موجودی بانک خون تا سه روز آینده تامین است

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه گفت : موجودی همه گروه‌های خونی در بانک خون استان تا سه روز آینده تامین است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛پژمان صالحی‌فر مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه گفت : این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا در کشور پویش‌های مختلفی در زمینه مساوات و همدلی، کمک‌های مومنانه و ... در جامعه راه‌اندازی شده، از پخت غذای گرم گرفته تا اهدای مایحتاج در بین فقرا، نیازمندان و آسیب دیدگان از بیماری و... که در جای خود بسیار ارزشمند است.

او اهدای خون را به معنای واقعی کلمه اهدای زندگی دانست و گفت : خون مورد نیاز بیماران را نمی‌توان در هیچکدام از مغازه‌ها و کارخانه‌ها خریداری کرد، تنها راه آن حضور اهدا کنندگان به صورت مستمر است چرا که نیاز به خون همیشگی است مختص به زمان و مکان خاصی نیست.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه فرآورده‌های خونی عمر طولانی ندارند، گفت: ما نمی‌توانیم در یک بازده زمانی کوتاه ذخیره ۶ ماه تا یک سال را نگهداری کنیم، لذا نیاز به خون همیشگی است.

او عمر پلاکت خون که عمده مصرف آن برای بیماران سرطانی (شیمی درمانی) پیوندی‌ها و تصادفی‌ها است را سه روز اعلام کرد و افزود: گلبول قرمز که عمده مصرف آن برای بیمارن تالاسمی، تصادفی و مادران باردار است تنها ۳۰ روز تاریخ مصرف دارد.

صالحی‌فر اهدای خون را مصادق بارز کار خیر دانست و گفت: اهداکننده خون گیرنده را نمی‌شناسد و گیرنده نیز اهداد کنند را نمی‌شناسد، پس هیچگونه ریا و منتی برای نجات جان انسان‌ها که یکی از خصیصیه‌های کار خیر است، در آن نیست.

این مسؤول با بیان اینکه موجودی همه گروه‌های خونی در بانک خون استان تا سه روز آینده تامین است، ادامه داد: افرادی که از سلامتی کامل برخوردار هستند به کمک نیازمندان به خون بیایند.

او ادامه داد: امسال به نسبت سال‌های گذشته متاسفانه مراجعه اهداکنندگان در دو شب قدر گذشته خیلی پایین‌تر از حد انتظار بود.

صالحی‌فر ادامه داد: بیماران همچنان نیازمند اهدای خون هستند و این نیاز روز به روز بیشتر می‌شود، چرا که عمل‌های جراحی که در مراکز درمانی به خاطر شیوع بیماری ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، شروع شده است.

او از اهدا کنندگان خواست هیچ ترسی از انتقال ویروس کرونا در مراکز خون‌گیری نداشته باشند و افزود: هیچ شواهدی از انتقال ویروس کرونا از طریق خون تاکنون وجود نداشته اشت، تمامی تمهیدات بهداشتی، دستکش، ماسک و موارد ضدعفونی دست به اهداکنندگان در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به افزایش ساعت کاری مراکز خون‌گیری، افزود: اهدا کنندگان می‌توانند صبح‌ها ساعت ۷:۳۰ دقیقه تا ۱۴ و عصر‌ها ۱۶:۳۰ تا ۲۳ به این مراکز مراجعه کنند.

او با تاکید بر نیاز همیشگی اهداکنندگان به حضور مستمر، افزود: علی‌الخصوص در نسل جوان‌تر، نسلی که می‌توانند سال‌های سال اهدا‌کننده باشند، از سنین ۱۸ سال به بالا منعی برای اهدای خون با توجه به شرایط عمومی نداریم.

صالحی‌فر ادامه داد: آمار‌های بین‌المللی نشان می‌دهد هر دو ثانیه در دنیا یک‌نفر به خون یا فرآورده خونی نیاز دارد هر کدام از این دو ثانیه‌ها ممکن است شامل هرکسی شود.

او اشاره‌ای به راه‌اندازی پویش «شکرانه سلامت» در خصوص بیماران کرونایی بهبود یافته در کشور داشت و گفت: این افراد پس از گذشت یک ماه از زمان بهبودی می‌توانند برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده تا از پلاسمای این افراد در درمان بیماران استفاده شود .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار