی سالم، عدم استعمال دخانیات، مدیریت استرس، انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم، رعایت الگو‌های صحیح تغذیه‌ای و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت بروز علائم، می‌توان از سرطان پیشگیری کرد.

در ادامه دکتر ابراهیم قادریمعاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان گریزی زد و گفت: هدف اصلی ما غربالگری افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله در مراکز بهداشتی جهت تشخیص سرطان کولورکتال یا روده بزرگ و تشخیص سریع این بیماری و اقدام برای درمان است.

قادری غربالگری اولیه در تشخیص سرطان را ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه بیماری‌های غیرواگیر از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری هستند، شناسایی زودهنگام و تشخیص سرطان در کاهش مرگ و میر‌ها تغییرمعنی داری ایجاد می‌کند.

در ادامه معاون امور بهداشتی دانشگاه به غربالگری، ثبت آمار و پیشگیری از سرطان در کردستان اشاره کرد و شایع‌ترین سرطان در استان را سرطان پستان، معده، پوست، کولورکتال و سرطان با محل اولیه نامشخص بیان کرد.

 قادری خاطرنشان کرد: تعداد ۴۷۴ هزار نفر از جمعیت روستایی استان در سنین ۵۰ تا ۶۹ ساله طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ از لحاظ بررسی علائم و سوابق بیماری در خصوص سرطان روده بزرگ غربالگری شده‌اند.

در پایان جلسه مشکلات و چالش‌های غربالگری سرطان در سطح یک و ۲ در استان توسط حاضرین مطرح و مقررشد جلسه دیگری با حضور پزشکان و متخصصان سرطان شناسی و گوارش استان برای ارائه راهکار‌های بهتر تشکیل شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.