تدابیر لازم برای محدودیت و کاهش سطح زیرکشت برنج در استان کرمانشاه

عاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه باید از آب‌های خاکستری مانند پساب تصفیه خانه‌های شهری استفاده کنیم، گفت: کاهش سطح زیرکشت برنج در کرمانشاه ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مهرداد سالاری پنجشنبه در نشست شورای سازگاری با کم آبی که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: منابع آب متعلق به نسل‌های آینده است از این رو باید از این منابع به درستی و در راستای توسعه استفاده کنیم.

او با تاکید بر استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی توضیح داد: تامین آب سایر بخش‌ها از جمله بخش صنعت و خدمات استان که باعث ایجاد اشتغال و جهش تولید می‌شود، ضروری است.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه کشت برنج و اتخاذ تدابیر لازم برای محدودیت و کاهش سطح زیرکشت آن در استان یک ضرورت است، گفت: در بهره برداری از منابع آب برای کشت‌های با نیاز آبی بالا توجه به ارزش اقتصادی محصول مهم است و باید به گونه‌ای عمل شود که هزینه‌های مادی و معنوی برای استان نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه نیز در ادامه این نشست میزان بارش امسال را ۴۳ درصد کمتر از سال گذشته اعلام کرد و هشدار داد: لازم است استفاده از منابع آب به صورت بهینه باشد، در غیر این صورت روند افت کسری حجم مخازن آب زیرزمینی همچنان ادامه خواهد داشت.

بهرام درویشی، هرگونه توسعه کشت برنج تحت پوشش منابع آب سطحی را خلاف برنامه اعلام کرد و گفت: استفاده از منابع آب زیرزمینی نیز برای کشت برنج که متاسفانه در سال گذشته شاهد افزایش آن بودیم به طور کلی ممنوع است.

رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز در این نشست گفت: این سازمان به عنوان متولی تولید محصولات زراعی موظف به رعایت برنامه سازگاری با کم آبی بوده و در این راستا اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.

نور بخش حاتمی، کشت برنج را دارای سابقه طولانی در استان دانست و افزود: این محصول در گذشته به دلیل وجود بارش‌های خوب و روان آب‌های مناسب رایج شده، اما در شرایط فعلی باید کنترل و سطح آن به مرور کاهش یابد.

او کاشت برنج به روش خشکه کاری و با حجم هفت هزار متر مکعب برای هر هکتار را با توجه به شرایط اقلیمی استان و میزان تبخیر بالا غیرممکن برشمرد.

انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار