باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

یک گام تا استیضاح کابینه دوازدهم!

دولت دوازدهم بعد از برکناری رضا رحمانی از سمت وزارت صمت، یک قدم به استیضاح کابینه نزدیک می‌شود.

یک گام تا استیضاح کابینه دوازدهم!به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها چند روزیست که از برکناری رضا رحمانی وزیر صمت از سمتش می گذرد و این نوع کنار گذاشته شدن، اولین بار است که در دولت حسن روحانی رقم می خورد، در این گزارش نگاهی به وزرائی که با استیضاح و یا استعفا دولت روحانی را ترک کرده اند انداخته ایم.

اولین استیضاح بر وزارت اقتصاد و دارایی اعمال شد و بعد از رفتن بی سر و صدای طیب نیا از دولت دوازدهم، مسعود کرباسیان اولین وزیری بود که از مجلس رای اعتماد مجدد نگرفت و این وزارتخانه تا مدتی با سرپرستی رحمت الله اکرمی، رئیس خزانه داری کشور مدیریت شد.

دومین استیضاح هم در  وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم خورد و محمد شریعتمداری با یک حرکت عجیب از وزارت صمت به وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شد. موضوعی که انتقاد بسیاری از اقتصاددان ها و حتی گروه های سیاسی را در بر داشت.

در سومین قدم، عباس آخوندی با دلخوری از کابینه و نوشتن نامه استعفایش از این سمت، روحانی را به دخالت در امور بازآفرینی شهری متهم کرده و این وزارتخانه را ترک کرد. البته آخوندی در دولت یازدهم و دوازدهم سه بار توسط مجلس شورای اسلامی استیضاح شد و چند روز قبل از چهارمین استیضاح عطای وزارتخانه را به لقایش بخشید.


بیشتر بخوانید: رحمانی از صبح برکنار شده بود


پنجمین اتفاق هم ترک کابینه توسط محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی چند روز قبل از استیضاحش بود که دلایل این استعفا را بعد از عملکرد ضعیف خود، بیماری عنوان کرد.

و اما آخرین اقدام عجیب در این دولت و اولین برکناری، به نام رضا رحمانی وزیر صمت رقم خورد، وزیری که بشدت مورد انتقاد جریان های اقتصادی و سیاسی قرار می گرفت این بار به علت لابی نکردن با مجلس برای رای آوردن تشکیل وزارت بازرگانی کنار گذاشته شد.

 

مخالفت رضا رحمانی با تشکیل وزارت بازرگانی

 اسامی مذکور وزرای اقتصادی بودند که در دولت دوازدهم کابینه را ترک کرده اند، البته در این دولت وزیر آموزش و پرورش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم جمع کابینه دوازدهم را ترک کردند.

در صورت استیضاح و یا برکناری یکی دیگر از وزرا از کابینه، حد نصاب دولت از بین رفته و  در این شرایط حساس اقتصادی کابینه باید برای گرفتن رای اعتماد  مجدد به مجلس شورای اسلامی مراجعه کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار