درباره اعجاز عددی شب قدر

در اصل بودن شب قدر در تمامی مکاتب و فرقه‌های جهان اسلام شکی نیست و مستند به آیات قرآن است، اما در تفسیر و در اینکه این شب قدر دقیقا چه شبی است نظرات مختلفی وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، متنی در این شب‌ها با این ادبیات منتشر شده که در آن آمده است:

اعجاز عددی در سوره (القدر) و اثبات شب قدر در شب ۲۷ ماه رمضان:
إنا ١
أنزلناه ٢
فی ٣
لیلة ٤
القدر ٥
وما ٦
أدراک ٧
ما ٨
لیلة ٩
القدر ١٠
لیلة ١١
القدر ١٢
خیر ١٣
من ١٤
الف ١٥
شهر ١٦
تنزل ١٧
الملائکة ١٨
والروح ١٩
فی‌ها ٢٠
بإذن ٢١
ربهم ٢٢
من ٢٣
کل ٢٤
أمر ٢٥
سلام ٢٦
هی ٢٧
حتى ٢٨
مطلع ٢٩
الفجر ٣٠

سوره «القدر» دارای ٣٠ کلمه است به تعداد جز‌های قرآن!

کلمه (هی) در این سوره در شماره ٢٧ قرار گرفته اشاره به این مهم که شب قدر در ٢٧ ماه رمضان است چراکه کلمه (القدر) در این سوره در این ارقام قرار گرفته است. ۵_ ۱۰_ ۱۲؛ که وقتی با هم جمع شوند عدد ۲۷ در می‌آید: ٥ + ١٠ + ١٢ = ٢٧

با این اعجاز علمی امید می‌رود شب قدر ٢٧ رمضان باشد!

متاسفانه چند سالی است برخی از افراد با تفکرات بعضا هدفمند و البته متفاوت، با جمع و تفریق برخی از اعداد که مبنای آن اعداد نیز از طریق قوانین غیر اصولی و ساختگی ایجاد شده به بیان تجزیه و تحلیل‌هایی می‌پردازند که هیچ پایه و اساسی ندارد! و حال آنکه باید توجه داشت آنچه برای رسیدن به آثار و حقایق تفسیری در مباحث معنوی و دینی مهم است، مستند کردن آن‌ها به آیات و احادیث و مبانی علمی می‌باشد نه استدلال‌های سطحی و یا جمع و تفریق‌های ساختگی چرا که این نوع تجزیه و تحلیل‌ها می‌شود تفسیر به رأی و مصداقی می‌تواند باشد برای این عبارت قرآنی که خداوند متعال می‌فرماید:

«هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیغٌ فَیتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ وَمَا یعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا یذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ (آل عمران/۷) او کسی است که این کتاب (آسمانی) را بر تو نازل کرد، که قسمتی از آن، آیات «محکم» [= صریح و روشن]است؛ که اساس این کتاب می‌باشد؛ (و هر گونه پیچیدگی در آیات دیگر، با مراجعه به اینها، برطرف می‌گردد.) و قسمتی از آن، «متشابه» است [= آیاتی که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفی در آن می‌رود؛ ولی با توجه به آیات محکم، تفسیر آن‌ها آشکار می‌گردد.]، اما آن‌ها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهات‌اند، تا فتنه انگیزی کنند (و مردم را گمراه سازند)؛ و تفسیر (نادرستی) برای آن می‌طلبند؛ در حالی که تفسیر آن‌ها را، جز خدا و راسخان در علم، نمی‌دانند. (آن‌ها که به دنبال فهم و درک اسرار همه آیات قرآن در پرتو علم و دانش الهی) می‌گویند: «ما به همه آن ایمان آوردیم؛ همه از طرف پروردگار ماست.» و جز صاحبان عقل، متذکر نمی‌شوند (و این حقیقت را درک نمی‌کنند)»

اعتقاد شیعیان
در اصل بودن شب قدر در تمامی مکاتب و فرقه‌های جهان اسلام شکی نیست و مستند به آیات قرآن است، اما در تفسیر و در اینکه این شب قدر دقیقا چه شبی است نظرات مختلفی وجود دارد. در مکتب شیعه بر اساس احادیث متعدد می‌توان به این نتیجه رسید که شب‌های قدر شب‌های ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک است و در این رابطه احادیث زیادی وجود دارد منجمله در حدیثی امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی و عِشرینَ و الإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ و عِشرینَ [کافی، ج ۴، ص ۱۵۹]مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه امضا می‌‏‌شود.»

حال با وجود تصریح روایات متعدد و صحیح، آیا درست است که بگوییم ما در فلان سوره کلماتی را شماره گذاری، و سپس برخی از آن‌ها را بر اساس تشخیص خودمان جمع و تفریق کردیم و به این نتیجه رسیدیم که معصومین (علیهم السلام) نعوذبالله اشتباه متوجه شده بودند و ما با چند جمع و تفریق و یا ضرب و تقسیم فهمیدیم حکم صحیح چیست! که یقینا این سیره‌ی اهل علم و معرفت نیست.

اعتقاد اهل سنت
البته نباید فراموش کرد که اهل سنت معتقدند شب قدر در یکی از شب‌های ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ ماه مبارک رمضان قرار دارد و البته به نظر آن‌ها شب ۲۷ ارزش بیشتری دارد کمااینکه برخی از اهل سنت معتقدند شب نیمه شعبان نیز شب قدر می‌تواند باشد که این قول خیلی مرسوم نیست؛ و البته در نزد شیعیان نیز تمامی لیالی ماه مبارک رمضان خصوصا ده شب آخر، از اهمیت زیادی برخوردار هستند و همچنین است شب نیمه شعبان منتها بافضیلت بودن آن‌ها غیر از این است که بگوییم شب قدر می‌باشند!

بهتر است بعد از این که متوجه شدیم مبنای روایی ما کدام شب‌ها را شب قدر معرفی می‌کند کمی دقیق شویم در متن استدلال عددی‌ای که ارسال شده.

فریبکاری طراح استدلال ساختگی اعداد
نکته جالبی که در این استدلال ساختگی برای اثبات شب قدر بیان شده این است که در آن آمده سوره قدر دارای ۳۰ کلمه است! و بعدا کلمات را در این سوره شماره گذاری کرده است. برای روشن شدن بحث باید ببینیم کلمه به چه چیزی گفته می‌شود: «الکلمه: لفظ موضوع مفرد، و هی اسم، و فعل، و حرف» یعنی کلمه لفظی است که به صورت مفرد وضع شده (یعنی مرکّب نیست) و اقسام آن عبارت است از: اسم، فعل، حرف؛ بر اساس این تعریف ادبیاتی، هر آنچه اسم و فعل و حرف مستقل محسوب شود کلمه نامگذاری می‌شود. اما طراح استدلال ساختگی اعداد، برای رسیدن به هدف خود و اثبات شب قدر برای شب بیست و هفتم ماه رمضان، در فریبکاری‌ای آشکار در شماره گذاری کلمات دست برده و «واو» و «ما» که بر اساس مبانی ادبیاتی دو کلمه محسوب می‌شوند را مجموعا یک کلمه حساب کرده است و آن را در جایگاه کلمه ششم قرار داده و این کار را در عدد نوزدهم نیز تکرار کرده است و حال آنکه بر اساس مباحث ادبیات عرب می‌بایست هر یک از آن‌ها را دو کلمه به حساب آورد که در این صورت تمامی اعداد و استدلال مطرح شده نابود خواهد شد! چون در این صورت کلمات این سوره ۳۲ خواهد شد و همچنین واژگان القدر نیز به اعداد ۵، ۱۱ و ۱۳ تغییر خواهد یافت که جمع کردن آن‌ها مطلقا شب قدر بودن ۲۷ ماه رمضان را ثابت نخواهد کرد.

نکته قابل توجه دیگری که در مورد این مطلب می‌توان به آن اشاره کرد زمان نشر این مطلب و آثار روحی و روانی تاثیر گرفته از آن است؛ در شب‌هایی که شاهد هستیم تمامی انسان‌ها با سلایق مختلفی که دارند به دنبال بهره‌مندی بیشتر از فیض شب‌های بیست و یکم و بیست سوم ماه رمضان هستند با نشر اینگونه مطالب خواسته یا ناخواسته اسبابی فراهم خواهد شد تا شور و نشاط معنوی آن‌ها با اینگونه شبهات و با این ساختار که اصلا از کجا معلوم امشب شب قدر باشد گرفته خواهد شد و نه تنها از فیض شب قدر محروم خواهند شد بلکه آن نشاط معنوی را نیز از دست خواهند داد؛ که سوال ما این است: «چه کسی با از بین رفتن این شور و نشاط معنوی و فرصت ناب دلدادگی و توبه و تضرّع به خداوند، خوشحال خواهد شد؟!» تفکر در این سوال شاید ما را بهتر با اهداف مروّجین اینگونه مطالب آشنا کند!

امید به آنکه در تمامی اوقات بر اساس مبانی علمی و توأم با تقوای الهی زندگی خود را بنا و استوار کنیم.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۸:۴۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سوره قدر در رسم عثمانی ۱۱۲ حرف و در رسم إملایی ۱۱۵ حرف است نمی دونم این ۱۱۴ حرف از کجا آمده .
آخرین اخبار