الجزیره:کرونا وجهه آمریکا در جهان را مخدوش کرد

طبق گزارش شبکه الجزیره، شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا، وجهه این کشور در صحنه جهانی را مخدوش کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره در گزارشی تحلیلی با اشاره به تنش کلامی اخیر میان مقامات پکن و واشنگتن براین باوراست که نوع مواجهه دولت ترامپ با همه گیری ویروس کرونا چهره این کشور در عرصه بین الملل را تخریب کرده است.

در این گزارش آمده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد، روابط با چین را قطع خواهد کرد و گفت که نمی‌خواهد با رئیس جمهور این کشور گفت‌وگو کند. این سخنان، مرحله جدیدی از مناقشه بین واشنگتن و پکن بر سر ویروس کروناست که ترامپ آن را ویروس چینی توصیف می‌کند و معتقد است که امکان جلوگیری از شیوع آن، در صورتی که چینی‌ها در این باره پنهان کاری نمی‌کردند، وجود داشت.

در ادامه این مطلب چند سئوال مطرح شده است مبنی براینکه، انگیزه رئیس جمهور آمریکا از تشدید جنگ لفظی علیه چینی‌ها چیست؟ آیا آمریکایی‌ها پشت سر ترامپ در این باره، متحد هستند؟ آیا ترامپ درباره قطع روابط با دومین اقتصاد بزرگ جهان، جدی است؟

 در بخش دیگری از گزارش شبکه الجزیره آمده است،  این نخستین بار نبود که دونالد ترامپ با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، جنگ لفظی علیه پکن به راه می‌اندازد. او، چین را مسئول شیوع ویروس کرونا در جهان می‌داند. ترامپ نشان داد احساساتش در مقایسه با روز امضای توافقنامه جدید تجاری با چین در اوایل ماه ژانویه گذشته تغییر کرده است. وزارت امور خارجه چین، واکنش دیپلماتیک از خودش نشان داد و سخنگوی این وزارتخانه بر لزوم حفظ روابط باثبات دوجانبه تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تاکید کرد که پکن و واشنگتن باید همکاری خود برای مقابله با ویروس کرونا و از سرگیری فعالیت اقتصادی را تقویت کنند. آیا پس از موضع متناقض و متغیر ترامپ درباره تعامل پکن با ویروس کرونا، چنین کاری امکان پذیر است؟ ترامپ در ابتدا سیاست پکن برای مهار ویروس کرونا را تمجید کرد و زمانی که شیوع آن در آمریکا آغاز شد، سرزنش پکن را آغاز و از اصطلاح ویروس چینی استفاده کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: با رسیدن شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به حدود یک و نیم میلیون نفر و مرگ ده‌ها هزار نفر و وخامت اقتصاد آمریکا، جنگ لفظی و خصمانه شعله ور شد و تهدیدات درباره مجازات چین بالا گرفت. ترامپ مسئله را اینطور برای رای دهندگا جلوه می‌دهد که از طریق قطع روابط با پکن، ۵۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد. اما آیا اقتصاد آمریکا که به علت ویروس کرونا معلول شده، می‌تواند چنین اقدامی را تحمل کند؟


بیشتر بخوانید: عملکرد ضعیف ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا


 شبکه الجزیره بااشاره به اینکه ۳۰ میلیون آمریکایی دیگر در فهرست بیکاری قرار دارند و نیازمند دریافت مستمری دولتی هستند، افزود: این شرایط بدتر از دوره رکود بزرگ در دهه سی قرن گذشته است. شعار ترامپ در تبلیغات انتخاباتی‌ خود برای ماه نوامبر آینده، دستاورد‌های مالی و اقتصادی در دوره حکومتش بود، اما کرونا این تیتر فریبنده برای رای‌دهندگان آمریکایی را حذف کرد. اینکه هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، از حمله به چین به عنوان ابزار تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کنند، تناقضی جدی دارد. دو طرف با انتشار تبلیغات، یکدیگر را به تقدیر از چین متهم می‌کنند. آیا واشنگتن برای از بین بردن خشم مردم از پیامد‌های شیوع ویروس کرونا تلاش می‌کند؟ عده‌ای می‌گویند کرونا، وجهه آمریکای بزرگ را مخدوش کرد. حتی برخی افراد که از روایت مسئولیت داشتن چین در شیوع ویروس کرونا حمایت می‌کنند، هم به سرزنش کردن ترامپ به خاطر ارزیابی نادرستی که از خطر این ویروس داشت همچنین سوء مدیریت او در حل این بحران، ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار