آمادگی برای مقابله با حریق در مراتع و جنگل‌ها

فرماندار شیراز آمادگی برای مواجه احتمالی با آتش سوزی‌های فصل تابستان را یک الزام دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدرضا امیری  در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان شیراز که با موضوع ایجاد آمادگی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی و اطفاء حریق احتمالی جنگل‌ها و مراتع برگزار شد، آمادگی برای مواجه احتمالی با آتش سوزی‌های فصل تابستان را یک الزام دانست و گفت: با توجه به رویش مجدد گیاهان علفی در مراتع و جنگل‌ها، انجام برنامه ریزی برای کسب آمادگی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی الزامی بوده و یک تکلیف است.

او افزود: با توجه به وضعیت بارندگی‌های حاصل شده در دو سال اخیر و سال زراعی جاری، علی‌رغم بروز مشکلاتی ناشی از وقوع سیلاب در سال گذشته که تبعات آن هنوز باقی است، این بارش‌ها، رویش گیاهان علفی و سرسبزی طبیعت را به دنبال داشته که بهار زیبایی را نیز برای استان فارس و شهرستان شیراز رقم زده است.

امیری ادامه داد: با توجه به این موضوع، در صورت خشک شدن گیاهان علفی باید برنامه ریزی و تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها، مراتع و مزارع در سطح شهرستان اتخاذ شود.

فرماندار شهرستان شیراز تاکید کرد: در حادثه آتش سوزی در منطقه کهمره سرخی در سال گذشته، برنامه ریزی‌های انجام شده با همکاری دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف برای مدیریت آتشی که از منطقه بالاده کازرون به شهرستان شیراز منتقل شد، قابل تقدیر بود. طبق نظر کارشناسان و مسئولین در حادثه مذکور، بیشتر گیاهان علفی دچار حریق شده بود که حتی رویش مجدد اغلب درختانی نیز که بعضاً در آن آتش‌سوزی آسیب دیده بودند، در بارندگی‌های سال جاری، حاصل شد.

امیری خواستار تهیه طرحی برای پیش‌بینی مواجه با آتش سوزی و پیشگیری از این مهم از سوی دستگاه‌هایی همچون اداره منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان، با حمایت ادارات استانی متبوع آن‌ها و با همکاری سایر اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران، شد و گفت: در سال گذشته اقداماتی در این زمینه در خصوص جنگل‌ها و مراتع، به صورت مشخص انجام شده، اما امسال دستورالعمل اطفاء حریق جنگل‌ها، مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی به صورت تفصیلی‌تر تهیه شده که در این جلسه در خصوص آموزش، ایجاد هماهنگی و یادآوری شرح وظایف دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف نکاتی ارائه خواهد شد.

او با اشاره به همکاری و اقدامات قابل ذکر نیرو‌های مسلح در وقوع بحران‌ها، اظهار کرد: اگرچه نیرو‌های مسلح بر اساس قانون مراتع و جنگل‌ها و همچنین قانون مدیریت بحران، وظائفی به عهده دارند و عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران هستند، اما در حوادث و بحران‌ها به ویژه سیل و آتش سوزی سال گذشته حضور پررنگ و مسئولانه‌ای داشتند.

فرماندار شهرستان شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شهادت جمعی از نیرو‌های ارتش در سانحه شناور کنارک نیز گفت: یاد و نام این شهدا را گرامی داشته و شهادت این عزیزان را تسلیت عرض میکنیم و امیدواریم که روح این عزیزان با اولیا و ائمه اطهار (ع) محشور شود.

امیری همچنین با اشاره به قانون و دستورالعمل‌های جدید مدیریت بحران، گفت؛ در این خصوص پیگیری‌های لازم توسط فرمانداری شیراز انجام و این دستورالعمل‌ها به عنوان مصوبه ابلاغ خواهد شد. دستگاه‌های اجرایی در سطح شهرستان نیز باید در زمان مشخص، پاسخ را ارسال و گزارش‌هایی در خصوص اقداماتی که قبل از وقوع بحران باید انجام شود، طبق چک لیست‌های تهیه شده، ارائه کنند.

او تاکید کرد: باید در حوزه آتش سوزی و اطفاء حریق، بحث آموزش به شکل هدفمند و با برنامه در بخش‌های مختلف و به صورت مجازی یا برگزاری کلاس‌های حضوری در دستور کار قرار گیرد. بخشداران با همکاری منابع طبیعی برنامه را دنبال کنند و جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این برنامه مشارکت کنند.

رئیس شورای مدیریت بحران شهرستان شیراز همچنین خواستار تعیین نیرو‌های عملیاتی متعهد، به تناسب جمعیت و به صورت مشخص در حوزه روستا، ظرف مدت یک هفته آینده توسط بخشداران شد.

امیری اضافه کرد: انتظار بر این است که اقدام لازم در زمینه آموزش، توسط منابع طبیعی استان و شهرستان، به عنوان مسئول ایجاد هماهنگی لازم دراین خصوص، با همکاری محیط زیست، جهاد کشاورزی و بخشداران در سطح روستا‌ها و برای صاحبان مراتع و همچنین شهرداری در شهر شیراز، اقدامات لازم انجام شود.

او در خصوص تخصیص اعتبارات لازم در حوزه مدیریت بحران شهرستان نیز اظهار کرد: باتوجه به وضعیت کشور که درگیر تحریم‌های ظالمانه و بی سابقه است و به دلیل عدم تحقق درآمدها، وضعیت تخصیص اعتبارات دچار مشکلاتی شده است.

فرماندار شیراز در خصوص وقوع بحران‌های مختلفی در یک سال و نیم گذشته که قبل از آن بعضا در شیراز اتفاق نیفتاده بود گفت: مدیران پای کار بودند، البته ضعف‌های موجود احصاء و بعضا یادآوری شده و مطالعاتی انجام شده که امید است، ضعف‌ها پوشش داده شود.

امیری گفت: در شرایط بروز بحران‌ها، بحث مدیریت یا فرماندهی واحد از جمله مسائلی بود که مدنظر قرار گرفت، اما گاهش شاهد مشکلاتی ناشی از عدم آشنایی به وظایف و یا اطلاعات اندکی برخی دستگاه‌ها از وضعیت حوزه ماموریتشان بودیم که باید توجه بیشتری در این خصوص مدنظر قرار می‌گرفت.

او همچنین بیان کرد: در مورد حوادث گذشته به ویژه در بیماری کرونا، برخی دستگاه‌ها همچون فعالان حوزه بهداشت و درمان به صورت خاص و دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌ها همچون شهرداری‌ها و دهیاری‌ها درگیر بودند که بهترین وضعیت را در مدیریت بیماری کرونا شاهد بودیم. در حوزه همدلی و همراهی و کمک‌های انسان دوستانه نیز به گونه‌ای بود که مقام معظم رهبری در این زمینه از شیراز یاد کردند.

فرماندار شهرستان شیراز در خصوص هجمه‌های بی امانی که در سال‌های گذشته به دولت وارد شد که توجه به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد نیز گفت: باتوجه به تدابیر مقام معظم رهبری که در سال‌های متوالی بحث اقتصاد و بویژه اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، دولت نیز در بخش‌های مختلف آن را عملیاتی و اجرایی کرد. به عنوان مثال؛ در زمان وقوع بحران شیوع بیماری کرونا، در استان فارس، با تدابیر اتخاذ شده، سیزده کارخانه تولید مواد شوینده، در کمترین زمان ممکن، در اسفندماه سال گذشته خطوط تولید خود را به تولید مواد ضدعفونی کننده تغییر دادند.

امیری در خصوص اقدامات انجام شدن در عرصه‌های محیط زیست نیز گفت: خوشبختانه مشکلات ناشی از آتش سوزی در عرصه‌های محیط زیست باتوجه به برنامه‌های خوب در سال‌های گذشته و به دلیل حفاظت‌های خاصی که در این عرصه‌ها وجود دارد و ورود به آن با موانع و مشکلاتی همراه است، کمتر داشتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.