توصیه‌های کرونایی برای مبتلایان به آسم

افراد مبتلا به بیماری آسم برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ در روز‌های کرونایی باید برخی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

حمید براهیمی متخصص بیماری‌های داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آسم یک عارضه بهداشتی است که از عوامل خطر ابتلا به کرونا محسوب می‌شود. سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و احساس فشار از علائم آسم هستند و افراد مبتلا به این بیماری، بر اساس شدت علائم به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد: آسم کنترل شده با معیار‌هایی مانند: علائم بیماری در طول هفته دو بار یا کمتر بروز پیدا می‌کند، فرد دچار محدودیت در فعالیت نمی‌شود و علایم شبانه ندارد، در طول هفته دو بار یا کمتر نیاز به استفاده از اسپری آبی (سالبوتامول) وجود دارد و وجود تنفس طبیعی در فرد شناخته می‌شود. اگر هر کدام از معیار‌های ذکر شده مشاهده نشد بیمار مبتلا به آسم متوسط یا شدید است و نیاز به مداخله پزشکی دارد.

شباهت علائم کرونا و آسم

او افزود: علائم اصلی کرونا شامل تب بالا و یک سرفه مداوم جدید است. شباهت علائم تشدید یافته بیماری آسم با کرونا، ممکن است فرد را به اشتباه بیندازد؛ بنابراین اگر بیمار مبتلا به آسم دچار علائم کرونا شد باید در خانه مانده و با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرد. همچنین تشدید علائم آسم در فرد نیز از مواردی است که باید فرد مبتلا به آن توجه کرده و با مراکز اطلاع رسانی درباره بیماری کرونا مانند ۴۰۳۰ و یا پزشک شخصی خود تماس بگیرد.

این متخصص بیماری‌های داخلی اظهار کرد: دقت داشته باشید که تنگی نفس، سرفه و سنگینی قفسه سینه ناشی از آسم، با اسپری آبی بهبود می‌یابد و در صورتی که برطرف نشود، می‌تواند از علائم ابتلا به کرونا باشد. اگر با مراقبت‌های معمول علائم بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به ویروس کرونا، رعایت ۱۴ روز قرنطینه خانگی برای فرد الزامی است.


بیشتر بخوانید: آیا «آسم» درمان قطعی دارد؟+ عوامل تشدید کننده بیماری


بیماران مبتلا به آسم چه نکاتی را باید بدانند؟

براهیمی در ادامه تاکید کرد: بیماران مبتلا به آسم برای پیشگیری از تشدید علائم بیماری یا ابتلا به ویروس کرونا، در حال حاضر باید در خانه مانده و تنها در شرایط ضروری مانند: تهیه غذا و دارو، ورزش، نیاز به پزشک و برای کار در صورت نبود شرایط دورکاری، از خانه خارج شوند. در این شرایط نیز رعایت فاصله حداقل ۲ متری با دیگران، شستن مرتب دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه، اجتناب از لمس صورت و استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه، اقداماتی است که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس باید انجام شوند.

او افزود: پیشگیری از تشدید علائم بیماری آسم، در این زمان برای افراد مبتلا اهمیت زیادی دارد. استفاده از اسپری تنفسی طبق تجویز پزشک، همراه داشتن اسپری تنفسی آبی هر روز و استفاده از آن موقع شروع حمله تنفسی و استفاده از دستگاه نفس سنج (Peak flow meter) برای سنجش بازدم روزانه، از اقدامات پیشگیرانه برای شدت نیافتن علائم بیماری آسم هستند.

افراد مبتلا به آسم کمتر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟ / شباهت علائم آسم با کرونا، افراد را دچار اشتباه می‌کند/ توصیه‌های کرونایی برای افراد مبتلا به آسم
او گفت: افراد مبتلا به آسم در صورت داشتن علائم سرماخوردگی باید با پزشک در تماس باشند. همچنین مصرف سیگار احتمال ابتلا به کرونا در این افراد را افزایش می‌دهد و باید آن را ترک کنند. تماس با ۱۱۵ هنگام ایجاد حمله شدید تنفسی، تماس با پزشک در صورت تشدید علائم بیماری و تهیه جزوات سلامت مربوط به بیماری آسم از مرکز جامع سلامت، از نکات ایمنی بسیار مهم برای بیماران آسمی است.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا ممکن است ماندگار شود


او در تشریح نحوه استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، بیان کرد: در مکان‌هایی که امکان فاصله گذاری اجتماعی نبوده و هنگام تماس با افرادی که معمولا با آن‌ها ملاقات نمی‌کنید، استفاده از ماسک ضروری است.

براهیمی در پایان تاکید کرد: افراد بالای ۷۰ سال با بیماری زمینه ای، افرادی که دچار علائم متوسط و شدید بیماری آسم هستند، زنان باردار و افراد ناتوان باید به توصیه‌ها بیشتر توجه کرده و در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک، با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار