پاسخ سوال های شرعی درباره احکام «فرزند خواندگی»

پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره احکام «فرزند خواندگی» در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نگهداری از کودکان بی سرپرست (فرزند خوانده) در همه ادیان الهی، امر پسندیده‌ای محسوب می شود چرا که امری بشر دوستانه و مطابق با عقل، فطرت و نیاز ضروری یک جامعه سالم و رو به رشد است، به همین سبب ماه رمضان، ماه رسیدگی دو چندان و توجه بیش از پیش به ایتام است.
این موضوع باعث شده سوال این هفته را در همین باب مطرح کنیم که با فرزندخواندگی محرمیت ایجاد می‌شود یا خیر؟ آیا فرزندخوانده از کسانی که سرپرستی او را قبول کرده اند، ارث می‌برد؟ و چگونه می‌توان بین زن و شوهر با فرزند خوانده محرمیت ایجاد کرد؟

اگر فرزند دختری را به فرزندخواندگی بگیریم، دختر به پدرخوانده محرم است؟ اگر فرزندخوانده، پسر باشد، بر مادرخوانده محرم می‌شود؟ (مرجع تقلیدبنده آیت الله مکارم شیرازی)

راه‌های محرم شدن در اسلام از سه راه نسب، رضاع و سبب است، نسب مانند محرمیت پسر و مادر و دختر و پدر است، رضاعی به واسطه شیر دادن زنی است که براساس احکام فقهی به یکدیگر محرم می‌شوند و سبب، همان ازدواج است که با ازدواج، محرمیت بین عروس به شوهر و پدر شوهر، داماد به همسر و مادر زن ایجاد می‌شود.

اگر زوجی دختر یا پسری را به فرزندخواندگی قبول کنند، راه «نسب» منتفی است و فقط از طریق شیر دادن و ازدواج میسر است که این راه نیز از طریق مختلف امکان پذیر است.

اگر فرزند بی سرپرستی که به فرزند خواندگی پذیرفته شده پسر باشد، از جهت محرمیّت مشکلی با مرد خانواده ندارد ولی برای ایجاد محرمیّت با خانم خانه، اگر خود این خانم (مادرخوانده) شیر دارد (مانند اینکه خانم مورد نظر، فرزندی به دنیا آورده و فرزندش پس از تولّد فوت کرده و می‌خواهد جای خالی فرزند فوت شده اش را با آوردن نوزاد بی سرپرستی پُر کند) با رعایت شرایط شیردهی به آن پسر شیر دهد. در این صورت مادرخوانده، مادر رضاعی آن پسر شده و به او محرم می‌شود. تمام راه‌های شیر دادن برای محرمیت در صورتی است که دوران شیرخوارگی بچّه تمام نشده باشد؛ اما اگر دو سال او تمام شده است و یا هیچکدام از زن‌های یاد شده شیری برای شیر دادن به او ندارند در این صورت راه قابل ملاحظه‌ای برای محرمیّت وجود ندارد.

اما اگر فرزند خوانده دختر بود، مشکلی از جهت محرمیّت با مادرخوانده ندارد امّا با ورود به سن تکلیف بر مرد خانه (پدرخوانده) نامحرم خواهد شد که می‌توان از راه‌های شیردهی مشکل را برطرف کرد. در صورتی که دوران شیرخوارگی بچّه تمام نشده باشد؛ اما اگر دو سال او تمام شده است و یا هیچکدام از زن‌های یاد شده شیری برای شیر دادن به او ندارند در این صورت، تنها راه آن است که آن دختر را به عقد موقّت پدرِ پدرخوانده درآورد تا آن دختر، زن بابای پدرخوانده شده و برای همیشه به او محرم شود.

لازم به ذکر است که در اینجا دخول شرط نیست؛ ولی در چنین عقدی باید شرایطی مانند مصلحت دختر بچّه در اولویت قرار داشته باشد و با اجازه حاکم شرع انجام شود.

زمان عقد موقّت کمتر از زمان لازم برای بهره گیری جنسی نباشد (مثلا نگویند یک دقیقه)، ولی پس از ساعتی باقیمانده مدّت را می‌بخشند، تا در آینده، آن دختر با مشکلی مواجه نشود.


بیشتر بخوانید : پاسخ سوال‌های شرعی درباره «قضای روزه و احکام فدیه»


اگر زوجی پسری داشته باشند و به دلایلی بخواهند دختر بچه‌ای از بهزیستی به عنوان فرزند خوانده قبول کنند. با چه شرایطی می‌توانند محرمیّت این فرزند را فراهم کنند؟ (حضرت آیت الله خامنه‌ای)

اگر کودک، دختر بچه‌ زیر دو سال و شیر خوار باشد و مادر این پسر هم شیرده باشد، چنانچه با شرایط رضاعِ مکتوب در رساله‌ امام راحل (ره) به آن دختربچه شیر دهد، آن دو بچه به هم محرم می‌شوند و نیز این دختر به پدر آن پسر، محرم می‌شود.

گاهى افرادى که صاحب فرزند نمى شوند، دخترى از پرورشگاه مى آورند. آیا راهى براى محرم شدن او بر پدر خوانده وجود دارد؟ (آیت الله مکارم شیرازی)

هرگاه آن مرد پدرى داشته باشد و این دختر به ازدواج موقّت او درآید بر این مرد و فرزندان او محرم مى شود و اگر پسرانى از همسر دیگر دارد صیغه موقّت دختر را براى خودش بخواند تا براى پسرانش محرم شود ولى در این صورت نسبت به خودش بعد از پایان مدّت عقد موقّت، محرم نخواهد بود.

من پسرى را به فرزند خواندگى قبول کردم و او را به وسیله دختر برادرم از راه شیر دادن به خود محرم کردم حال اگر مى خواهم دختر ۲ ساله‌ای را به فرزند خواندگى قبول کنم، راه محرم شدن با شوهرم و با پسرى که دارم چگونه است؟ و آیا راهى وجود دارد؟ (آیت الله سید علی سیستانی)

راه محرم شدن بر شوهر و پسرتان این است در صورتی که پدر یا جد پدرى او معلوم باشد، با اذن یکى از آنها دختر را به عقد پدر شوهرتان براى مدت چند سال دربیاورید.

اگر یک کودک یک ماهه را از بهزیستی به فرزند خواندگی بگیریم و امکان محرمیت از طریق شیر دادن نباشد و از طرفی نخواهیم کسی متوجه شود که این کودک، فرزند ما نیست، محرمیت این کودک چه حکمی دارد؟ برای محرمیت چه باید کرد؟ (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مراد ازکودک را که پسر یا دختر است بنویسید تا جواب داده شود. اگر دختر است با عقد موقت برای پدر کسی که او را گرفته است به او محرم می‌شود و اگر دسترسی به پدر او یا جدّ پدری وی ممکن نیست باید به اذن مجتهد جامع الشرایط باشد؛ در ضمن مخفی کردن فرزندخواندگی کودک صحیح نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۳
سلام، خسته نباشید .. اگر یک زن مجرد سرپرستی یک دختر فرضا ۱۴ ساله را قبول کند ، سپس بعد ۲ سال ازدواج کند .. همسر زن بر دختر نامحرم می‌شود ؟
چونکه در اسلام گفته شده اگر مرد با مادر دختر ازدواج کند دیگر بین دختر و مرد محرمیت ایجاد می‌شود و پدر و فرزند محسوب می‌شوند ..
می‌خواهم بدانم این امکان فقط برای مادر زیستی انسان وجود دارد یا نه به مادر خوانده هم تعلق می‌گیرد؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
سلام و خسته نباشید
منو همسرم از هم جدا شدیم و یک پسر ۹ ساله دارم . الان میخام با یه زن که یه دختر ۱۰ ساله دارد و شوهرش فوت کرده ازدواج کنم .
این وسط حکم فرزندان ما نسبت به هم چگونه است . آیا میتونیم فرزندانمان را کنار هم نگه داریم
با تشکر از شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
من فرزند ندارم اگه دختری از کسی بگیرم زیر 2سال وزن داداش من بچه رو شیر دهد به شوهرم دختر درست تکلیف محرم است آیا با برادرم و برادرهای دیگرم محرم است .حکم آیت ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۸ آبان ۱۴۰۱
سلام من وهمسرم می‌خواهیم پسری از یهزیستی بگیریم سن پسر ۹ سال برای محرمیت چکار کنیم پدر ومادر من فوت شدن اما پدر ومادر شوهرم در قید حیات هستن ما فرزندی نداریم لطفا راهنمایی کنیدتا هم ما به آرامش برسیم هم اون فرزند دارای خانواده بشه باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
MOHAMAD
۲۳:۴۶ ۱۴ مهر ۱۴۰۱
من پسری 30 ساله هستم مجرد دنبال یه دختر خوب میگردم اگر کسی میشناسه معرفی کنه
Belgium
جمشید
۰۹:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام بنده ازهمسرم جداشدم وفرزندپسرودخترم که ۷ساله هستن دست ایشان است وایشان بدون اطلاع من ازدواج کرده وبدون رضایت من فرزندان من رابرده خانه ناپدری وچطورمیشه که دین اسلام چنین اجازه ای به ان مردغریبه که به فرزندان من خصوصادخترم نامحرم است محرم محرم شوددرحالی که من زنده ام وان دختروپسربرای من هستن وبدون رضایت من فرزندان مرالمس کنن دین اسلام ایاچنین حقی روداردکه بدون اجازه من اجازه بدهدیک مردغریبه ونامحرم دختربنده رولمس کندلطفااین مسئله روشفاش روشن توضیح دهیدودرنظربگیریدکه پدرفرزندان بی اصلاع ورضایت نداردازاینکه فرزندانش درخانه یک مردغریبه باشن
Iran (Islamic Republic of)
زینب مهدوی
۱۴:۳۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
سلام من دخترم ۱۴ ساله مامانم میخواد از پدرم جدا بشه مامانم میخواد با یک مرد دیگه ازدواج کنه که اون مرد جوان هست هنوز ازدواج نکرده آیا من بهش محرم میشوم یا نامحرم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
قاسمی
۱۸:۱۲ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
با سلام من می خوام پسر بچه ۱۰ ساله ای را ازبهزیستی بگیرم شوهرم پدر و مادرش در قید حیات نیستند چگونه می‌شود محرمیت هم برای خودم و هم برای شوهرم ایجاد کنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۳۶ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
من پسر ۱۴ ساله ای رو به فرزندی قبول کردم چه راهی برای محرم کردن این بچه دارم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد مولایی
۰۹:۳۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
ایا جایز است که یه نفر بچه برادرش وایا خاهرش رو به فرزندی قبول کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
سلام
من میخواهم دختر بچه ای را به فرزند خواندگی بگیرم که به من و پسرم محرم باشد ضمنا پدرم و جد پدریم و مادریم در قید حیات نیستند ولی پدر زنم زنده است آیا راهی برای محرم شدن همزمان به من و پسرم هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۰۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
سلام من مخوام‌فززندی ازبهزستی بگیرم دوماه هست پسر هست مخوام بدونم‌چطوری محرم کردنش به خانم وخانوادش ومادرم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر پدر خوانده دختر ، پدرش فوت کرده باشد چه باید کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۵:۲۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه میهمانی خداوند منان
بسیار ممنونم بخاطر درج این مطلب زیبا و پربار
اجرکم عندالله عزوجل
یاعلی مدد
از همه خوانندگان این مطلب هم التماس دعای خیر دارم
گرفتارم حتما دعا بفرمایید
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام اگر پسری را قبول کرده باشیم و امکان شیر دادن نباشد شرایط چیست؟ایا محرم نیست الان به سن بلوغ رسیده.درضمن پدراصلی چند با مطالبه پول کرده ومعتاد است آیا شرعا وجود این بچه درست است و گناه نیست .در بهترین شرایط زندگی میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه پیرمرد پیرزن خیلی پیر و مسن توی مادربزرگ پدربزرگ یا جد پیدا کنید به ازدواج اونها دربیاورید
Finland
علی
۱۸:۰۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
مورد بعدی اینکه نوشتید برای پسر اگر دوسالش گذشته راهی وجود نداره برای محرمیتش...
Finland
علی
۱۷:۵۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک سوال دیگه، مثلا یه زوج دختر 4 ساله رو به فرزند خواندگی در میارند آیا باید اون رو به عقد کسی که پدربزرگش میشه در بیاورند؟!!
Finland
علی
۱۷:۴۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
به عقد موقت پدر پدر خوانده در بیاورند؟ یعنی الان ما اگر بخواهیم دختری رو به فرزند خواندگی قبول کنیم باید اول به عقد موقت پدرمان در بیاوریم؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
متوجه نشدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان توی این شرایط وحتی شرایط قبل هم کسی نمیتونست ازدواج کنه وبچه داربشه بدلیل مشکلات اقتصادی ولی بنظرم دخترهایی ک راه مجردی روانتخاب کردند میتونند یع دختر به فرزندخواندگی قبول کنند که موقع پیری خودشون همدم داشته باشن من خودم هم ازدواج نکردم سی ویک سالمه ویه دخترم اگه ی مردخوب پیدا نکردم صددرصدیه فرزندخونده میگیرم که البتع مردخوب دیگه افسانه شده تودوره زمونه ما مگه زندگی همش ازدواجه وبچتم حتما بایدازخون خودت باشه خودت ب کجا رسیدی ک بچت ک ازخون خودت باشه ب کجا برسه هرچند من نهایت سعیمو تواین اوضاع میکنم برای اون بچه ایی ک میخوام ب سرپرستی بگیرم و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
احتمالا شما تجربه بدی داشتید که یک طرفه قضاوت کردید!
وگرنه مرد خوب تو جامعه کم هم نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه پیچیده
آخرین اخبار