جوجه جغدها از جوی آب شهرک گلشهر زنجان سر درآوردند

جانشین معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان، گفت: ۲ بهله جوجه جغد شاه بوف محبوس در قفس از سوی آتشنشانان زنجان نجات یافتند.

جوجه جغدها از جوی آب شهرک گلشهر زنجان سر درآوردندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،محسن پناهی جانشین معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان، گفت: شهروند زنجانی با مشاهده جوجه جغد‌ها در داخل جوی آب و احتمال تلف شدن آن‌ها به دست سگ‌های حاضر در محل بلافاصله موضوع را با سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی اطلاع داده و تیم عملیات ایستگاه سه واقع در سایت کارگاهی به منظور امداد و نجات به محل اعلامی در گلشهر کاظمیه زنجان اعزام شدند.

او اظهار داشت: این تیم عملیاتی به محض رسیدن به محل با تجهیزات لازم نسبت به رهاسازی و نجات جغد‌ها که مورد آزار و اذیت حیوانات درنده، چون سگ‌ها قرار گرفته بودند اقدام کرده و به سازمان منتقل کردند.

پناهی افزود: این ۲ جوجه جغد پس از هماهنگی‌های لازم به عمل آمده به اداره حفاظت محیط زیست استان تحویل شد تا در صورت داشتن شرایط لازم و قدرت پرواز در زیستگاه‌های طبیعی زنجان رهاسازی شوند.

معاون نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: این ۲ جوجه جغد که از نوع شاه بوف هستند از سوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان تحویل این اداره کل شدند.

پرویز رستمی افزود: این ۲ پرنده شکاری در حال حاضر شرایط زیست در طبیعت را ندارند که پس از مدتی نگهداری و بازیابی سلامتی و قدرت پرواز در یکی از زیستگاه‌های اصلی رهاسازی خواهند شد.

او اظهار داشت: از عموم مردم انتظار می‌رود در صورت مشاهده بچه حیوانات و جوجه‌های پرندگان در طبیعت به آن‌ها دست نزده و از طبیعت جدا نسازند و یقین بدانیم که رها نشده اند و مادر از دور مراقب است.

رستمی افزود: این پرنده شکاری، صبح خیلی زود و غروب به شکار می‎پردازد و در شکاف سنگ‌ها و درخت‌ها استراحت می‎کند و روی شاخه‌های درخت در محلی نزدیک به تنه درخت به‌طور قائم می‎نشیند و تک‌زی است.

شاه بوف از پرندگان بومی ایران است و درگذشته نه چندان دور از پراکندگی خیلی فراوانی برخوردار بود و امروزه نیز نسبتاً فراوان است، اما از آمار و پراکندگی این پرنده با شکوه ایرانی اطلاع دقیق و درستی در دست نیست.

اندازه این پرنده شکاری ۶۶ تا ۷۰ سانتی‌متر بوده و بزرگترین نوع جغد (دو برابر جغد گوش‌دراز) در ایران بوده و طعمه‌هایی، چون اندازه موش صحرایی را می‎تواند شکار کند است.

افراد در یک نگاه می‌تواند جغد را به واسطه داشتن صورت پهن، پر‌ها و چشمانی گرد از سایر پرندگان باز شناسد، چشمان این پرنده شکاری خیلی درشت است و به صورت برآمده بوده و شبیه پرندگان دیگر نیست و به همین دلیل نیز می‌توانند هرچیز را با هر دو چشم در یک زمان ببینند.

جغد‌ها نمی‌توانند چشمان خود را مانند انسان‌ها حرکت دهند بلکه برای مشاهده هر چیزی باید سر خود را به سوی آن بچرخانند و به خوبی و سریع می‌توانند پرواز کنند و هنگام گرفتن طعمه نیز با سرعت برق آسایی می‌پرند.
 
انتهای پیام/ن
 
منبع ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.