مقام آمریکایی: علی‌رغم اختلاف بر سر اس-۴۰۰ در مسائل مهم با آنکارا توافق داریم

نماینده ویژه آمریکا در جنگ سوریه گفت علی‌رغم اختلاف واشنگتن با آنکارا بر سر خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه، دو کشور در مسائل مهم دیگر از جمله عراق، سوریه و لیبی توافق دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در جنگ سوریه، اعلام کرد خرید سامانه دفاع موشکی اس‌-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه بزرگترین مانع در روابط واشنگتن و آنکارا است.

جفری که در یک رویداد در موسسه هادسون سخنرانی می‌کرد در این خصوص گفت: «این مسئله کمی پیچیده است، زیرا شامل پروژه نسل پنجم هواپیما‌های مخفی اف-۳۵ نیز است. زیرا گفته می‌شود اقدامات ترکیه پتانسیل‌های این هواپیما‌ها را تضعیف می‌کند.» او در ادامه اضافه کرد با این حال، آمریکا و ترکیه در بسیاری از مسائل دیگر توافق دارند، از جمله ناتو، لیبی، سوریه، عراق و غیره.

ترکیه سال گذشته میلادی سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کرد که این امر اختلافات نظامی واشنگتن و آنکارا را که از متحدین ناتو هستند، تشدید کرد. آمریکا گفته است خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه با سامانه‌های دفاعی ناتو ناسازگار است و تحرکات نظامی ناتو در منطقه را با مشکل مواجه می‌سازد.

واشنگتن با اعلام اینکه ترکیه نمی‌تواند هم اس-۴۰۰ و هم پاتریوت را با هم در اختیار داشته باشد، آنکارا را با تحریم و جمع آوری خط تولید قطعات هواپیمای جنگنده اف-۳۵ تهدید کرد. در نهایت با تشدید درگیری‌ها در ادلب سوریه، آنکارا از واشنگتن خواست تا برای حفاظت، سیستم‌های پاتریوت را در مرز‌های خود با سوریه مستقر کند.

آمریکا با گذشت حدود ۹ ماه از تحویل اولین سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ از سوی روسیه به ترکیه، هنوز از فشار خود بر آنکارا برای عدم راه‌اندازی این سامانه دست برنداشته و اعلام کرد اگر ترکیه عملیاتی کردن سامانه پدافندی اس-۴۰۰ را کنار بگذارد، واشنگتن نیز احتمالاً در موضوع ادلب به کمک این کشور بیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار